Metodyka nauczania przyrody WF-OB-MNPR
Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu „przyroda” w szkole podstawowej zgodnie z obowiązującą podstawą programową. W trakcie kursu studenci poznają teoretyczne i praktyczne podstawy nauczania przyrody, z uwzględnieniem jej interdyscyplinarnego charakteru oraz powiązań z innymi obszarami edukacji wczesnoszkolnej i przyrodniczej. Analizują wymagania podstawy programowej, planują i konstruują scenariusze zajęć, dobierają adekwatne metody, formy i środki dydaktyczne, w tym technologie informacyjno-komunikacyjne. Szczególny nacisk położony jest na rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji, doświadczeń i zajęć terenowych, a także kształtowanie postaw proekologicznych i odpowiedzialności za środowisko. Studenci zdobywają również kompetencje w zakresie oceniania osiągnięć uczniów oraz indywidualizacji procesu nauczania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna ogólne założenia i cele nauczania zawarte w postawie programowej szkoły podstawowej.
Umiejętności : student zna metody nauczania przyrody. Potrafi je zastosować praktycznie w nauczaniu wyżej wymienionego przedmiotu na zajęciach w szkole oraz zajęciach terenowych.
Kompetencje: ukształtowana została u studenta postawa proprzyrodnicza. Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne pozyskane przez studenta podczas zajęć poszerzają jego kompetencje jako nauczyciela przyrody szkole podstawowej.
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
udział w konsultacjach - 10 godz.
przygotowanie do zajęć – indywidualne powtórzenie materiału - 20 godz.
lektura wskazanych pozycji - 30 godz.
przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
suma gadzin 120 [120:30(25)= 4]
Kryteria oceniania
Metody oceny: Obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch prac z zakresu merytorycznego przedmiotu, egzamin pisemny.
Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:
Ocena bardzo dobra:
- 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania. Systematycznie i czynnie uczestniczy w procesie studiowania przez cały semestr.
Ocena dobra:
- 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, nie prognozuje to jednak żadnych kłopotów w opanowaniu treści kształcenia.
Ocena dostateczna:
- 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student opanował jedynie podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, może to utrudnić opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych.
Ocena niedostateczna:
- 50 - 59% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, co uniemożliwia mu opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych.
Literatura
Literatura podstawowa
Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa
Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa.
Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa.
Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43.
Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa.
Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa.
Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa
Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa.
Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa
Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Brak wymagań |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak wymagań |
W cyklu 2025/26_Z:
Brak wymagań |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: