Międzynarodowe prawo ochrony środowiska WF-OB-MPOS
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40059
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23064 (w cyklu 2021/22_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23064 (w cyklu 2022/23_L)
Założenia:
Przedstawienie zagadnień dotyczących ochrony środowiska regulowanych w prawie międzynarodowym oraz wpływu tego prawa na prawo krajowe.
Cel wykładu:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi ochrony środowiska w prawie międzynarodowym.
Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych:
- relacja prawa międzynarodowego do prawa krajowego i unijnego
- rozwój międzynarodowego prawa ochrony środowiska
- instytucje międzynarodowe zajmujące się ochroną środowiska
- zasady międzynarodowego prawa ochrony środowiska
- międzynarodowe instrumenty ochrony środowiska
oraz kwestii dotyczących ochrony poszczególnych komponentów środowiska: atmosfery, powietrza i klimatu, różnorodności biologicznej oraz dotyczące gospodarowania odpadami.
W cyklu 2021/22_L:
Założenia: Cel wykładu: Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych: |
W cyklu 2022/23_L:
Założenia: Cel wykładu: Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych: |
W cyklu 2023/24_L:
Założenia: Cel wykładu: Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych: |
W cyklu 2024/25_L:
Założenia: Cel wykładu: Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Wyróżnia i klasyfikuje cechy szczególne międzynarodowego prawa ochrony środowiska i potrafi interpretować jego regulacje (OB1_W15)
2. Wyjaśnia związki i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętność
3. Potrafi sklasyfikować instrumenty prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji
4. Potrafi zweryfikować instrumenty prawa międzynarodowego właściwe do wykorzystania w zdefiniowanej sytuacji
5. Potrafi poddać krytycznej ocenie działalność instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska
C. Kompetencje społeczne
5. Ma świadomość znaczenia międzynarodowych norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
6. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Opis ECTS:
aktywność Studenta liczba godzin/nakład pracy
udział w wykładzie 30
konsultacje 10
praca własna nad aktami 15
przygotowanie do egzaminu 20
SUMA GODZIN 75
LICZBA ECTS 3
Kryteria oceniania
Test wiedzy
ocena niedostateczna
A. Wiedza
1. Nie rozróżnia i nie rozpoznaje cech szczególnych prawa międzynarodowego ochrony środowiska i nie potrafi interpretować jego regulacji
2. Nie wyjaśnia relacji i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętności
3. Nie potrafi klasyfikować instrumentów prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji
4. Nie potrafi zweryfikować instrumentów prawa międzynarodowego właściwych do wykorzystania w zdefiniowanej sytuacji
5. Nie potrafi poddać krytycznej ocenie działalność instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska
C. Kompetencje
6. Nie bierze czynnego udziału w dyskusji o znaczeniu norm prawnych międzynarodowych dla realizacji ochrony środowiska/
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Rozróżnia i rozpoznaje podstawowe cechy szczególnych prawa międzynarodowego ochrony środowiska i dostatecznie potrafi interpretować jego regulacje
2. Słabo wyjaśnia relacje i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętności
3. Klasyfikuje ogólnie podstawowe instrumenty prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji
4. Potrafi zweryfikować instrumenty prawa międzynarodowego właściwe do wykorzystania w rozwiązaniu zdefiniowanej sytuacji
5. Poddaje krytycznej ocenie w stopniu dobrym działalność najbardziej znanych instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska
C. Kompetencje
6. W dyskusji podaje podstawowe argumenty nt znaczenia norm prawnych międzynarodowych dla realizacji ochrony środowiska
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Dobrze rozróżnia i rozpoznaje cechy szczególnych prawa międzynarodowego ochrony środowiska i potrafi interpretować jego regulacje
2. Wyjaśnia podstawowe relacje i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętności
3. Klasyfikuje w stopniu dobrym podstawowe instrumenty prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji
4. Potrafi zweryfikować instrumenty prawa międzynarodowego właściwe do wykorzystania w zdefiniowanej sytuacji
5. Poddaje krytycznej ocenie działalność najbardziej znanych instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska w stopniu dobrym
C. Kompetencje
6. W dyskusji bierze czynny udział w wymianie poglądów nt. roli prawa międzynarodowego ochrony środowiska dla ochrony środowiska.
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Bardzo dobrze rozróżnia i rozpoznaje cechy szczególne prawa międzynarodowego ochrony środowiska i potrafi interpretować jego regulacje
2. Wyjaśnia podstawowe relacje i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętności
3. Szczegółowo klasyfikuje instrumenty prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji, umie ocenić ich adekwatność i skuteczność
4. Potrafi zweryfikować instrumenty prawa międzynarodowego właściwe do wykorzystania w zdefiniowanej sytuacji i wskazać prawidłowe rozwiązanie określonego problemu
5. W sposób zaawansowany poddaje krytycznej ocenie działalność instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska - rozumie ich rolę i znaczenie w ochronie środowiska
C. Kompetencje
6. W sposób swobodny bierze udział w dyskusji nt. znaczenia regulacji międzynarodowych dla realizacji ochrony środowiska, podając rozbudowane i szczegółowe argumenty na poparcie wypowiadanych tez.
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Konwencja o obszarach wodno-błotnych mających znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako środowisko bytowania ptactwa wodnego (Konwencja Ramsarska z 2 lutego 1971 r.
Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem, Konwencja Waszyngtońska z 3 marca 1973 r.
Konwencja o ochronie dzikiej fauny i flory europejskiej oraz ich siedlisk naturalnych, Konwencja Berneńska z 19 września 1979 r.
Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, Konwencja Genewska z 13 listopada 1979 r.
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. wraz z protokołem kijowskim
Konwencja w sprawie ochrony warstwy ozonowej (Konwencja Wiedeńska z 22 marca 1985 r. wraz z protokołem montrealskim.
Konwencja o ochronie i użytkowaniu cieków transgranicznych i jezior międzynarodowych z dnia 17 marca 1992 r.
Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, sporządzona w Bazylei dnia 22 marca 1989 r.
Konwencja z Bamako o Zakazie Przywozu do Afryki Odpadów Niebezpiecznych i Kontroli ich Transgranicznego Przemieszczania w Afryce, 1991
Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. wraz z Protokołem z Kyoto oraz Porozumieniem paryskim.
Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zwalczania pustynnienia w państwach dotkniętych poważnymi suszami i/lub pustynnieniem, zwłaszcza w Afryce. 17 czerwca 1994 r.
Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza, 10 grudnia 1982 r.
Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Północno-Wschodniego Atlantyku, Konwencja OSPAR
Konwencja o różnorodności biologicznej, sporządzona w Rio de Janeiro dnia 5 czerwca 1992 r.
Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2003 nr 78 poz. 706)
Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) 1973/77
J. Ciechanowicz-McLean, Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, 2019
M.M. Kenig-Witkowska, Międzynarodowe prawo środowiska. Wybrane zagadnienia systemowe, wersja dostępna w lex
Agata Kosieradzka-Federczyk, Ocena oddziaływania na środowisko. Węzłowe zagadnienia prawnomiędzynarodwe, 2019, (dostępna online)
Relacje dostępu do informacji o środowisku i ochrony danych osobowych z uwzględnieniem kontekstu międzynarodowego
Kosieradzka-Federczyk Agata, W: Internet. Informacja przestrzenna. Spatial Information, 2018, Wydawnictwo C.H. Beck
W cyklu 2021/22_L:
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Dodatkowa literatura |
W cyklu 2022/23_L:
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Dodatkowa literatura |
W cyklu 2023/24_L:
Konwencja o obszarach wodno-błotnych mających znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako środowisko bytowania ptactwa wodnego (Konwencja Ramsarska z 2 lutego 1971 r. J. Ciechanowicz-McLean, Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, 2019 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
brak |
W cyklu 2022/23_L:
brak |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
W cyklu 2024/25_L:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: