Psychologia penitencjarna i resocjalizacyjna 2 WF-PS-N-PPR2
Wykład
Założenia i cele: takie jak w pierwszym semestrze
Forma zaliczenia: egzamin ustny
Warunki zaliczenia: napisanie pracy na uzgodniony temat.
Treści programowe:
1-2. Podkultura więzienna : system komunikacji grupowej, gwara więzienna, kodeks grypserski, hierarchia grupowa, stosunki społeczne w więzieniu, zmiany w podkulturze na tle przemian ostatnich lat.
3. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu: samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje.
4-5. Tatuaże więzienne: funkcje, podstawowe właściwości, rodzaje, treść i symbolika tatuaży.
5. Wytwory uczestników podkultury - psychologiczne tło: ballady i piosenki, wyroby użytkowe, listy ozdobne, akcesoria do samoagresji.
6. Koncepcje genetycznego uwarunkowania przestępczości: badania nad bliźniętami, badania adopcyjne.
7. Poziom sprawności umysłowej a przestępczość: przedstawienie badań i wniosków.
8. Zaburzenia hormonalne a nieprawidłowe zachowanie człowieka: przedstawienie badań i wniosków.
9-10. Diagnoza psychologiczna w procesie karnym: przedmiot i zakres diagnozy, postępowanie diagnostyczne, formy opinii psychologicznych.
11. Psychika złodzieja : kradzież zwykła, kradzież z rozbojem, oszuści, malwersanci.
12. Psychika przestępców seksualnych: motywy czynów, terapia.
13-14. Psychika mordercy: motywy morderstw, typologia, osobowość i wartości morderców 15. Przedstawienie własnych doświadczeń z pracy wśród więźniów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Obowiązkowy poprzednik
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student wie jak interpretować zmienność zachowań osób znajdujących się w izolacji penitencjarnej; - zna metody psychologiczne wykorzystywane do diagnozy w przypadku więźniów; - zna sposoby interwencji psychologicznej w przypadku więźniów z danej kategorii; - zna zasady i metody oddziaływań resocjalizacyjnych.
Umiejętności - student potrafi dobierać metody do badań psychologicznych prowadzonych w jednostkach penitencjarnych.
Kompetencje - student posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej realizowanej w środowisku więziennym.
Kryteria oceniania
Egzamin w formie ustnej: na ocenę 3 wymagana jest podstawowa znajomość materiału, na ocenę dobrą - szczegółowa znajomość materiału, na ocenę bardzo dobrą - umiejętność przenoszenia teoretycznych treści na płaszczyznę praktyki penitencjarnej i resocjalizacyjnej.
Literatura
1. Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2001.
2. Czapów C., Wychowanie resocjalizujące, WP, Warszawa 1978.
3. Moir A., Jessel D., Zbrodnia rodzi się w mózgu, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.
4. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.
5. Przybyliński S., "Dziara", "cynkówka", "kolka" - zjawisko tatuażu więziennego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007.
6. Przybiliński S., Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości pentencjarnej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.
7. Snopek M., Tatuaż. Element współczesnej kultury, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
8. Szaszkiewicz M., Tajemnice grypserki, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 1997.
9. Woźniak W. (red.), Materiały do ćwiczeń z metodyki resocjalizacji – aspekt psychologiczny i pedagogiczny, Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej – Acta Universitatis Masuriensis & Wydział Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Olecko – Warszawa 2009.
10. Zimbardo Ph., Efekt Lucyfera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: