Teoretyczne podstawy wychowania WNP-PE-T-W
Treści merytoryczne:
Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa;
Kontrowersje wokół istoty i właściwości wychowania;
Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne;
Metodologiczne problemy teorii wychowania;
Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania;
Struktura procesu wychowania i jego dynamika;
Podmiotowość w wychowaniu;
Proces wychowania moralnego i jego struktura;
Podstawowe dziedziny wychowania i ich teorie;
Błędy i trudności wychowawcze;
Wychowanie a przemiany współczesnego świata.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Wiedza:
Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.
Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;
Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.
Kompetencje:
Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny składający się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.
Punkty - ocena:
10 = 5.0
9 = 4.5
8 = 4.0
7 = 3.5
6 = 3.0
Literatura
Literatura podstawowa:
Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2002; Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006; M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; J. Papież (red.), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011; A. M. de Tchorzewski, Wstęp do teorii wychowania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018.
Literatura uzupełniająca:
S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; J. Górniewicz, P. Petrykowski, Wybrane zagadnienia z teorii wychowania, Toruń 1992; Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002; M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004; W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Pedagogika specjalna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: