Psychologia penitencjarna i resocjalizacyjna 1 WF-PS-N-PPR1
Założenia i cele:
Cele poznawcze przedmiotu to poznanie systemów penitencjarnych, mechanizmów funkcjonowania człowieka w izolacji więziennej, osobowości przestępcy, zagadnień patologii społecznej, zasad skutecznej resocjalizacji. Podstawowy cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami, w celu przychodzenia im ze skuteczną pomocą. Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy terapeutycznej z więźniami i osobami z patologii społecznej.
Forma zaliczenia: egzamin ustny
Warunki zaliczenia: napisanie pracy na uzgodniony temat.
Treści programowe:
1. Wykolejenie społeczne: przejawy, przyczyny wykolejenia.
2. Osobowość jednostek wykolejonych: cechy neurotyczności, cechy psychopatii.
3-4.Wychowanie resocjalizujące: pojęcie, modele, funkcje, zasady resocjalizacji.
5. Ekonomia punktowa w resocjalizacji: reguły i formy zastosowania tej ekonomii.
6. Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech osobowościowych osób poddawanych temu oddziaływaniu: zróżnicowanie podatności na resocjalizację, typologia Herberta Quaya.
7. Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych: oddziaływania indywidualne, zakłady resocjalizacyjne dla nieletnich, komuny terapeutyczne.
8. Profilaktyka: profilaktyka powstrzymująca, eliminująco- objawowa, eliminująco- uprzedzająca, kreatywna.
9-10. Samobójstwa: kierunek socjologiczny, psychologiczny i psychiatryczny, suicydenci w zakładach penitencjarnych.
11.Rozwody: przyczyny i skutki rozwodów, rozwody a przestępczość.
12. Prostytucja: przyczyny i skutki prostytucji, prostytucja a przestępczość.
13. Bezrobocie problemem społecznym: rozmiary bezrobocia, bezrobocie a przestępczość.
14-15. System penitencjarny w Polsce: zakłady karne, areszty śledcze.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Cele: Cele poznawcze przedmiotu to poznanie systemów penitencjarnych (1); mechanizmów funkcjonowania człowieka w izolacji więziennej, osobowości przestępcy (2); zagadnień patologii społecznej, zasad skutecznej resocjalizacji (3). Podstawowy cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami, w celu przychodzenia im ze skuteczną pomocą (4). Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy terapeutycznej z więźniami i osobami z patologii społecznej (5).
Efekt kształcenia: Postawa – ukształtowanie postawy naznaczonej gotowością udzielania pomocy psychologicznej więźniom i zarazem innym osobom z patologii społecznej. Kompetencja – znajomość dyscypliny – psychologia penitencjarna i resocjalizacji (6).
Kryteria oceniania
Ocena formująca - wypowiedzi studenta świadczące o zrozumieniu bądź brakach w zrozumieniu treści omawianych podczas zajęć; pytania studenta świadczące o zainteresowaniu poruszaną problematyką.
Ocena podsumowująca obejmuje - ocenę aktywności studenta podczas zajęć, wynik egzaminu końcowego, mającego formę ustną w czasie którego zadawane są pytania otwarte (weryfikują one umiejętność samodzielnego definiowania pojęć, dokonywania porównań i wyjaśniania istoty problemu.
Ocena 2 - duża nieznajomość materiału, ocena 3 - ogólna znajomość materiału, ocena 4 - szczegółowa znajomość materiału, ocena 5 szczegółowa znajomość materiału oraz umiejętność odniesienia materiału do praktyki postępowania ze sprawcami przestępstw i osobami niedostosowanymi społecznie.
Literatura
Wykład:
Lektury obowiązkowe:
Czapów, C. (1978). Wychowanie resocjalizujące. Warszawa: W. Polak.
Frączek, A. (1986). Studia nad uwarunkowaniami i regulacją agresji interpersonalnej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Moir, A., Jessel, D. (1998). Zbrodnia rodzi się w mózgu. Warszawa: Książka i Wiedza.
Ostrowska, K., Milewska, E. (1998). Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Warszawa: ATK.
Ostrowska, K., Wójcik, D. (1986). Teorie kryminologiczne. Warszawa: ATK.
Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".
Literatura dodatkowa:
Najnowsze artykuły z psychologii penitencjarnej i sądowej, kryminologii, resocjalizacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: