Psychologia rewalidacyjna 1 WF-PS-PER1
Metody oceny:Napisanie pracy rocznej na uzgodniony ze studentem temat
Treści programowe:
1 Niepełnosprawność- pojęcie, definicje
2.Rewalidacja, rehabilitacja-formy i metody oddziaływań
3.Biologiczne i psychologiczne koncepcje niepełnosprawności
4.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych.
5.Niepełnosprawność jako czynnik wywołujący frustrację potrzeb, ból, lęk, stres, ograniczenie aktywności fizycznej i psychicznej.
6.Przewlekła choroba a psychika.
7.Stan nagłego powstania kalectwa i jego skutki.
8.Psychologiczne czynniki determinujące zachowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych.
9.Charakterystyka mechanizmów regulujących zachowanie osób niepełnosprawnych.
10.Postawy, ich kształtowanie i ich zmiana.
11.Psychologiczne mechanizmy przystosowania do inwalidztwa, do życia w społeczności, do pracy.
12 Pojęcie akceptacji siebie i niepełnosprawności. 13.Działania w celu zachowania równowagi psychicznej / psychoterapia: indywidualna, grupowa, środowiskowa, terapia pracą/.
14.Stymulowanie zastępczych i pobudzanie zachowanych funkcji psychicznych i fizycznych.
15.Rozwijanie i zwiększanie aktywności własnej.
Ćwiczenia -mgr Wojciech Brejnak
Warunki zaliczenia: obowiązkowy udział w ćwiczeniach i praca zaliczeniowa pod koniec semestru (analiza i omówienie dowolnie wybranego tekstu z czasopisma Integracja dotyczącego określonej niepełnosprawności).
Wymagania wstępne: Na ćwiczeniach studenci dokonują przeglądu psychologicznych i pedagogicznych metod diagnozy i terapii stosowanych przez te placówki, analizują opinie i orzeczenia kwalifikacyjne, przeprowadzają badania własne (obserwacja i wywiad kliniczny) oraz dokonują analizy uzyskanych wyników badań, formułują wnioski wynikające z przeprowadzonych badań, włączają się do praktycznych form pomocy udzielanej przez te placówki.
Cele poznawcze: Poznanie wybranych zagadnień z psychologii i pedagogiki rewalidacyjne, praktyczne zapoznanie się z działalnością placówek zajmujących się poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym oraz pracą psychologa w zakresie diagnozy i terapii osób niepełnosprawnych - poprzez wizytowanie i hospitowanie zajęć w specjalistycznych placówkach.
Kompetencje: Studenci praktycznie (poprzez bycie w placówkach i bezpośredni kontakt z określonym typem klienta) zapoznają się z charakterem pracy psychologa w danej placówce oraz metodami pracy diagnostyczno-terapeutycznej, a także z typem klientów tych placówek.
Treści programowe:
1. Opieka psychologiczno-pedagogiczna nad dziećmi i młodzieżą w Polsce.
2. Cele, zadania i rodzaje aktualnie funkcjonującego w Polsce poradnictwa.
3. Omówienie najczęściej występujących (typowych) zaburzeń dzieci w wieku rozwojowym.
4. Typy i rodzaje psychologicznych poradni specjalistycznych, ich funkcje diagnostyczno-terapeutyczno-rewalidacyjne.
5. Wizytowanie specjalistycznych placówek (specjalistycznych poradni) resortu edukacji i służby zdrowia).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania; wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zasady etyki;jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym; rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełno - sprawnych; umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych, potrafi rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawnych i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej
Kryteria oceniania
Napisanie przez studenta rocznej pracy zaliczeniowej na uzgodniony ze studentem temat oraz aktywny udział studenta podczas wykładu zaś szczególnie po projekcji filmów tematycznych.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1.A.Hulek ( red.);Pedagogika rewalidacyjna.Warszawa 1978
2.B.Wright; Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa. Warszawa 1978
3.E.Levin,J.Garret; Praktyka psychologiczna w rehabilitacji inwalidów. Warszawa 1972
4.J.Heflich-Piątkowska; Problemy psychopatologiczne w ciężkich uszkodzeniach narządu ruchu. Warszawa 1975
5.K.J.Zabłocki; Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń 1998
6.K.J.Zabłocki, W.Brejnak(red.); Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. Warszawa 2004
7.St.Kowalik; Psychologia rehabilitacji.Warszawa 2007
Literatura dodatkowa:
8.I.Obuchowska (red.); Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995
2. T. Witkowski; Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa 1993
3. K.J.Zabłocki; Autyzm. Płock 2002
4. K.j. Zabłocki; Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. Warszawa 2000
K.J. Zabłocki, J.Placha; Pedagogika wczoraj - dziś i jutro. Olecko 2003
5. K.J.Zabłocki, D.Gorajewska ( red.); Pedagogika specjalna - kontynuacja tradycji dla przyszłości. Warszawa 2004
6. Z. Łosiowski(red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zaburzenia neurorozwojowe. Warszawa 1997, T.I
7.M.Borkowska (red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Warszawa 1997, T.II
8. E.Mazanek ( red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. T.III
Lektury obowiązkowe:
Placha J. i Zabłocki K. J. (red), Pedagogika - wczoraj, dziś i jutro. Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej, Olecko 2003.
Zabłocki K. J. (1997). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.
Zabłocki K. J., Brejnak W. - Wybrane Problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji, Warszawa 2004, UKSW.
Literatura dodatkowa:
Brejnak W. (1980), (red). Poradnictwo wychowawczo-zawodowe. Warszawa: WSiP.
Hulek A. (1983), (red). Funkcje pedagogiki specjalnej w systemie oświatowo-wychowawczym, Studia Pedagogiczne t. XLV.
Wybrane artykuły z czasopisma "Integracja".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: