Parki narodowe w Polsce WF-OB-PNP
Zajęcia mają na celu ukazanie środowisk: społecznego i przyrodniczego, które spowodowały założenie parku narodowego. Opisanie funkcjonowania danego parku z ochroną przyrody, kultywowaniem tradycji historycznej i kulturowej regionu oraz prowadzonej edukacji ekologicznej. Szczególnie na przykładach: Wigierskiego Parku Narodowego, Biebrzańskiego Parku Narodowego, Kampinoskiego Parku Narodowego i Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Część zajęć prowadzona jest na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego w Truskawiu, w Wierszach, w Górkach Kampinoskich, w Bromierzyku i w Granicy (zajęcia terenowe).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi.
Umiejętności: student ocenia zasoby i możliwości regeneracyjne przyrody; wykorzystuje instrumenty prawne i ekonomiczne w ograniczaniu anrtopopresji.
Kompetencje: student zna zakres posiadanej wiedzy interdyscyplinarnej i posiadanych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
ocena dostateczna (3.0) - student potrafi opisać historię parku oraz zasoby przyrodnicze w wybranych Parkach Narodowych.
ocena dobra (4.0) - student dodatkowo potrafi prawidłowo poruszać się na terenach Parków Narodowych, potrafi dotrzeć do obowiązujących regulaminów i prawidłowo je zinterpretować.
ocena bardzo dobra (5.0) - student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi. Potrafi prawidłowo ocenia zasoby i możliwości regeneracyjne przyrody; wykorzystuje instrumenty prawne i ekonomiczne w ograniczaniu anrtopopresji. Student zna zakres posiadanej wiedzy interdyscyplinarnej i posiadanych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Literatura
1. E. Symonides, Ochrona przyrody, Warszawa 2008.
2. A. Kalinowska, Ekologia wybór na nowe stulecie, Warszawa 2002.
3. J. Radziejowski, Obszary chronionej przyrody. Historia, stan obecny, wyzwania przyszłości, Warszawa 2011.
4. E. Wolter, Historyczne aspekty edukacji ekologicznej w Polsce, Warszawa 2006.
5. Integralna ochrona przyrody, red. M. Grzegorczyk, Kraków 2007.
6. R. Kapuściński, Ochrona przyrody w lasach, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa (brak daty wydania).
7. B. Dobrzańska, G. Dobrzański, D. Kiełczewski, Ochrona środowiska przyrodniczego, Warszawa 2008.
8. Nauki humanistyczne i sozologia, red. J. W. Czartoszewski, Warszawa 2010.
9. S. Maciejewski, W krainie Biebrzy, Suwałki 1996.
10. A. Pilch, Partyzanci trzech puszcz, (brak miejsca wydania) 2013.
11. Strony internetowe Parków Narodowych.
Literatura w całości znajduje się w zbiorach prywatnych prowadzącego zajęcia i jest udostępniana studentom.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: