Prawo ochrony środowiska WF-OB-POS
Założenia:
Ochrona środowiska jest jednym z podstawowych zadań państwa warunkujących jego prawidłowy rozwój gospodarczy i społeczny (zrównoważony rozwój). W wymiarze prawnym składają się na nie regulacje prawa międzynarodowego, unijnego oraz krajowego.
W ramach wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia ogólne:
- miejsce prawa ochrony środowiska w systemie prawnym
- źródła prawa ochrony środowiska
-zasady prawa ochrony środowiska
-zasada zrównoważonego rozwoju
oraz pozostałe zagadnienia pozwalające na swobodne poruszanie się w problematyce prawnej ochrony środowiska:
- partycypacja społeczna w ochronie środowiska
- dostęp do informacji o środowisku
- ochrona prawna komponentów środowiska
- finansowoprawne instrumenty ochrony środowiska
- odpowiedzialność i ochrona sądowa w ochronie środowiska
- zarządzanie przez administrację sprawami środowiska
W cyklu 2021/22_Z:
Założenia: W ramach wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia ogólne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Założenia: W ramach wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia ogólne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Założenia: W ramach wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia ogólne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Założenia: W ramach wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia ogólne: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
A. Wiedza
1. Wyjaśnia i identyfikuje terminologię, umożliwiającą opis systemu prawa ochrony środowiska oraz zna podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska
2.Charaktreyzuje prawo ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska
3. Definiuje instrumenty prawa ochrony środowiska oraz otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Analizuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski w zakresie ochrony środowiska
5. Potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia, wskazując rozwiązanie prawne problemu
C. Kompetencje
6. Zachowuje otwartość dla wykorzystania norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Potrafi pracować indywidualnie wykazując kreatywność i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Kryteria oceniania
Test wiedzy
ocena niedost.
A. Wiedza
1. nie wyjaśnia, nie identyfikuje podstawowej terminologii, umożliwiającej opis systemu prawa oraz nie zna podstawowych regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. nie charakteryzuje gałęzi prawa ochrony środowiska, nie rozpoznaje i nie definiuje zasad prawa ochrony środowiska
3. nie definiuje podstawowych instrumentów prawa ochrony środowiska oraz otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Nie analizuje aktów prawa i na ich podstawie wyciągać poprawnych wniosków
5. Nie przyporządkowuje instrumentów prawnych do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Nie zachowuje otwartości dla wykorzystania norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Wyjaśnia i identyfikuje terminy umożliwiające opis systemu prawa oraz zna kilka podstawowych regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska i ochrony przyrody w stopniu dostatecznym
2. Charakteryzuje gałąź prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje trzy zasady prawa ochrony środowiska w stopniu dostatecznym
3. Definiuje trzy podstawowe instrumenty prawa ochrony środowiska oraz potrafi wymienić trzy organy ochrony środowiska
B. Umiejętności
4. Analizuje w podstawowym zakresie przepisy aktów prawa, posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje akty prawa w stopniu dostatecznym
5. Dostatecznie potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Zachowuje dostateczną otwartość dla wykorzystania norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie, nie jest kreatywny oraz współdziała zespołowo w stopniu podstawowym
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Wyjaśnia i identyfikuje w stopniu dobrym terminologię, umożliwiającą opis systemu prawa oraz zna podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Charakteryzuje w stopniu dobrym gałąź prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska
3. Definiuje w stopniu dobrym instrumenty prawa ochrony środowiska oraz otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty)
5. Dobrze potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Zachowuje otwartość dla stosowania norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i kreatywność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej w stopniu dobrym
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Szczegółowo wyjaśnia i identyfikuje terminologią umożliwiającą opis systemu prawa oraz bardzo dobrze zna regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Ze szczegółami charakteryzuje gałąź prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska, potrafi powiązać je z instrumentami
3. Definiuje podstawowe instrumenty prawa ochrony środowiska oraz otoczenie instytucjonalne w stopniu bardzo dobrym
B. Umiejętności
4. Sprawnie analizuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski, analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty,
5. Potrafi prawidłowo przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Zachowuje dużą otwartość do wykorzystania norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i dużą kreatywność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Materiały udostępniane na platformie moodle oraz
Podstawowe akty prawne:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483).
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (bieżący stan prawny)
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (bieżący stan prawny)
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (bieżący stan prawny)
Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (bieżący stan prawny)
Podstawowa literatura:
M. Górski (red.), Prawo ochrony środowiska, wyd. 2, Warszawa 2014,
B. Wierzbowski, B. Rakoczy, Podstawy prawa ochrony środowiska, wyd. 5, Warszawa 2012
J. Ciechanowicz-McLean, Prawo i polityka ochrony środowiska, Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca:
Agata Kosieradzka-Federczyk, Anna Fogel, Wojciech Federczyk, Ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym, Wolters Kluwer, 2015
W cyklu 2021/22_Z:
Materiały udostępniane na platformie moodle oraz Podstawowa literatura: |
W cyklu 2022/23_Z:
Materiały udostępniane na platformie moodle oraz Podstawowa literatura: |
W cyklu 2023/24_Z:
Materiały udostępniane na platformie moodle oraz Podstawowa literatura: |
W cyklu 2024/25_Z:
Materiały udostępniane na platformie moodle oraz Podstawowa literatura: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
W cyklu 2024/25_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: