Ewaluacja i ocenianie w przedszkolu i szkole WNP-PPW-EOK
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z definicją ewaluacji i oceniania, poznanie różnic, zapoznanie dokumentacją szkolną związaną z ocenieniem - dziennik elektroniczny, literaturą, ustawą związaną z tematem zajęć, zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności dydaktycznych w zakresie ewaluacji i oceniania w przedszkolu i szkole podstawowej w kasach 1-3, sposobów oceniania oraz indywidualnego stosunku do ucznia z trudnościami, opiniami z PPP, orzeczeniami i wybitnie zdolnymi, zdobycie umiejętności samodzielnego podejścia do oceniania wytworów dzieci oraz samodzielnego tworzenia sprawdzianów, indywidualizacja oceniania uczniów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW - 1 student wie co to jest ewaluacja i ocenianie
EW - 2 student definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania
EW - 3 student zna zasady oceniania kształtującego
EW - 4 student zapoznał się z treścią ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania
EW - 5 student wie, jak wygląda dziennik elektroniczny - program LIBRUS
EW - 6 student wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
Umiejętności:
EU - 1 potrafi dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów
EU - 2 potrafi stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zapoznał się z treścią ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
ocena dst. plus (3,5) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zapoznał się z treścią ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak wygląda dziennik elektroniczny - program LIBRUS, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
ocena db (4,0) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, zna różnice, definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zapoznał się z treścią ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak wygląda i potrafi poruszać się po dzienniku elektroniczny - program LIBRUS, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
ocena db. plus (4,5) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, zna różnice, definiuje sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zna treść ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak wygląda i potrafi poruszać się po dzienniku elektroniczny - program LIBRUS, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
ocena bdb (5,0) - student wie co to jest ewaluacja i ocenianie, zna różnice, definiuje szczegółowo sposoby oceniania oraz indywidualizację oceniania, zna zasady oceniania kształtującego, zna treść ustawy o systemie oświaty w temacie oceniania, wie, jak wygląda i potrafi poruszać się po dzienniku elektroniczny - program LIBRUS, wie, jak dokonać ewaluacji swojej pracy i pracy uczniów
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student wie, jak dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, próbuje stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
ocena dst. plus (3,5) - student wie, jak dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, próbuje stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
ocena db. (4,0) - student wie, jak dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, próbuje stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
ocena db plus (4,5) - student potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, potrafi stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
ocena bdb (5,0) - student potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny sprawdzianu, innych wytworów dzieci, postępów oraz zachowania uczniów, potrafi stworzyć samodzielnie sprawdzian dla uczniów klas 1-3
Literatura
1. Edyta Ćwikła - artykuł
Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia
do nauki
https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/46971/137-150-
cwikla.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. Michał Modzelewski, Roman Donata artykuł z 2017 r
https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/432178/PDF/3-4-pomiarowcy-czy-nauczyciele-potrafia.pdf
3. Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r.
4. Dorota Pintal - Ocenianie kształtujące.Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej ORE Warszawa 2022
5. Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej ORE
6. Barszczewska B., Nadzór pedagogiczny: ewaluacja, kontrola, wspomaganie, Bożena Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: