Wprowadzenie do prawa ochrony środowiska WF-OB-WPOS
Przedmiot stanowi podstawowe wprowadzenie do zagadnień związanych z prawnymi mechanizmami ochrony środowiska w Polsce oraz w Unii Europejskiej. Obejmuje omówienie kluczowych pojęć, źródeł prawa, struktur administracji właściwej w sprawach środowiskowych oraz zasad prowadzenia polityki ochrony środowiska.
W trakcie zajęć student poznaje fundamentalne regulacje prawne, takie jak ustawa Prawo ochrony środowiska, ustawa o ochronie przyrody, ustawa o odpadach, a także przepisy dotyczące ocen oddziaływania na środowisko oraz odpowiedzialności za szkody w środowisku. Przedmiot przedstawia również miejsce prawa ochrony środowiska w systemie prawa, jego cele, instrumenty oraz powiązania z ochroną zdrowia, planowaniem przestrzennym i rozwojem zrównoważonym.
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do świadomego analizowania regulacji prawnych oraz ich zastosowania w praktyce — zarówno w administracji publicznej, jak i w działalności gospodarczej. Studenci uczą się identyfikować obowiązki podmiotów korzystających ze środowiska, rozumieć procesy decyzyjne i oceniać narzędzia prawne służące ochronie środowiska.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiotem wykładu będą zagadnienia dotyczące w szczególności: |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiotem wykładu będą zagadnienia dotyczące w szczególności: |
W cyklu 2025/26_Z:
Przedmiotem wykładu będą zagadnienia dotyczące w szczególności: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
OB1_W15 podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody
OB1_U09
pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie innych
specjalistów, podejmować działania na rzecz ochrony środowiska
OB1_K02
promowania zasad ochrony środowiska oraz docenia rolę edukacji
ekologicznej i zdrowotnej
Przedmiotowe efekty uczenia się
Student zna podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody obowiązujące w Polsce i UE.
Student potrafi wyjaśnić rolę najważniejszych instytucji i narzędzi prawnych stosowanych w ochronie środowiska.
Student analizuje proste przypadki prawne związane z ochroną środowiska, wykorzystując właściwe przepisy.
Student potrafi współpracować w zespole nad zagadnieniami środowiskowymi, korzystając z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin.
Student potrafi wspólnie z innymi członkami zespołu zaproponować działania na rzecz ochrony środowiska w oparciu o dane prawne i merytoryczne.
Student potrafi komunikować się w zespole interdyscyplinarnym, uwzględniając różne perspektywy (prawną, przyrodniczą, techniczną).
Student jest gotów promować zasady ochrony środowiska w swoim otoczeniu i w działalności zawodowej.
Student rozumie znaczenie edukacji ekologicznej i potrafi wskazać jej rolę w kształtowaniu prośrodowiskowych postaw społecznych.
Student wykazuje postawę odpowiedzialności za środowisko i angażuje się w działania zmierzające do jego ochrony.
Student wspiera inicjatywy i praktyki sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi, prezentując świadome i proekologiczne podejście.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Poprawnie operuje kilkoma terminami, umożliwiającymi opis systemu prawa oraz zna kilka podstawowych regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje trzy zasady prawa ochrony środowiska
3. Identyfikuje trzy podstawowe instrumenty prawa ochrony środowiska oraz potrafi wymienić trzy organy ochrony środowiska
B. Umiejętności
4. Dostatecznie potrafi zinterpretować podstawowe przepisy aktów prawa, posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje akty prawa
5. Dostatecznie potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Operuje podstawową terminologię, umożliwiającą opis systemu prawa oraz zna podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty prawa ochrony środowiska oraz otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty)
5. Dobrze potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Sprawnie operuje podstawową terminologię, umożliwiającą opis systemu prawa oraz zna regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska, potrafi powiązać je z instrumentami
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty prawa ochrony środowiska oraz otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Sprawnie interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski, analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty, konstruuje proste normy prawne na podstawie przepisów prawa
5. Potrafi prawidłowo zastosować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Literatura
Materiały zamieszczone na teams
Literatura:
M. Górski (red.), Prawo ochrony środowiska, wyd. 2, Warszawa 2014,
B. Wierzbowski, B. Rakoczy, Podstawy prawa ochrony środowiska, wyd. 5, Warszawa 2012
|
W cyklu 2023/24_Z:
Akty prawne: 2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (bieżący stan prawny) 3. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (bieżący stan prawny) 4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (bieżący stan prawny) 5. Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (bieżący stan prawny) Literatura: |
W cyklu 2024/25_Z:
Materiały na teams Akty prawne: 2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (bieżący stan prawny) 3. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (bieżący stan prawny) 4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (bieżący stan prawny) 5. Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (bieżący stan prawny) Literatura: |
W cyklu 2025/26_Z:
Materiały na teams Akty prawne: 2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (bieżący stan prawny) 3. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (bieżący stan prawny) 4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (bieżący stan prawny) 5. Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (bieżący stan prawny) Literatura: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: