Odnawialne źródła energii – aspekt prawny WF-OB-OZEAP
Przedmiot wprowadza studentów w zagadnienia związane z regulacjami prawnymi dotyczącymi odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz funkcjonowaniem sektora energetyki odnawialnej w Polsce i Unii Europejskiej. Omawia podstawy prawne wytwarzania energii z OZE, zasady lokalizacji i realizacji inwestycji oraz wymagania środowiskowe, w tym system ocen oddziaływania na środowisko. Przedstawia również kluczowe elementy polityki klimatyczno-energetycznej, systemy wsparcia wytwórców energii ze źródeł odnawialnych oraz obowiązki podmiotów działających na rynku energii.
W trakcie zajęć studenci poznają:
akty prawne regulujące rozwój i funkcjonowanie OZE,
proces przygotowania i realizacji inwestycji (planowanie, pozwolenia, zgłoszenia, decyzje środowiskowe),
prawne uwarunkowania eksploatacji instalacji OZE,
modele wsparcia (aukcje OZE, prosument, ułatwienia w zakresie sieci),
relacje między ochroną środowiska, planowaniem przestrzennym i energetyką odnawialną.
Przedmiot rozwija umiejętność interpretacji przepisów oraz analizy przypadków związanych z energetyką odnawialną, przygotowując studentów do odpowiedzialnego podejmowania decyzji dotyczących oddziaływania inwestycji OZE na środowisko.
|
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiotem wykładu jest przedstawienie ram prawnych związanych z odnawialnymi źródłami energii. Przede wszystkim omawiane będą źródła prawa unijnego i krajowego zarówno w kontekście regulacji dotyczących funkcjonowania źródeł odnawialnych jak i procesu inwestycyjnego. |
W cyklu 2024/25_L:
Przedmiotem wykładu jest przedstawienie ram prawnych związanych z odnawialnymi źródłami energii. Przede wszystkim omawiane będą źródła prawa unijnego i krajowego zarówno w kontekście regulacji dotyczących funkcjonowania źródeł odnawialnych jak i procesu inwestycyjnego. |
W cyklu 2025/26_L:
Przedmiotem wykładu jest przedstawienie ram prawnych związanych z odnawialnymi źródłami energii. Przede wszystkim omawiane będą źródła prawa unijnego i krajowego zarówno w kontekście regulacji dotyczących funkcjonowania źródeł odnawialnych jak i procesu inwestycyjnego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: Opis nakładu pracy studenta (4 ECTS)
Rodzaj aktywności studenta Liczba godzin
Udział w wykładach 30 h
Przygotowanie do zajęć (lektury, analiza materiałów) 20 h
Przygotowanie do kolokwium/egzaminu 35 h
Praca własna – opracowanie przykładów, studiowanie aktów prawnych, notatki 15 h
Konsultacje z prowadzącym 2 h
Łączny nakład pracy studenta 102 h | W cyklu 2024/25_L: 4 ECTS = 100 h
30h wykład
35 h przygotowanie do zajęć
35 h przygotowanie do egzaminu |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (na podstawie OB1_W12, OB1_W15, OB1_U09, OB1_K08)
Student zna i rozumie podstawowe technologie pozyskiwania energii odnawialnej oraz ich zastosowanie w praktyce.
Student potrafi wyjaśnić kluczowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody istotne dla realizacji inwestycji w OZE.
Student rozumie zależności między wyborem technologii OZE a ich potencjalnym oddziaływaniem na środowisko i lokalne społeczności.
Student potrafi współpracować w zespole interdyscyplinarnym, korzystając z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin przy planowaniu działań prośrodowiskowych.
Student umie identyfikować potencjalne zagrożenia środowiskowe związane z inwestycjami w OZE i proponować rozwiązania minimalizujące ich wpływ.
Student potrafi stosować przepisy dotyczące ochrony przyrody i środowiska przy analizie przypadków związanych z inwestycjami energetycznymi.
Student jest gotów do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska we współpracy z innymi osobami i instytucjami.
Student wykazuje odpowiedzialność za skutki podejmowanych decyzji dla przyszłych pokoleń, szczególnie w zakresie transformacji energetycznej.
Student świadomie ocenia wpływ technologii OZE na zrównoważony rozwój i potrafi argumentować wybór rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska.
Student rozumie społeczne znaczenie inwestycji w odnawialne źródła energii i potrafi uwzględniać dobro wspólne przy formułowaniu propozycji działań.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Poprawnie operuje kilkoma terminami oraz zna kilka podstawowych regulacji prawnych dotyczących odnawialnych źródeł energii
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę odnawialnych źródeł energii
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty i mechanizmy prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii
B. Umiejętności
4. Dostatecznie potrafi zinterpretować podstawowe przepisy aktów prawa, posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje akty prawa
5. Dostatecznie potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia norm prawnych dla rozwoju i funkcjonowania odnawialnych źródeł energii
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Operuje podstawową terminologię, instrumenty i mechanizmy prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę odnawialnych źródeł energii,
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty i mechanizmy prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty)
5. Dobrze potrafi przyporządkować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla rozwoju i funkcjonowania odnawialnych źródeł energii, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Sprawnie operuje podstawową terminologię dotyczącą odnawialnych źródeł energii oraz zna regulacje prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę odnawialnych źródeł energii, potrafi powiązać je z instrumentami
3. Identyfikuje podstawowe instrumenty i mechanizmy prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii
B. Umiejętności
4. Sprawnie interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski, analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty, konstruuje proste normy prawne na podstawie przepisów prawa
5. Potrafi prawidłowo zastosować instrumenty prawne do określonego zdarzenia
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia norm prawnych dla odnawialnych źródeł energii , zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Literatura
|
W cyklu 2023/24_L:
- ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne materiały zostaną zamieszczone na platformie teams |
W cyklu 2024/25_L:
- materiały zostaną zamieszczone na platformie Teams 2) Bohdan A., Przybylska M., Podstawy prawne odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami w Polsce, Warszawa 2015 |
W cyklu 2025/26_L:
- materiały zostaną zamieszczone na platformie Teams 2) Bohdan A., Przybylska M., Podstawy prawne odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami w Polsce, Warszawa 2015 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: