Metody monitoringu fauny - zajęcia terenowe WF-OB-MMFTER
1.Sposoby prowadzenia badan monitoringowych na przykładzie wybranych grup zwierząt (3 godziny)
2. Monitorowanie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w dwóch parkach miejskich o różnym ukształtowaniu i roślinności. (3 godziny)
3. Monitorowanie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w dwóch parkach miejskich o różnym ukształtowaniu i roślinności. (3 godziny)
4. Monitorowanie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w dwóch parkach miejskich o różnym ukształtowaniu i roślinności. (3 godziny)
5. Monitorowanie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w dwóch parkach miejskich o różnym ukształtowaniu i roślinności. (3 godziny)
6. Monitorowanie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w dwóch parkach miejskich o różnym ukształtowaniu i roślinności. (3 godziny)
7. Monitorowanie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w dwóch parkach miejskich o różnym ukształtowaniu i roślinności. (3 godziny)
8. Monitorowanie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w dwóch parkach miejskich o różnym ukształtowaniu i roślinności. (3 godziny)
9. Monitorowanie zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w dwóch parkach miejskich o różnym ukształtowaniu i roślinności. (3 godziny)
10. Zaliczenie -prezentacja monitoringu wybranego gatunku zwierząt (3 godziny)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Nakład pracy studenta:
Bezpośredni: udział w zajęciach – 30 godzin
Praca własna: przygotowanie do zaliczenia zajęć (przygotowanie prezentacji na dany temat) – 30 godzin
Razem 60 godzin/2ECTS
| W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy studenta:
Bezpośredni: udział w zajęciach – 30 godzin
Praca własna: przygotowanie do zaliczenia zajęć (przygotowanie prezentacji na dany temat) – 30 godzin
Razem 60 godzin/2ECTS
| W cyklu 2024/25_L: Nakład pracy studenta:
Bezpośredni: udział w zajęciach – 30 godzin
Praca własna: przygotowanie do zaliczenia zajęć (przygotowanie prezentacji na dany temat) – 30 godzin
Razem 60 godzin/2ECTS
| W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta:
Bezpośredni: udział w zajęciach – 30 godzin
Praca własna: przygotowanie do zaliczenia zajęć (przygotowanie prezentacji na dany temat) – 30 godzin
Razem 60 godzin/2ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W – 5: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rzeczywistość przyrodniczą świata jako zbiór różnorodnych wartości poznawczych, obejmujących wartości ekonomiczne, estetyczne i edukacyjne
W – 10: student zna i rozumie różnorodne uwarunkowania prowadzonych obserwacji w ramach monitoringu zwierząt oraz stosuje narzędzia statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie prawidłowości przyrodniczych
Umiejętności:
U – 6: wykonuje zadania i rozwiązuje złożone problemy przyrodnicze, planuje i przeprowadza proste obserwacje i pomiary w terenie
U – 9: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy dotyczące środowiska przyrodniczego i pracując w zespole oraz wykorzystując doświadczenie innych specjalistów podejmuje działania na rzecz jego ochrony.
Kompetencje:
K – 3: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, właściwie postępuje z powierzonym sprzętem oraz szanuje pracę własną i zespołu
Kryteria oceniania
Ocena propozycji monitoringu wybranego gatunku zwierząt:
na ocenę 5- wyczerpujące omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę oraz własne wnioski
na ocenę 4 - omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę
na ocenę 3 - poprawne omówienie zagadnienia
na ocenę2 - brak propozycji
Literatura
Wybrane zagadnienia (zagadnienia i strony opracowania będą podawane w trakcie zajęć)zamieszczone w czteroczęściowym zbiorowym opracowaniu dotyczącym monitoringu. Dostępne są w internecie pdf-y każdej części.
1. Makomaska-Juchewicz M. (red.) 2010 Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część I.GIOŚ, Warszawa.
2. Makomaska-Juchewicz M., Baran P. (red.) 2012 Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część II.GIOŚ, Warszawa.
3. Makomaska-Juchewicz M., Baran P. (red.) 2012 Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część III.GIOŚ, Warszawa.
4. Makomaska-Juchewicz M., Bonk M. (red.) 2015 Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część IV.GIOŚ, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Olejniczak I., Górski P., Boniecki P., Romanowski J. 2016 Płazy i gady Parku Skaryszewskiego. W: Park Skaryszewski w Warszawie (ed.)Jerzy Romanowski: 195-206, Wydawnictwo UKSW.
2. Romanowski J., Bieńkowski P., Boniecki P., Kaliszewicz A., Kloss M., Olejniczak I. 2010 Ekspertyza –Ocena wpływu zasilenia cieku tzw. Strugi Dziekanowskiej na Rezerwat Przyrody Jezioro Kiełpińskie, Ekspertyza wykonana na zamówienie burmistrza Łomianek przez Centrum Badań Ekologicznych PAN
3. Olejniczak I., Boniecki P. 2001 - Strategia ochrony płazów i gadów na Mazowszu. W: Strategia Ochrony Fauny na Nizinie Mazowieckiej (Red. H. Kot i A. Dombrowski) - Mazowieckie Towarzystwo Ochrony Fauny, Siedlce, 259-264
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: