Ochrona środowiska w strategii systemowej WF-OB-OSSS
W ramach systemowego ujęcia ochrony środowiska uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student charakteryzuje ochronę środowiska w strategii systemowej
Student identyfikuje uwarunkowania, strukturę i komponenty procesu decyzyjnego
Student wskazuje praktyczne kwestie w kontekście omawianych zagadnień
Umiejętności:
Student objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście ochrony środowiska w ujęciu systemowym
Student uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego
Student analizuje praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień
Kompetencje:
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii
Student jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
udział w ćwiczeniach 30 godz.
przygotowanie referatu 15 godz.
przygotowanie do kolokwium 15 godz.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie scharakteryzować ochrony środowiska w strategii systemowej, nie potrafi identyfikować uwarunkowań, struktury czy komponentów procesu decyzyjnego, nie jest w stanie wskazać praktycznych kwestii ujawniających się w kontekście omawianych zagadnień,
Ocena 3 (dst): student poprawnie charakteryzuje nieliczne aspekty ochrony środowiska ukazywanej w strategii systemowej, identyfikuje jedynie niektóre uwarunkowania i komponenty procesu decyzyjnego, wskazanie praktycznych kwestii sprawia mu trudność,
Ocena 4 (db): student poprawnie charakteryzuje ochronę środowiska w strategii systemowej, właściwie identyfikuje uwarunkowania, strukturę i komponenty procesu decyzyjnego, wskazuje niektóre praktyczne kwestie ujawniające się w kontekście omawianych zagadnień,
Ocena 5 (bdb): student właściwie charakteryzuje ochronę środowiska w strategii systemowej, znakomicie identyfikuje uwarunkowania, strukturę i komponenty procesu decyzyjnego, wskazuje wiele praktycznych kwestii ujawniających się w kontekście omawianych zagadnień,
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi objaśniać kluczowych zagadnień ochrony środowiska w ujęciu systemowym, nie umie uzasadnić uwarunkowań procesu decyzyjnego, nie jest w stanie analizować praktycznych konsekwencji omawianych zagadnień,
Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście ochrony środowiska w ujęciu systemowym, w ograniczonym stopniu uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego, analizuje niektóre praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień,
Ocena 4 (db): student dobrze objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście ochrony środowiska w ujęciu systemowym, uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego, właściwie analizuje praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień,
Ocena 5 (bdb): student sprawnie objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście ochrony środowiska w ujęciu systemowym, bardzo dobrze uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego, fachowo analizuje praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień,
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zachować krytycyzmu w wyrażaniu opinii, nie jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki,
Ocena 3 (dst): student w wielu wypadkach zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, bywa otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki,
Ocena 4 (db): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki,
Ocena 5 (bdb): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, zawsze jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki,
Na ocenę końcową składają się:
Ocena z referatu, aktywne uczestnictwo w zajęciach ("plusy" za aktywność), ocena z kolokwium końcowego.
Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Weryfikacja - indywidualna ocena aktywności na zajęciach
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Poskrobko, B., Baran, A., 2007, Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Matuszak-Flejszman, A., 2007, System zarządzania środowiskowego w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Scruton R., 2017, Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, Poznań.
Embros G., Systemowe aspekty zrównoważonego rozwoju, w: J. W. Czartoszewski (red.), Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa 2010, s 93-111.
Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127.
Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101.
Laszlo E., Systemowy obraz świata, PIW, Warszawa 1978.
W cyklu 2021/22_L:
Norma ISO 14001:2015 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa wiedza dot. teorii systemów i ochrony środowiska |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa wiedza dot. teorii systemów i ochrony środowiska |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa wiedza dot. teorii systemów i ochrony środowiska |
W cyklu 2024/25_L:
Podstawowa wiedza dot. teorii systemów i ochrony środowiska |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: