Instrumenty technologiczne w ochronie środowiska WF-OB-ITOS
- wprowadzenie: definicja pojęcia „instrumenty technologiczne”
- łańcuch życia produktów w procesach technologicznych: omówienie elementów łańcucha technologicznego na przykładzie wytwarzania biokomponentów paliw silnikowych
- energochłonność i emisyjność łańcucha technologicznego: omówienie uwarunkowań technologiczno - konstrukcyjnych energochłonności, wpływ katalizy na energochłonność procesu w technologii chemicznej, technologiczne możliwości sterowania ilością odpadów
-wybrane działy gospodarki, dla których omówione zostaną technologiczne narzędzia ograniczenia uciążliwości dla środowiska
• transport
- technologie redukcji emisji CO, niespalonych węglowodorów, cząstek stałych i NOx ze środków transportu: omówienie metod sterowania stężeniem zanieczyszczeń w spalinach przez a) dobór składu chemicznego paliwa, b) stosowanie systemów oczyszczania spalin
• energetyka
- technologie redukcji emisji CO, niespalonych węglowodorów, cząstek stałych i NOx z instalacji energetycznych: omówienie a) technologii odsiarczania spalin, b) technologii usunięcia pyłów
• przemysł chemiczny
- redukcja emisji NM LZO do powietrza: omówienie głównych źródeł emisji NM LZO, w tym a) metod hermetyzacji instalacji logistycznych, b) technologii wytwarzania farb i lakierów na bazach niewęglowodorowych
-ograniczenie wprowadzania chemicznych zanieczyszczeń do ścieków: omówienie pojęcia "technologie bezodpadowe", podanie i szczegółowe porównanie technologii wytwarzania wybranego produktu technologią generującą odpady ciekłe i bezodpadową.
• przemysł cementowy
-ograniczenie emisji pyłów
- technologie energetycznego wykorzystania odpadów
W cyklu 2021/22_Z:
- wprowadzenie: definicja pojęcia „instrumenty technologiczne” |
W cyklu 2022/23_Z:
- wprowadzenie: definicja pojęcia „instrumenty technologiczne” |
W cyklu 2023/24_Z:
- wprowadzenie: definicja pojęcia „instrumenty technologiczne” |
W cyklu 2024/25_Z:
- wprowadzenie: definicja pojęcia „instrumenty technologiczne” |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 – student zna podstawową terminologię z zakresu technologii energetycznych i chemicznych
EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień technologii energetycznych i chemicznych
EK 3 – student posiada wiedzę na temat najważniejszych metod technologicznych ograniczania uciążliwości transportu i przemysłu dla środowiska.
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi analizować technologie energetyczne i chemiczne pod kątem ich oddziaływania na środowisko;
EK 5 – student formułuje kluczowe problemy w ochronie środowiska na podstawie analizy danych o instrumentach technologicznych w ochronie środowiska
EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu danych o środowisku.
Kompetencje:
EK 7 – student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu technologii energetycznych i chemicznych do oceny efektywności w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń środowiska.
EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
Kryteria oceniania
Ocena przygotowanego przez każdego studenta opracowania na zadany temat
Literatura
1. B.Grzybowska-Świerkosz, Elementy Katalizy Heterogenicznej, PWN, 1993
2. A.L.Kowal, M.Świderska-Bróż: “Oczyszczanie wody”, PWN Warszawa 1998.
3. A.L.Kowal: „Odnowa wody. Podstawy teoretyczne procesów”, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1997.
4. W.Hermanowicz, J.Dojlido i inni: „Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków”, Wyd. Arkady, warszawa 2000.
5. Szymczyk S. i inni., Biorafineria lignocelulozowa – uwarunkowania środowiskowe, energetyczne i społeczno-ekonomiczne, red. M. Stolarski, J. Gołaszewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2015.
6. „Odnawialne źródła energii jako element rozwoju lokalnego - Przewodnik dla samorządów terytorialnych i inwestorów” Wydawnictwo Europejskiego Centrum Energii Odnawialnej IBMiER, Warszawa 2003;
W cyklu 2021/22_Z:
1. B.Grzybowska-Świerkosz, Elementy Katalizy Heterogenicznej, PWN, 1993 |
W cyklu 2022/23_Z:
1. B.Grzybowska-Świerkosz, Elementy Katalizy Heterogenicznej, PWN, 1993 |
W cyklu 2023/24_Z:
1. B.Grzybowska-Świerkosz, Elementy Katalizy Heterogenicznej, PWN, 1993 |
W cyklu 2024/25_Z:
1. B.Grzybowska-Świerkosz, Elementy Katalizy Heterogenicznej, PWN, 1993 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
podstawowa wiedza z zakresu chemii i fizyki |
W cyklu 2022/23_Z:
podstawowa wiedza z zakresu chemii i fizyki |
W cyklu 2023/24_Z:
podstawowa wiedza z zakresu chemii i fizyki |
W cyklu 2024/25_Z:
podstawowa wiedza z zakresu chemii i fizyki |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: