Prawne aspekty komponentów środowiskowych WF-OB-PAKS
Przedmiotem wykładu będą zagadnienia związane z instrumentami ochrony powietrza, wód, przyrody, klimatu, gospodarki odpadami a także zadaniami jednostek samorządu terytorialnego. Poruszone zostaną kwestie związane z formami ochrony przyrody, ochroną zwierząt, ochroną krajobrazu i zagospodarowaniem przestrzennym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Od roku akad. 2025/26
obowiązują:
OB1_W17
rola i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka oraz związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi – wyjaśnia znaczenie poszczególnych komponentów środowiska dla jakości życia i zdrowia człowieka
– analizuje regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w kontekście społeczno-ekonomicznym
– charakteryzuje wpływ degradacji środowiska na zdrowie publiczne i jakość przestrzeni życia Egzamin pisemny, prezentacja na zajęciach
OB1_U18
pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie innych specjalistów, podejmować działania na rzecz ochrony środowiska – identyfikuje rolę różnych podmiotów (np. administracji, nauki, gospodarki) w systemie ochrony środowiska
– współpracuje przy analizie i rozwiązywaniu problemów prawno-środowiskowych
– proponuje działania naprawcze lub zapobiegawcze dotyczące ochrony komponentów środowiska
OB1_K06 podejmowanie działań na rzecz innych ludzi w trosce o ich rozwój oraz o przyszłe pokolenia – uzasadnia konieczność ochrony środowiska jako dobra wspólnego i warunku rozwoju społecznego
– ocenia skutki zaniechań ochrony środowiska dla przyszłych pokoleń
– angażuje się w promowanie działań prawnych i instytucjonalnych służących ochronie zasobów
Opis ECTS:
aktywność Studenta liczba godzin/nakład pracy
udział w wykładzie 30
konsultacje 15
praca własna nad aktami 30
przygotowanie do egzaminu 25
SUMA GODZIN 100
LICZBA ECTS 4
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Poprawnie operuje kilkoma terminami, umożliwiającymi opis prawnych komponentów środowiskowych oraz zna kilka podstawowych ram prawnych dotyczących ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje trzy zasady prawa ochrony środowiska
3. Identyfikuje trzy podstawowe instrumenty dotyczących komponentów środowiska oraz potrafi wskazać podstawowe zagadnień związanych z ich ochroną
B. Umiejętności
4. Dostatecznie potrafi zinterpretować podstawowe przepisy aktów prawa, posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje akty prawa
5. Dostatecznie potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Operuje podstawową terminologię, umożliwiającą charakterystykę prawnych komponentów środowiskowych oraz nie zna podstawowych ram prawnych dotyczących ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska
3. Identyfikuje instrumenty dotyczących komponentów środowiska oraz podstawowych zagadnień związanych z ich ochroną
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty)
5. Dobrze potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Sprawnie operuje podstawową terminologię, umożliwiającą charakterystykę prawnych komponentów środowiskowych oraz nie zna podstawowych ram prawnych dotyczących ochrony środowiska i ochrony przyrody
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę gałęzi prawa ochrony środowiska, rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska, potrafi powiązać je z instrumentami
3. Identyfikuje instrumenty dotyczących komponentów środowiska oraz podstawowych zagadnień związanych z ich ochroną
B. Umiejętności
4. Sprawnie interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski, analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty, konstruuje proste normy prawne na podstawie przepisów prawa
5. Potrafi prawidłowo zastosować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Akty prawne:
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. 2017 poz. 519 ze zm.)
Literatura:
1) Górski M. i inni (red.), Prawo ochrony środowiska. Komentarz, Warszawa 2014.
2) Jendrośka J., Bar M., Prawo ochrony środowiska, Wrocław 2005.
materiały dydaktyczne zamieszczane są na platformie teams
|
W cyklu 2023/24_L:
Akty prawne: Literatura: materiały dydaktyczne zamieszczane są na platformie teams |
W cyklu 2024/25_L:
Akty prawne: Literatura: materiały dydaktyczne zamieszczane są na platformie teams |
W cyklu 2025/26_L:
Akty prawne: Literatura: materiały dydaktyczne zamieszczane są na platformie teams |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: