Filozoficzne podstawy pedagogiki WNP-PE-F-W
Wykład dotyczy następujących dwóch grup problemowych:
1. Metaprzedmiotowa: Wyjaśnienie czym jest wiedza filozoficzna: Filozofia wieczysta jako miłość mądrości; Dyscypliny filozoficzne; Filozofia a inne typy wiedzy: nauka (nauki humanistyczne, przyrodnicze, społeczne, a w szczególności pedagogika), mądrość (praktyczna i teoretyczna), wiara, światopogląd, ideologia; Przedmiot formalny filozofii; Metody filozofii; Cel poznania filozoficznego; Epoki, nurty, kierunki i szkoły filozoficzne
2. Przedmiotowa: wybrane problemy filozoficzne, np. wartości (prawda, dobro, piękno); wiara a rozum; język i komunikacja; poznanie bytu; poznanie Boga, poznanie człowieka; wolność ludzka; osoba a społeczeństwo, religia, kształcenie i wychowanie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W)Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego (różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej;
(U) Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych.
(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy.
AKTYWNOŚĆ studenta i liczba godzin pracy:
___________________________________________
Godziny wykładu.................................................. 30
Przygotowanie się do zajęć………………… 15
lektury......................... 15
Przygotowanie się do egzamin................................ 30
____________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
1) ocena formująca:
- na ocenę 2 - nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu filozofii; nie rozróżnia elementarnych faktów z zakresu historii filozofii: epoki, kierunki, szkoły, filozofowie;
- na ocenę 3 - poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych, aczkolwiek nie ma umiejętności analizy związków pomiędzy różnymi koncepcjami filozoficznymi odnośnie podstawowych filozoficznych problemów
- na ocenę 4 - nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań filozoficznych interpretacji bytu, poznania, człowieka, wartości, które pojawiały się w historii filozofii. Dostrzega więc elementarne różnice i podobieństwa ww.koncepcji.
- na ocenę 5 - nie tylko porównuje różne filozoficzne interpretacje ww. filozoficznych kwestii, ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań.
2) ocena końcowa: ocena z testu, który ma pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów, podręcznika i lektur (obowiązkowych i dodatkowych).
a) W trybie stacjonarnym nauczania test składa się z 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt.
b) W trybie e-learning obowiązują następujące zasady zaliczenia: (1) Ilość zadań to 30; (2) dotyczą one głównych pojęć z zakresu klasycznej metafizyki i antropologii; które były wyjaśniane na wykładach oraz w lekturach zalecanych jako uzupełnienie tematyki podejmowanej na wykładach (3) Wszystkie pytania są "zamknięte", test- jednokrotnego wyboru (z trzech możliwych odpowiedzi jedna jest prawidłowa), (4) czas egzaminu to 30 min. (5) punktacja: maksymalna liczba punktów to 30 (6) oceny: 5.0=28-30 pkt.; 4.5= 25-27 pkt.; 4.0= 22-24 pkt.; 3.5=19-21 pkt.; 3.0=16-18 pkt.; 2.0=0-15 pkt. (egzamin niezaliczony).
Literatura
1. podręczniki: M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002.
2. Literatura przedmiotu: M.M. Boużyk Wychowanie otwarte na religię, Warszawa 2013; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować? Lublin 1989; Jan Paweł II, Encyklika Fides et Ratio, Watykan 1998; B. Kiereś, U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, PTTA, Lublin 2015; B. Kiereś, Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017; H. Kiereś, Spór o sztukę, Lublin 1996;S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin 2006; M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995; M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996; M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991; M. A. Krąpiec, Język i świat realny, Lublin 1985; M. A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013; W. Vossenkuhl, Możliwość dobra. Etyka XXI wieku, Kraków 2012; Leksykon filozofii klasycznej, Lublin 1997.
3. literatura uzupełniająca:
Św. Augustyn, O wolnej woli, w: Dialogi filozoficzne, Wyd. Znak, s. 507-513.
S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989 (fragmenty).
M.A. Krąpiec, Ludzka wolność i jej granice (fragmenty), Lublin 2008.
Leksykon filozofii klasycznej: hasła o złożeniach bytowych., poznanie, prawda, sumienie, praksis, RW KUL, Lublin 1997
M.A. Krąpiec, Ja –podmiot samodzielnie istniejący, w: Ja-człowiek, Lublin 1991, s. 126-131;
A. Maryniarczyk, (1) Poznanie źródłowe –metafizyka; (2) Spór o filozofię, w: U źródeł tożsamości kultury europejskiej, Lublin 1994;
A. Maryniarczyk, Zeszyty z metafizyki nr 4: Racjonalność i celowość świata osób i rzeczy. (Transcendentalia – fragmenty), Lublin 2000;
A. Maryniarczyk, Antropologiczno-metafizyczne podstawy adekwatnej teorii wychowania w ujęciu twórców Filozoficznej Szkoły Lubelskiej, „Polska Myśl Pedagogiczna” (2016) nr 2, 103-116.
V. Possenti, Spór o jedność człowieka i wyzwania nowego naturalizmu: dusza – umysł – ciało, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 97-138.
.T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013
Rozmowy z Ojcem Krąpcem (rozmawia H. Kiereś), Lublin 2009
Tomasz z Akwinu, O wolnej decyzji, Sth. 1, q 83, a 1.
J. Zoń, Z. Kieroń, Człowiek jako wytwór ewolucji, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 163-178.
4.. Literatura popularnonaukowa: W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004 M. A. Krąpiec, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; M. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych, Warszawa b. r.; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Pedagogika specjalna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: