Metodyka nauczania przyrody WF-OB-MNPR
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna ogólne założenia i cele nauczania zawarte w postawie programowej szkoły podstawowej.
Umiejętności : student zna metody nauczania przyrody. Potrafi je zastosować praktycznie w nauczaniu wyżej wymienionego przedmiotu na zajęciach w szkole oraz zajęciach terenowych.
Kompetencje: ukształtowana została u studenta postawa proprzyrodnicza. Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne pozyskane przez studenta podczas zajęć poszerzają jego kompetencje jako nauczyciela przyrody szkole podstawowej.
Opis ECTS:
obecność na zajęciach - 20
studiowanie literatury - 20
przygotowanie wystąpień i ich prezentacja na zajęciach - 30
przygotowanie się do kolokwium kończącego przedmiot -20
suma gadzin 90 [90:30(25)= 3
Opis ECTS dla zajęć w formie on-line:
obecność na zajęciach on-line - 20
indywidualna analiza literatury - 20
przygotowanie wystąpień i ich prezentacja na zajęciach - 30
przygotowanie się do kolokwium kończącego przedmiot -20
suma gadzin 90 [90:30(25)= 3
liczba ECTS - 3
Kryteria oceniania
Metody oceny: Obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch prac z zakresu merytorycznego przedmiotu, egzamin pisemny.
Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:
Ocena bardzo dobra:
- 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania. Systematycznie i czynnie uczestniczy w procesie studiowania przez cały semestr.
Ocena dobra:
- 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, nie prognozuje to jednak żadnych kłopotów w opanowaniu treści kształcenia.
Ocena dostateczna:
- 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student opanował jedynie podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, może to utrudnić opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych.
Ocena niedostateczna:
- 50 - 59% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, co uniemożliwia mu opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych.
Literatura
Literatura podstawowa
Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa
Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa.
Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa.
Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43.
Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa.
Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa.
Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa
Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa.
Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa
Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak wymagań |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak wymagań |
W cyklu 2023/24_Z:
Brak wymagań |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak wymagań |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: