Statystyka w naukach o środowisku WF-OB-ZMI
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2025/26_L)
Temat/blok zajęć oraz liczba godzin
1. wprowadzenie do statystyki opisowej, dobór próby badawczej, zapoznanie się ze skalami pomiarowymi. 2 godz.
2. szeregi rozdzielcze i prezentacja graficzna rozkładów liczebności. 2 godz.
3. miary tendencji centralnej, warunki stosowania (średnia, mediana, wartość modalna). 2 godz.
4. miary rozproszenia i analiza zmienności (odchylenie standardowe, odchylenie cząstkowe, wariancja, współczynnik zmienności) 2 godz.
5. analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu
odstających, test Fischera-Snedecora dla równości wariancji 2 godz.
6. wprowadzenie do statystyki indukcyjnej, etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. 2 godz.
7. warunki stosowania testów parametrycznych, analiza wartości odstających, test Fischera-Snedecora dla równości wariancji 2 godz.
8. parametryczne metody statystyczne w tym testy t-studenta dla dużych i małych grup, test t studenta dla par powiązanych. 2 godz.
9. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). 2 godz.
10. testy dla frakcji. 2 godz.
11. wielopolowe i czteropolowe testy Chi2. 2 godz.
12. testy nieparametryczne w tym test Kruskala-Wallisa. 2 godz.
13. Wielozmiennowe analizy danych w tym: analiza dendrogramów, analiza skupień i analiza faktorów. 2 godz.
14. prosta i wielozmiennowa analiza regresji. 2 godz.
15. analiza korelacji 2 godz.
Łącznie godzin: 30
W cyklu 2023/24_L:
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: |
W cyklu 2024/25_L:
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: |
W cyklu 2025/26_L:
Temat/blok zajęć oraz liczba godzin |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: ECTS 4
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do egzaminu - 60h
zadanie 3: praca własna - 25h | W cyklu 2022/23_L: ECTS 4
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do egzaminu - 60h
zadanie 3: praca własna - 25h | W cyklu 2024/25_L: ECTS 4
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do egzaminu - 60h
zadanie 3: praca własna - 25h | W cyklu 2023/24_L: ECTS 4
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do egzaminu - 60h
zadanie 3: praca własna - 25h | W cyklu 2025/26_L: Opis nakładu pracy studenta w ECTS
1. Bezpośredni kontakt z prowadzącym - udział w zajęciach - 30 godz., udział w zaliczeniach poza zajęciami – 2 godz.
2. praca własna - przygotowanie do zajęć – czytanie literatury i odsłuchiwanie konspektów – 10 godz., przygotowanie do egzaminu – 20 godz.
Łącznie: 62 godz./2 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe:
W_01 Student objaśnia główne pojęcia dotyczące statystyki oraz dobiera odpowiednie testy statystyczne do problemu naukowego. Tematy zajęć: (1, 6).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Egzamin pisemny
W_02 Student wykonuje weryfikację hipotez statystycznych. Student prawidłowo objaśnia uzyskane wyniki analiz i stosuje wnioskowanie statystyczne. Student prawidłowo wykonuje, interpretuje testy statystyczne i opisuje zjawiska populacyjne. Tematy zajęć: (2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się -Egzamin pisemny
U_01 Student objaśnia uzyskane wyniki analiz i stosuje wnioskowanie statystyczne.
Tematy zajęć: (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15)
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Egzamin pisemny
U_02 Student stawia i wykonuje weryfikację hipotez statystycznych. Tematy zajęć: (6).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Egzamin pisemny
K_01 Student krytycznie diagnozuje błędy statystyczne w badaniach naukowych oraz przedstawia wiarygodne wyniki badań. Tematy zajęć: (3, 6, 14, 15).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Egzamin pisemny.
Efekty kształcenia:
W_01 Absolwent zna główne kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru nauk przyrodniczych oraz rozwoju dyscyplin tych nauk i stosowanych w nich metod badawczych (OB1_W05)
W_02 Absolwent zna narzędzia matematyczne i statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych (OB1_W08)
U_01 Absolwent potrafi interpretować obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciągać poprawne wnioski (OB1_U05)
U_02 Absolwent potrafi stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń (OB1_U06)
K_01 Absolwent jest gotów do wykazywania ostrożności i krytycyzmu w przyjmowaniu informacji podawanych w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska (OB1_K02)
Kryteria oceniania
Egzamin na ocenę (test). W celu zaliczenia przedmiotu student powinien uzyskać, co najmniej 50% z maksymalnej liczby punktów wynikających z testu.
Egzamin odbywa się w postaci testu jednokrotnego wyboru i zwiera informacje przekazane w trakcie wykładów, prezentacji w postaci mp4 oraz przesłanych pomocy naukowych w pdf.
Dopuszczalna nieobecność na dwóch zajęciach. Nadrobienie nieobecności jest ustalane z prowadzącym. Przypadki dłuższych chorób będą rozpatrywane indywidualnie.
Kryteria oceniania na podstawie egzaminu końcowego:
bardzo dobry 86-100%
dobry plus 80-85%
dobry 71-79%
dostateczny plus 60-70%
dostateczny 51% -59%
Literatura
Literatura uzupełniająca
Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury
1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987.
2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989.
3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016
4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977.
5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005
6. Szostek K., i inni. 2005. Metody opracowania i prezentacji wyników. [w:] Dziecko Żywieckie, K. Kaczanowski (ed.), Wyd. PiT Kraków. pp. 17-19.
W cyklu 2023/24_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2025/26_L:
Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
W cyklu 2024/25_L:
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: