Komunikacja w zawodzie nauczyciela WNP-PPW-KZNCC
1. Cele i funkcje komunikacji, elementy procesu komunikacji, podstawowe pojęcia
2. Rodzaje i style komunikacji
3. Aktywne słuchanie
4. Informacja zwrotna
5. Bariery w procesie komunikacji
6. Radzenie sobie z sytuacjami konfliktowymi
7. Asertywność
W cyklu 2023/24_Z:
1. Cele i funkcje komunikacji, elementy procesu komunikacji, podstawowe pojęcia |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy: znajomość podstawowych pojęć w zakresie komunikacji, metod aktywnego słuchania, form przekazywania informacji zwrotnej, podstawowych bariery w komunikacji
umiejętności: nawiązywanie pozytywnych relacji podczas komunikacji, dostosowanie swoich zachowań do potrzeb rozmówcy i sytuacji, aktywne słuchanie, radzenie sobie z konfliktem, przekazywanie informacji zwrotnej
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach (50% oceny)
- zadanie domowe (50% oceny)
Na ocenę bardzo dobrą student bardzo dobrze zna charakterystykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Bardzo dobrze zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student bardzo dobrze potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Bardzo sprawnie potrafi przygotować prezentację.
Na ocenę dobrą student dobrze zna charakterystykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Dobrze zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student dobrze potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Dobrze opanował umiejętność prezentacji
Na ocenę dostateczną student dostatecznie zna charakterystykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Dostatecznie zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student dostatecznie potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. W stopniu dostatecznym opanował umiejętność prezentacji.
Na ocenę niedostateczną student niedostatecznie zna charakterystykę procesu komunikacji interpersonalnej, nie wskazuje lub niedostatecznie opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Niedostatecznie zna zasady skutecznej komunikacji i niedostatecznie potrafi się nimi posługiwać. Student niedostatecznie potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Nie potrafi przygotować prezentacji.
Literatura
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: