WM: Zaburzenia mowy: diagnoza, terapia1 WF-PS-ZMDT1
Cel przedmiotu:
Człowiek jako istota społeczna porozumiewa się z innymi ludźmi za pomocą języka - mowy. Poprzez mowę wyraża swoje myśli, uczucia i potrzeby. Kiedy ten proces porozumiewania się jest zaburzony, dziecko nie może się porozumieć nawet z najbliższym otoczeniem. Taki stan wpływa na jego rozwój i na jego osobowość. Celem wykładów jest pokazanie i uświadomienie różnych zaburzeń mowy, ich przyczyny, następstwa oraz konsekwencje tak osobowościowe jak i szkolne - wyniki w nauce. Wykłady pozwolą zapoznać się studentom z metodami terapii tych zaburzeń oraz z profilaktyką w zakresie podejmowanej problematyki.
Efekt kształcenia:
Nabycie umiejętności różnicowania i nazywania poszczególnych rodzajów zaburzeń mowy oraz udzielanie pierwszej pomocy tak dzieciom jak i ich rodzicom.
Wymagania wstępne:
Wiedza zakresu podstaw logopedycznych.
Pełny opis przedmiotu
Treści wykładów:
1. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń mowy
2. Budowa aparatu mowy
3. Mowa i jej składniki
4. Przebieg prawidłowego rozwoju mowy
5. Rola rodziców w kształtowaniu prawidłowej mowy
6. Jak postępować, aby rozwój mowy przebiegał prawidłowo
7. Charakterystyka różnych zaburzeń mowy
8. Rozwojowa niepłynność mowy
9. Wpływ zaburzeń mowy na osobowość dziecka i na trudności w nauce szkolnej
10. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
11. Błędy rodziców wobec dziecka
12. Dyslalia
13. Jąkanie, jego rodzaje i przyczyny
14. Czynniki warunkujące jąkanie i warunki efektywnej terapii
15. Metody terapii jąkania
Metody oceny:
Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał z wykładów oraz z podanej lektury.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: W01, W07, W08, W10, W12, W13, W14.
Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują. Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi.
Umiejętności: U04,U07,U10,U12.
Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.
Kompetencje społeczne: K01, K05, K06.
Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian. Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.
udział w wykładzie: 30 godz.
przegotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 90 : 30 = 3
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza
Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego.
Umiejętności
Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów.
Kompetencje
Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego.
Ze względu na pandemię egzamin odbędzie się w formie pisemnego opracowania jednego z kilku zagadnienie podanych wcześniej studentom.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w wykładach oraz zaliczenie jednej wybranej lektury w każdym semestrze.
Literatura
Literatura:
1. Błachnio K., Vademecum logopedyczne, Poznań 2001
2. Balejko A.(red.) Diagnoza i terapia osób z afazją, Białystok 1998
3. Balejko A., Jak pokonać trudności w, mówieniu czytaniu i
pisaniu, Białystok
4. Bochniarz A., Różne oblicz a jąkania, 1999
5. Byrne R., Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989
6. Grabias S., Zaburzenia mowy, Lubin 2000
7. Gałkowski T., Jarzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi,
Opole 1999
8. Kania S., Szkice logopedyczne, Lublin 2001
9. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998
10. Minczakiewicz E., Logopedia ,Kraków2000
11. Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990
12. Skorek E.M. Z logopedia na ty, Kraków 2000
13. Tarkowski Z., Jąkanie, Warszawa 2002
14. Tarkowski Z., Jąkanie zagadnienia etiologii, diagnozy terapii i prognozy, Warszawa 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: