Psychologia rewalidacyjna 2 WF-PS-PER2
Założenia i cele:
Podane w I semestrze
Warunki zaliczenia: napisanie pracy kontrolnej na wybrany przez studenta temat
Treści programowe:
1.Psychologiczne zasady nauczania i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
2.Ogólne zasady uczenia się i uczenia oraz ich zastosowanie w rewalidacji, w szczególności w terapii zajęciowej, proces uczenia i jego formy, transfer w uczeniu się.
3.4.5.6.Psychologiczne zasady działań rehabilitacyjnych. Zasada poznania osoby z ograniczoną sprawnością - przebiegu jej życia, cech osobowości, stosunku do inwalidztwa, zdolności do zaspakajania lub kompensacji własnych potrzeb. (Zasada wielostronnego ujmowania wszystkich potrzeb rehabilitowanej osoby. Zasada budowania programu rehabilitacji na podstawie zachowanych sprawności i wydolności wysiłkowej oraz zdolności wypracowania właściwych postaw psychicznych. Zasada uwzględniania wymagań życia codziennego, rodzinnego oraz pracy. Zasada uwzględniania związku pomiędzy postępami w rewalidowaniu osoby niepełnosprawnej w procesie rehabilitacji a jej sytuacją socjalną. Zasada aktywności i pracy osoby niepełnosprawnej jako czynników rehabilitacyjnych. Zasada wyrabiania u osoby niepełnosprawnej motywacji do samodzielnego działania.
7.Zasady rehabilitacji a wsparcie spoleczne
8.9.10.11.12.Wybrane psychologiczne problemy rehabilitacji osób z uszkodzeniami:
- sensorycznymi,
- umysłowymi,
- chorobami przewlekłymi,
- chorobami narządu ruchu.
13.Psychologiczna problematyka dziecka z zaburzeniami rozwojowymi ( ADHD, autyzm, dysleksja)
14. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie
15.Zakończenie - podsumowanie - wskazanie na merytoryczne punkty programu, możliwości realizacji prac badawczych.
Ćwiczenia - mgr Wojciech Brejnak
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę.
Warunki zaliczenia: obowiązkowy udział w ćwiczeniach i praca zaliczeniowa pod koniec roku akademickiego na temat: Profilaktyka i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (...) i jego rodziny (studenci wybierają do opisu rodzaj niesprawności dziecka, jaki chcą bliżej poznać). Studenci zagraniczni przygotowują pracę na powyższy temat, tylko opisują tę problematykę w ich kraju.
Cele: Poznanie specyficznych metod pracy z niepełnosprawnymi, zapoznanie z problemami poradnictwa dla osób niepełnosprawnych oraz z zasadami orzecznictwa i kwalifikacji do przedszkoli, szkół, placówek i innych form kształcenia specjalnego.
Cele: Uwrażliwianie na dostrzeganie różnych rodzajów niepełnosprawności (również z zakresu tzw. małej defektologii), zwrócenie uwagi na wychowawcze aspekty nauczania i wychowania integracyjnego.
Treści programowe:
1. Poradnictwo psychologiczne na rzecz dzieci niepełnosprawnych (od urodzenia do wieku przedszkolnego) i ich rodzin.
2. Opiniowanie dzieci ryzyka dysleksji, jako podstawa organizowania odpowiednich zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.
3. Poradnictwo wychowawcze na rzecz niepełnosprawnych dzieci w młodszym wieku przedszkolnym i młodszoszkolnym i ich rodzin.
4. Orzecznictwo do kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych umysłowo oraz hospitacja odpowiednich zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych w przedszkolu specjalnym, przedszkolu integracyjnym i szkole podstawowej specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.
5. Rola i udział rodziny w procesie rewalidacji dziecka niepełnosprawnego.
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Pełny opis znajduje się w opisie z Psychologii 1, to jest semestru zimowego wraz opisem wymogów zaliczenia semestru letniego - Psychologia 2
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Podana w I semestrze
Literatura dodatkowa:
Podana w I semestrze
Ćwiczenia - mgr Wojciech Brejnak
Lektury obowiązkowe:
Bogdanowicz M. (2002). Ryzyko dysleksji - problem i diagnozowanie. Wydawnictwo "Harmonia".
Brejnak W. (2003). Dysleksja. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Zabłocki K. J., Brejnak W. (w druku). Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami.
Literatura dodatkowa:
Obuchowska I. (1999), (red). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Wybrane przez studentów teksty z czasopism.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: