WM: Zaburzenia mowy: diagnoza, terapia 2 WF-PS-ZMDT2
Cel przedmiotu: Człowiek jako istota społeczna porozumiewa się z innymi ludźmi za pomocą języka - mowy. Poprzez mowę wyraża swoje myśli, uczucia i potrzeby. Kiedy ten proces porozumiewania się jest zaburzony, dziecko nie może się porozumieć nawet z najbliższym otoczeniem. Taki stan wpływa na jego rozwój i na jego osobowość. Celem wykładów jest pokazanie i uświadomienie różnych zaburzeń mowy, ich przyczyny, następstwa oraz konsekwencje tak osobowościowe jak i szkolne - wyniki w nauce. Wykłady pozwolą zapoznać się studentom z metodami terapii tych zaburzeń oraz z profilaktyką w zakresie podejmowanej problematyki.
Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności różnicowania i nazywania poszczególnych rodzajów zaburzeń mowy oraz udzielanie pierwszej pomocy tak dzieciom jak i ich rodzicom.
Wymagania wstępne: Wiedza zakresu podstaw logopedycznych.
Pełny opis przedmiotu
Treści wykładów:
1. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń mowy
2. Budowa aparatu mowy
3. Mowa i jej składniki
4. Przebieg prawidłowego rozwoju mowy
5. Rola rodziców w kształtowaniu prawidłowej mowy
6. Jak postępować, aby rozwój mowy przebiegał prawidłowo
7. Charakterystyka różnych zaburzeń mowy
8.Rozwojowa niepłynność mowy
9.Wpływ zaburzeń mowy na osobowość dziecka i na trudności w nauce szkolnej
10. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
11. Błędy rodziców wobec dziecka
12. Dyslalia
13. Jąkanie, jego rodzaje i przyczyny
14. Czynniki warunkujące jąkanie
15. Warunki efektywnej terapii
16. Metody terapii jąkania
Metody oceny: Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał z wykładów oraz z podanej lektury.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym różni się od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym zajmuje się szczegółowo. Rozumie i potrafi interpretować zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych.Wie na czym polega odpowiedzialność psychologia i zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować role czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z różnymi dysfunkcjami psychicznymi.
Umiejętności:
Jest w stanie dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych, zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych.Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.
Kompetencje społeczne;
Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu psychologa.Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.
Kryteria oceniania
Wiedza
Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego.
Umiejętności
Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów.
Kompetencje
Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego.
The condition of passing the course is active participation in lectures and passing one selected reading in each semester.
Literatura
Literatura:
1. Błachnio K., Vademecum logopedyczne, Poznań 2001
2. Balejko A.(red.) Diagnoza i terapia osób z afazją, Białystok 1998
3. Balejko A., Jak pokonać trudności w, mówieniu czytaniu i pisaniu, Białystok
4. Bochniarz A., Różne oblicz a jąkania, 1999
5. Byrne R., Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989
6. Grabias S., Zaburzenia mowy, Lubin 2000
7. Gałkowski T., Jarzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole 1999
8. Kania S., Szkice logopedyczne, Lublin 2001
9. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998
10. Minczakiewicz E., Logopedia ,Kraków2000
11. Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990
12. Skorek E.M. Z logopedia na ty, Kraków 2000
13. Tarkowski Z., Jąkanie, Warszawa 2002
14. Tarkowski Z., Jąkanie zagadnienia etiologii, diagnozy terapii i prognozy, Warszawa 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: