Statystyka w naukach o środowisku WF-OB-ZMI
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym :
• Statystyka opisowa w tym: zapoznanie się ze skalami pomiarowymi, wprowadzenie do statystyki opisowej, miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i analiza zmienności.
• Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu
• Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju.
• parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, MNOVA, testy dla frakcji)
• prosta i wielozmiennowa analiza regresji, test Chi2,
• Wielozmiennowe analizy danych w tym: analiza dendrogramów, analiza skupień i analiza faktorów
Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych.
W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jedno i wieloczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski.
W cyklu 2021/22_L:
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: |
W cyklu 2022/23_L:
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: |
W cyklu 2023/24_L:
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: |
W cyklu 2024/25_L:
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
OB1_W10 – student zna narzędzia matematyczne i statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych
W zakresie umiejętności:
OB1_U01 – student potrafi dokonywać pomiarów i wyznaczać wartości oraz oceniać wiarygodność podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych
OB1_U06 – student potrafi przeprowadzać proste obserwacje i pomiary w terenie i w laboratorium pod kierunkiem opiekuna
OB1_U07 – student potrafi interpretować obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciągać poprawne wnioski
OB1_U08 - student potrafi stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach
W zakresie kompetencji:
OB1_K05 - wykazywania ostrożności i krytycyzmu w przyjmowaniu informacji podawanych w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska
Po ukończeniu kursu student rozumie znaczenie metod statystycznych i numerycznych dla opisu i interpretacji zjawisk i procesów biologicznych.
Statystyka opisowa w tym: zapoznanie się ze skalami pomiarowymi, wprowadzenie do statystyki opisowej, miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i analiza zmienności (OB_W010, OB_U01).
Terminologia w statystyce: m.in. miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i analiza zmienności, analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu (OB_W10, OB_U06, OB_K05)
Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu, statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju, parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, MNOVA, testy dla frakcji), prosta i wielozmiennowa analiza regresji, test Chi2, Wielozmiennowe analizy danych w tym: analiza dendrogramów, analiza skupień i analiza faktorów (OB-W10, OB_U07, OB_U08, OB_K05)
ECTS 4
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do egzaminu - 60h
zadanie 3: praca własna - 25h
Kryteria oceniania
Egzamin na ocenę test. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, kolokwium/zaliczenie praktyczne.
Efekty kształcenia są weryfikowane w formie egzaminu pisemnego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych, umiejętność poprawnego przeprowadzenia wnioskowania statystycznego, a także oceny takiego wnioskowania.
Egzamin odbywa się w postaci testu jednokrotnego wyboru i zwiera informacje przekazane w trakcie wykładów i prezentacji w postaci mp4.
W celu zaliczenia przedmiotu student powinien uzyskać, co najmniej 50% z maksymalnej liczby punktów wynikających z testu. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania w trakcie egzaminu jest zmienna (zależna od liczby pytań) i będzie podawana do wiadomości studentów w każdym roku akademickim
Kryteria oceny:
niedostateczny 0-50%
dostateczny 51% -70%
dobry 71-85%
bardzo dobry 86-100%
Literatura
Literatura uzupełniająca
Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury
1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987.
2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989.
3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016
4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977.
5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005
6. Szostek K., i inni. 2005. Metody opracowania i prezentacji wyników. [w:] Dziecko Żywieckie, K. Kaczanowski (ed.), Wyd. PiT Kraków. pp. 17-19.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
W cyklu 2022/23_L:
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
W cyklu 2023/24_L:
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
W cyklu 2024/25_L:
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: