Idea i praktyka zrównoważonego rozwoju WF-OB-IPZR
Zasadniczym celem wykładu jest zaznajomienie uczestników z ideą zrównoważonego rozwoju. Cel ten przekłada się na realizację bardziej szczegółowych zadań, którymi są m.in.: zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przyrody i człowieka w sposób systemowy; uzasadnienie potrzeby podejmowania indywidualnych i zinstytucjonalizowanych działań na rzecz ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego i przeciwdziałania globalnym zagrożeniom; zaprezentowanie historii kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, jej istoty i kluczowych założeń oraz sposobów praktycznego wdrażania w życie poszczególnych koncepcji zrównoważonego rozwoju. Celem wykładu jest ponadto wypracowanie wśród słuchaczy umiejętności dostrzegania globalnych problemów, analizy ich przyczyn wraz z ukazaniem kontekstu filozoficznego oraz poszukiwania możliwych rozwiązań prawno-organizacyjnych w duchu zrównoważonego rozwoju.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Zasadniczym celem jest zaznajomienie uczestników z ideą zrównoważonego rozwoju. Cel ten przekłada się na realizację bardziej szczegółowych zadań, którymi są m.in.: zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przyrody i człowieka w sposób systemowy; uzasadnienie potrzeby podejmowania indywidualnych i zinstytucjonalizowanych działań na rzecz ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego i przeciwdziałania globalnym zagrożeniom; zaprezentowanie historii kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, jej istoty i kluczowych założeń oraz sposobów praktycznego wdrażania w życie poszczególnych koncepcji zrównoważonego rozwoju. Celem wykładu jest ponadto wypracowanie wśród słuchaczy umiejętności dostrzegania globalnych problemów, analizy ich przyczyn oraz poszukiwania możliwych rozwiązań prawno-organizacyjnych w duchu zrównoważonego rozwoju. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zasadniczym celem jest zaznajomienie uczestników z ideą zrównoważonego rozwoju. Cel ten przekłada się na realizację bardziej szczegółowych zadań, którymi są m.in.: zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przyrody i człowieka w sposób systemowy; uzasadnienie potrzeby podejmowania indywidualnych i zinstytucjonalizowanych działań na rzecz ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego i przeciwdziałania globalnym zagrożeniom; zaprezentowanie historii kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, jej istoty i kluczowych założeń oraz sposobów praktycznego wdrażania w życie poszczególnych koncepcji zrównoważonego rozwoju. Celem wykładu jest ponadto wypracowanie wśród słuchaczy umiejętności dostrzegania globalnych problemów, analizy ich przyczyn oraz poszukiwania możliwych rozwiązań prawno-organizacyjnych w duchu zrównoważonego rozwoju. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
e-learning: 20
analiza i opracowanie zadanej literatury: 20 godz.
Konsultacje: 5
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 90 [90/30(25)=3]
| W cyklu 2024/25_Z: ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
e-learning: 20
analiza i opracowanie zadanej literatury: 20 godz.
Konsultacje: 5
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 90 [90/30(25)=3]
| W cyklu 2025/26_Z: ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w zajęciach - 30 ECTS
przygotowanie do zajęć - 20 ECTS
Praca na platformie Moodle (rozwiązywanie quizów w celu powtórzenia materiału) - 10 ECTS
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
| W cyklu 2022/23_Z: ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
e-learning: 20
analiza i opracowanie zadanej literatury: 20 godz.
Konsultacje: 5
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 90 [90/30(25)=3]
|
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego rolę i znaczenie dla życia człowieka, dostrzega i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawnymi oraz ekonomicznymi. Zna i opisuje problemy zagrożeń o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym; zna podstawowe procesy i wydarzenia, które doprowadziły do ukonstytuowania się idei zrównoważonego rozwoju; zna i rozumie problemy etyczne, prawne, polityczne, ekonomiczne i edukacyjne zrównoważonego rozwoju, zna podstawowe dokumenty i akty prawne dotyczące zrównoważonego rozwoju, a także sposoby definiowania i kluczowe cele zrównoważonego rozwoju.
Umiejętności: student potrafi ocenić zasoby i szanse regeneracyjne przyrody, posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji, określa zagrożenia dla zdrowia człowieka oraz zagrożenia dla środowiska społeczno-przyrodniczego.
Kompetencje: student jest świadomy potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi, troskę o jakość życia przyszłych pokoleń, a także kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju.
Od roku akad. 2025/26 obowiązują:
OB1_W17 - Student wyjaśnia w jakim stopniu problemy środowiska przyrodniczego wpływają na zdrowie, jakość życia i funkcjonowanie człowieka. Przedstawia zależności ekonomiczne, prawne, kulturowe i etyczne pomiędzy jakością środowiska naturalnego a bytowaniem człowieka. (1-14).
OB1_W18 - Student wymienia globalne cele zrównoważonego rozwoju zawarte w Agendzie 2030, które są odpowiedzią na zagrożenia cywilizacyjne i środowiskowe. Określa jakimi zasadami powinien kierować się człowiek we własnych wyborach, aby skutecznie chronić środowisko i dostrzega związane z tym dylematy ekonomiczne, etyczne itp. (8-14).
OB1_W21 - Student przedstawia prawne uwarunkowania ochrony środowiska i regulacje prawne z zakresu zrównoważonego rozwoju (4-7).
OB1_U9 - Student rozpoznaje i porównuje zagrożenia dla zdrowia człowieka oraz dla środowiska, a także analizuje sposoby przeciwdziałania im poprzez regulacje prawne, rozwiązania zaproponowane w Agendzie na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, a także indywidualne działania (4-7, 10-11, 14).
OB1_U10 - Student rozpoznaje problemy w relacji człowiek-środowisko, identyfikuje negatywne zjawiska, w oparciu o rzetelne źródła, oraz je interpretuje (8-9, 13-14).
OB1_U11 - Student charakteryzuje problemy ochrony środowiska w odniesieniu do filozoficznych ujęć (3,8,12).
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu: forma pisemna (test z 12 pytaniami zamkniętymi wielokrotnego wyboru oraz 3 pytaniami otwartymi).
Prawidłowa odpowiedź na pytanie zamknięte to 1 pkt, a za pytanie otwarte to 2 pkt.
Razem: 18 punktów
17–18 pkt. bdb
15–16 pkt. db+
14 pkt. db
12-13 pkt. dst+
10–11 pkt. dst
0–9 pkt. ndst.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Baum R., Zrównoważony rozwój – współczesne rozumienie koncepcji. „Annals PAAAE” 2021; XXIII(2): 9-29. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.0026.
- Bukowski Z., Zrównoważony rozwój w systemie prawa, Toruń 2009.
- Nasza wspólna przyszłość: raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, przeł. U. Grzelońska, E. Kolanowska, Warszawa 1991.
- Klimska A., Batorczak A., Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – refleksje przed ogłoszeniem nowej Dekady na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2020-2030), " Studia Ecologiae et Bioethicae" 2/2020, s. 17-26.
- Pawłowski A., Rozwój zrównoważony. Idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008;
- Raczkowska M., Mikuła A., Utzig M., Zrównoważony rozwój w obszarze społecznym w Unii Europejskiej, Warszawa 2021
https://www.ieif.sggw.pl/wp-content/uploads/2021/12/Zr%C3%B3wnowa%C5%BCony-rozw%C3%B3j-w-obszarze....pdf
- Sadowski R. F., Łepko Z., (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, Warszawa 2017
- Skowroński A., Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, „Problemy Ekorozwoju”, vol. 1, nr 2(2006), s. 33-46;
Literatura uzupełniająca:
- Borys T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Warszawa - Białystok 2005;
- Graczyk A. (red.), Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju, Białystok 2007;
- Klimska A., Syryt A., Etyczne i prawne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju – wprowadzenie do badań, "Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie" z 123(2018), s. 197-209 http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2018.123.14
- Kostecka J. (red.), Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Rzeszów 2008.
- Kronenberg J, Bergier T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Kraków 2010.
- Lemańska-Majdzik A, Okręglicka K, Zrównoważony rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce – implementacja w ujęciu wielowymiarowym. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie” 2023; 24(1): 27-41. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.4042.
- Sekuła A., Miszczuk A.A., Wojciechowska-Solis J., Nucińska J., Zrównoważony rozwój lokalny. Podstawy teoretyczne i działania praktyczne, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu 2022.
- Tyburski W. (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń 2011;
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Brak |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak |
W cyklu 2025/26_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: