Idea i praktyka zrównoważonego rozwoju WF-OB-IPZR
Zasadniczym celem jest zaznajomienie uczestników z ideą zrównoważonego rozwoju. Cel ten przekłada się na realizację bardziej szczegółowych zadań, którymi są m.in.: zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przyrody i człowieka w sposób systemowy; uzasadnienie potrzeby podejmowania indywidualnych i zinstytucjonalizowanych działań na rzecz ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego i przeciwdziałania globalnym zagrożeniom; zaprezentowanie historii kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, jej istoty i kluczowych założeń oraz sposobów praktycznego wdrażania w życie poszczególnych koncepcji zrównoważonego rozwoju. Celem wykładu jest ponadto wypracowanie wśród słuchaczy umiejętności dostrzegania globalnych problemów, analizy ich przyczyn oraz poszukiwania możliwych rozwiązań prawno-organizacyjnych w duchu zrównoważonego rozwoju.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka, dostrzega i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Zna i opisuje problemy zagrożeń o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym; zna podstawowe procesy i wydarzenia, które doprowadziły do ukonstytuowania się idei zrównoważonego rozwoju; zna i rozumie problemy etyczne, prawne, polityczne, ekonomiczne i edukacyjne zrównoważonego rozwoju, zna podstawowe dokumenty i akty prawne dotyczące zrównoważonego rozwoju, a także sposoby definiowania i kluczowe cele zrównoważonego rozwoju.
Umiejętności: student potrafi ocenić zasoby i szanse regeneracyjne przyrody, posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji, określa zagrożenia dla zdrowia człowieka oraz zagrożenia dla środowiska społeczno-przyrodniczego.
Kompetencje: student jest świadomy potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi, troskę o jakość życia przyszłych pokoleń, a także kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju.
ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
e-learning: 20
analiza i opracowanie zadanej literatury: 20 godz.
Konsultacje: 5
przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.
suma godzin: 90 [90/30(25)=3]
Opis ECTS w przypadku wykładu on-line:
udział w wykładzie on-line: 30 godz.
analiza tekstów do wykładu: 20 godz.
aktywny udział na platformie Moodle: 20 godz.
przygotowanie do zaliczenia wykładu: 15 godz.
konsultacje on-line: 5
suma godzin: 90 [90/30(25)=3
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna roli i znaczenia środowiska przyrodniczego dla życia człowieka i nie rozumie związków między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Nie potrafi wskazać i opisać problemów globalnych i nie posiada wiedzy na temat idei zrównoważonego rozwoju.
- na ocenę 3 (dst): student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka; dostrzega, ale nie rozumie związków między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi; zna podstawowe procesy i wydarzenia, które doprowadziły do ukonstytuowania się idei zrównoważonego rozwoju, jednak jego wiedza na ten temat jest nieuporządkowana i niespójna.
- na ocenę 4 (db): student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka, dostrzega i rozumie współzależności jakie zachodzą między kulturą i naturą oraz uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Potrafi wskazać i scharakteryzować problemy zagrożeń o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym; zna ogólnie historię kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, jego definicje, cele i założenia. Dostrzega i rozumie problemy etyczne, prawne, polityczne, ekonomiczne i edukacyjne zrównoważonego rozwoju.
- na ocenę 5 (bdb): student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka, dostrzega i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Wykazuje się bardzo dobrą znajomością problemów o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym. Doskonale orientuje się w problematyce zrównoważonego rozwoju - zna historię, ważniejsze dokumenty i wydarzenia związane z kształtowaniem się koncepcji zrównoważonego rozwoju; potrafi zdefiniować "zrównoważony rozwój"; zna teorię implementacji postulatów zrównoważonego rozwoju do polityki i prawa ochrony środowiska. Jest bardzo dobrze zorientowany w kwestiach edukacyjnych i etycznych zrównoważonego rozwoju.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi ocenić zasobów i szans regeneracyjnych przyrody; nie posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji; nie potrafi wskazać ani ocenić zagrożeń dla zdrowia człowieka oraz zagrożeń dla środowiska społeczno-przyrodniczego; nie analizuje dokumentów odnoszących się do zrównoważonego rozwoju.
- na ocenę 3 (dst): student słabo ocenia zasoby i szanse regeneracyjne przyrody; posiada niewielkie umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji, potrafi wskazać zagrożenia dla zdrowia człowieka oraz dla środowiska społeczno-przyrodniczego, ale w niewielkim stopniu je ocenić; słabo analizuje dokumenty odnoszące się do zrównoważonego rozwoju.
- na ocenę 4 (db): student potrafi ocenić zasoby i szanse regeneracyjne przyrody; posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji; wyprowadza dobre wnioski z przeanalizowanych dokumentów odnoszących się do zrównoważonego rozwoju.
- na ocenę 5 (bdb): student potrafi doskonale ocenić zasoby i szanse regeneracyjne przyrody; posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji; wyprowadza bardzo dobre wnioski z przeanalizowanych dokumentów odnoszących się do zrównoważonego rozwoju.
Kompetencje:
- na ocenę 2 (nast.): student nie ma świadomości potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; nie dostrzega potrzeby kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju i wdrażania jego postulatów; nie wykazuje zrozumienia dla potrzeb innych ludzi oraz troski o jakość życia przyszłych pokoleń.
- na ocenę 3 (dst.): student jest świadomy potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; nie dostrzega potrzeby kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju i wdrażania jego postulatów; w niewielkim stopniu wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi, jednak nie dostrzega potrzeby troski o jakość życia przyszłych pokoleń.
- na ocenę 4 (db): student ma świadomość potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; dostrzega potrzebę kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju i wdrażania jego postulatów; wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi oraz troski o jakość życia przyszłych pokoleń.
- na ocenę 5 (bdb): student ma znakomitą świadomość potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; dostrzega potrzebę kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju i dąży do implementowania w życie jego postulatów; wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi oraz troski o jakość życia przyszłych pokoleń.
Zaliczenie przedmiotu: Test pisemny (pytania zamknięte i otwarte).
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności. Kolejne nieobecności skutkują obniżeniem oceny końcowej. Finalnie (wliczając dopuszczalne nieobecności) powyżej 3-4 nieobecności ocena końcowa obniżona zostanie o jeden stopień, powyżej 5-6 nieobecności - o dwa stopnie, powyżej 7 nieobecności - student nie zostaje dopuszczony do kolokwium.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Baum R., Zrównoważony rozwój – współczesne rozumienie koncepcji. „Annals PAAAE” 2021; XXIII(2): 9-29. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.0026.
- Bukowski Z., Zrównoważony rozwój w systemie prawa, Toruń 2009.
- Nasza wspólna przyszłość: raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, przeł. U. Grzelońska, E. Kolanowska, Warszawa 1991.
- Klimska A., Batorczak A., Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – refleksje przed ogłoszeniem nowej Dekady na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2020-2030), " Studia Ecologiae et Bioethicae" 2/2020, s. 17-26.
- Pawłowski A., Rozwój zrównoważony. Idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008;
- Raczkowska M., Mikuła A., Utzig M., Zrównoważony rozwój w obszarze społecznym w Unii Europejskiej, Warszawa 2021
https://www.ieif.sggw.pl/wp-content/uploads/2021/12/Zr%C3%B3wnowa%C5%BCony-rozw%C3%B3j-w-obszarze....pdf
- Sadowski R. F., Łepko Z., (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, Warszawa 2017
- Skowroński A., Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, „Problemy Ekorozwoju”, vol. 1, nr 2(2006), s. 33-46;
Literatura uzupełniająca:
- Borys T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Warszawa - Białystok 2005;
- Graczyk A. (red.), Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju, Białystok 2007;
- Klimska A., Syryt A., Etyczne i prawne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju – wprowadzenie do badań, "Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie" z 123(2018), s. 197-209 http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2018.123.14
- Kostecka J. (red.), Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Rzeszów 2008.
- Kronenberg J, Bergier T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Kraków 2010.
- Lemańska-Majdzik A, Okręglicka K, Zrównoważony rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce – implementacja w ujęciu wielowymiarowym. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie” 2023; 24(1): 27-41. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.4042.
- Sekuła A., Miszczuk A.A., Wojciechowska-Solis J., Nucińska J., Zrównoważony rozwój lokalny. Podstawy teoretyczne i działania praktyczne, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu 2022.
- Tyburski W. (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń 2011;
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak |
W cyklu 2023/24_Z:
Brak |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: