Pozaszkolna animacja ekologiczna WF-OB-PAE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/22_L:
1. Organizacja zajęć: założenia i koncepcja edukacji ekologicznej pozaszkolnej – 2 godz. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Organizacja zajęć: założenia i koncepcja edukacji ekologicznej pozaszkolnej – 2 godz. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Organizacja zajęć: założenia i koncepcja edukacji ekologicznej pozaszkolnej – 2 godz. |
W cyklu 2024/25_L:
1. Organizacja zajęć: założenia i koncepcja edukacji ekologicznej pozaszkolnej – 2 godz. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania środowiska przyrodniczego; dostrzega zależności między środowiskiem przyrodniczym i zdrowiem człowieka, kulturą oraz uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; zna i charakteryzuje zagrożenia i problemy globalne, w tym cywilizacyjne, wie jakie są założenia i cele edukacji środowiskowej oraz edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju; wie, jak przygotować program nauczania z zakresu edukacji środowiskowej.
Umiejętności: student tworzy programy nauczania z zakresu edukacji środowiskowej oraz potrafi przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z zakresu edukacji środowiskowej – lekcję dla uczestników (dzieci, młodzież, dorośli) wszystkich poziomów nauczania.
Kompetencje: student okazuje zainteresowanie problematyką szerokorozumianej ochrony środowiska; dostrzega znaczenie edukacji środowiskowej.
ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowywanie programu nauczania z zakresu edukacji środowiskowej: 25 godz.
analiza podstawy programowej: 20
przygotowanie do kolokwium: 10
konsultacje - 5
suma godzin: 60 [60/30(25)=3]
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę ndst. (2) – student nie czym jest edukacja ekologiczna i nie zna jej roli oraz znaczenia, nie rozumie związków między środowiskiem a zdrowiem i jakością życia człowieka; nie wie jak tworzyć programy nauczania z zakresu edukacji ekologicznej i nie dostrzega celowości ich realizacji.
Na ocenę dst (3) - student wie czym jest edukacja ekologiczna, ale nie zna jej roli oraz znaczenia, w niewielkim stopniu dostrzega związki między środowiskiem a zdrowiem i jakością życia człowieka, wykazuje się przeciętną wiedzą z zakresu tworzenia programów nauczania edukacji ekologicznej, ale dostrzega zasadność ich realizacji.
Na ocenę db. (4) - student wie czym jest edukacja ekologiczna, rozumie związki między środowiskiem a zdrowiem i jakością życia człowieka, wie jak tworzyć programy nauczania z zakresu edukacji ekologicznej, a ponadto dostrzega zasadność ich realizacji.
Na ocenę bdb (5) – student doskonale zna rolę i znaczenie edukacji ekologiczna, rozumie związki między środowiskiem a zdrowiem i jakością życia człowieka, wykazuje się bardzo dobrą wiedzą z zakresu tworzenia programów nauczania edukacji ekologicznej oraz dostrzega zasadność ich realizacji.
Umiejętności:
Na ocenę ndst (2) – student nie potrafi ułożyć programu nauczania z zakresu edukacji ekologicznej, nie potrafi przeprowadzić jednostki lekcyjnej na żadnym poziomie nauczania.
Na ocenę dst (3) – student potrafi ułożyć podstawowy program nauczana z zakresu edukacji ekologicznej, potrafi przeprowadzić zajęcia dydaktyczne, jednak wyłącznie na poziomie szkoły podstawowej.
Na ocenę db (4)- student układa programy nauczania z zakresu edukacji ekologicznej, potrafi przeprowadzić zajęcia dydaktyczne (lekcje, szkolenia, warsztaty) na każdym poziomie nauczania.
Na ocenę bdb (5) – student potrafi przygotować zaawansowany/złożony program nauczana z zakresu edukacji ekologicznej, posiada duże umiejętności w prowadzeniu zajęć dydaktycznych (lekcje, szkolenia, warsztaty) na każdym poziomie nauczania.
Kompetencje:
Na ocenę ndst. (2) - student nie docenia roli edukacji ekologicznej w kształtowaniu świadomości społeczeństwa w zakresie zagrożeń i problemów środowiskowych, nie ma świadomości możliwości wykorzystywania narzędzi edukacyjnych do kształtowania właściwych postaw w środowisku
Na ocenę dst. (3) – student w niewielkim stopniu docenia rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu świadomości społeczeństwa w zakresie zagrożeń i problemów środowiskowych, ma niewielką świadomość możliwości wykorzystywania narzędzi edukacyjnych do kształtowania właściwych postaw w środowisku
Na ocenę db (4) - student docenia rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu świadomości społeczeństwa w zakresie zagrożeń i problemów środowiskowych, ma świadomość możliwości wykorzystywania narzędzi edukacyjnych do kształtowania właściwych postaw w środowisku
Na ocenę bdb. (5) - student docenia rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu świadomości społeczeństwa w zakresie zagrożeń i problemów środowiskowych, jest świadomy potencjału działań edukacyjnych w kształtowaniu właściwych postaw w środowisku.
Ćwiczenia kończą się kolokwium w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Ponadto oceniany jest konspekt w postaci programu nauczania edukacji środowiskowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Dz.U. 2017 poz. 59 - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
2. Dz.U. 2017 poz. 356 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
3. Latawiec M., Praktyczne możliwości edukacji ekologicznej w kontekście programu „badacze przyrody”, Studia Ecologiae et Bioethicae tom 6/2008.
4. Brophy J. : Motywowanie uczniów do nauki, PWN, Warszawa 2002,
5. Nowa pracownia przyrody - http://www.kopernik.org.pl
6. Stawiński W., Walosik A. : Dydaktyka biologii i ochrony środowiska, PWN, Warszawa 2006,
7. Tuszyńska L. : Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003.
8. Tuszyńska Ligia, Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca
Barczak T., Indykiewicz P., Fauna miasta, Bydgoszcz, Wyd. Uczelniane Art., 1998.
Biernacki Z., Środowisko przyrodnicze Warszawy, Warszawa, PWN, 1990.
Grochowski W., Flora Wilanowa i okolic, Warszawa, Bibl. Wiad. Farm, 1931.
Latawiec M. Działania Muzeum Pałac w Wilanowie dla zrównoważonego rozwoju, Studia Ecologiae et Bioethicae tom 6/2008.
Sumiński, St. M., Przewodnik zoologiczny po okolicach Warszawy, Warszawa, Wydaw. M. Arcta, 1921.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: