Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach 1-3 WNP-PPW-MEMPC1
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat sposobu wprowadzania elementów muzycznych na zajęciach z kształcenia zintegrowanego.
Studenci zapoznają się również z wybranymi pozycjami dzięcięcej lilteratury muzyczncej, tak, aby mogli pzrekazać ją dzieciom.
Posiądą również podstawy gry na dzwonkach chromatycznych i innych instrumentach dziecięcych.
Nauka przedmiotu odbywa się przede wszystkim w aspekcie praktycznym - jej celem jest nabycie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć z elementami muzycznymi i wykorzystanie muzyki do ointegracji z innymi dziedzinami kształcenia, które są obecne podczas pierwszych lat edukacji.
W cyklu 2023/24_L:
Zakres tematów: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy:
W_1. Student opisuje podstawowe etapy rozwoju muzycznego dziecka. Wskazuje podstawowy repertuar dla dzieci – przede wszystkim dziecięce piosenki odpowiednie na różne okoliczności.
W_2. Student wylicza etapy uczenia się utworu muzycznego od opanowania tekstu do pełnego opanowania piosenki. Pokazuje również podstawowe sposoby osiągnięcia poszczególnych etapów.
W_3. Student objaśnia podstawowe przejawy działalności artystycznej dziecka śpiewanie gra na instrumentach i słuchanie muzyki oraz strategię ich oceniania
umiejętności:
U_1. Student dobiera odpowiedni repertuar do zajęć muzycznych dla dzieci - zależności od potrzeb i okoliczności.
U_2. Student posługuje się muzycznym repertuarem dziecięcym – przede wszystkim wokalnym (piosenki, pieśni).
U_3. Student planuje działania muzyczne klasy i szkoły. Sporządza scenariusze lekcji
i uroczystości szkolnych czy klasowych.
kompetencji społecznych:
K_1. Student troszczy się o działania muzyczne klasy i jest ich animatorem.
K_2. Student docenia kreatywność muzyczną dzieci, ma świadomość „potencjału artystycznego” klasy i potrafi go wykorzystać.
K_3. Student wyraża oceny usłyszanego repertuaru muzycznego potrafi go opisać i zrecenzować
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia):
Wykład problemowy, wykład konwersacyjny, pokaz, ćwiczenia praktyczne, giełda pomysłów.
Kryteria oceniania
W_1., W_2, W_3 – test pisemny (kolokwium pisemne) z wiedzy teoretycznej
Zaliczenie poniżej 50% - ocena 2 (ndst)
Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst)
Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db)
Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb)
U_1, U_3 K_1 i K_2: Praca pisemna: Przygotowanie dwóch scenariuszy: scenariusz lekcji i uroczystości klasowej (szkolnej)
Kryteria oceny scenariusza:
• Scenariusz nie spełnia podstawowych założeń, repertuar i działania są nieadekwatne do okoliczności, nieodpowiednie do możliwości percepcyjnych dzieci – ocena 2 (ndst)
• Scenariusz jest poprawny, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w doborze repertuaru i charakteru działań. Przy realizacji wymagałby korekt– ocena 3 (dst)
• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie ma błędów w doborze repertuaru i działań, jest możliwy do realizacji i nie wymaga korekt, jest typowy, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db)
• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, planowane działania i dobór repertuaru są bardzo interesujące, w scenariuszu są elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb)
U_2. Prezentacja przygotowanego repertuaru – przykładowych piosenek dla dzieci (ewentualnie utworów instrumentalnych) lub prezentacja przykładowych zajęć muzycznych dla dzieci zawierających podstawowe elementy muzycznej aktywności: śpiewanie, ruch przy muzyce, słuchanie)
Literatura
Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu.
Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015
Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami.
W cyklu 2023/24_L:
Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: