Instrumenty prawne w ochronie środowiska WF-OB-IPOS
Przedmiotem wykładu będą zagadnienia dotyczące w szczególności:
- klasyfikacji instrumentów ochrony środowiska
- omówienia poszczególnych instrumentów w prawie ochrony środowiska
Celem wykładu jest: przedstawienie regulacji prawnych w aspektach pozwoleń, kar i opłat środowiskowych, omówienie problemów związanych z poszczególnymi instrumentami ochrony środowiska, zapoznanie z kazusami w zakresie problemów i rozwiązywanie takich problemów w trakcie zajęć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Posługuje się terminologią umożliwiającą opis poszczególnych instrumentów ochrony środowiska
2. Posiada wiedzę umożliwiającą charakterystykę instrumentów ochrony środowiska oraz rozpoznaje regulacje związane z instrumentami ochrony środowiska
3. Ma wiedzę dotyczącą zadań organów administracji w ochronie środowiska
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (identyfikuje, wyszukuje akty prawne oraz prawidłowo interpretuje przepisy)
5. Potrafi przyporządkować cele instrumentów ochrony środowiska do organów ochrony środowiska
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla ochrony środowiska
7. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
ocena niedostateczna
A. Wiedza
1. Nie operuje terminologią, umożliwiającą opis systemu prawa i instrumentów prawnych w ochronie środowiska
2. Nie osiada podstawowej wiedzy umożliwiającej charakterystykę instrumentów prawnych w ochronie środowiska , nie rozpoznaje i nie definiuje zasad tych instrumentów prawnych w ochronie środowiska
3. Nie zna zadań organów administracji w zakresie ochrony środowiska
B. Umiejętności
4. Nie potrafi interpretować aktów prawa i na ich podstawie wyciągać poprawnych wniosków
5. Nie potrafi przyporządkować instrumentów prawnych w ochronie środowiska do organów ochrony środowiska
C. Kompetencje
6. Nie ma świadomości znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Poprawnie operuje kilkoma terminami, umożliwiającymi opis instrumentów prawnych w ochronie środowiska
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę instrumentów prawnych w ochronie środowiska , słabo rozpoznaje i definiuje zasady prawa ochrony środowiska
3. Słabo identyfikuje zadania organów administracji w ochronie środowiska
B. Umiejętności
4. Dostatecznie potrafi zinterpretować przepisy prawne, posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje akty prawa
5. Dostatecznie potrafi przyporządkować zadania organów ochrony środowiska
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Operuje terminologią, umożliwiającą opis instrumentów prawnych w ochronie środowiska oraz zna podstawowe regulacje prawne dotyczące instrumentów prawnych w ochronie środowiska
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę instrumentów prawnych w ochronie środowiska
3. Dobrze zna zadania organów ochrony środowiska
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami
aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty)
5. Dobrze potrafi przyporządkować instrumenty prawne w ochronie środowiska do poszczególnych organów ochrony środowiska
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Sprawnie operuje terminologią, umożliwiającą opis instrumentów prawnych w ochronie środowiska oraz zna regulacje prawne dotyczące
instrumentów prawnych w ochronie środowiska
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę instrumentów prawnych w ochronie środowiska , rozpoznaje i definiuje zasady tego prawa
3. Zna bardzo dobrze zadania organów administracji w zakresie instrumentów prawnych w ochronie środowiska
B. Umiejętności
4. Sprawnie interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski, analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty,
5. Potrafi prawidłowo przyporządkować instrumenty prawne w ochronie środowiska do poszczególnych organów administracji
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie
wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Literatura
1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483)
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.)
3. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. 2017 poz. 519 ze zm.)
1) Górski M. i inni (red.), Prawo ochrony środowiska. Komentarz, Warszawa 2014.
2) Jendrośka J., Bar M., Prawo ochrony środowiska, Wrocław 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: