Informatyka 2 - zastosowanie metod statystycznych w naukach przyrodniczych WF-OB-INFO2
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2025/26_L)
Temat/blok zajęć oraz liczba godzin
1. Zajęcia wprowadzające dotyczące podstawowych kategorii pojęciowych statystyki opisowej i terminologii z obszaru nauk przyrodniczych/statystyki 2 godz.
2. Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności). 2 godz.
3. Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia (średnia arytmetyczna metodą kumulacji i odchyleń). 2 godz.
4. Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia (mediana i wartość modalna metodą kumulacji i odchyleń). 2 godz.
5. Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia (odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynnik zmienności). 2 godz.
6. Zajęcia wprowadzające do statystyki indukcyjnej i praktyczne stosowanie statystycznych metod badawczych (etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju). 2 godz.
7. Test Fischera-Snedecora dla równości rozkładów. 2 godz.
8. Testy t-studenta dla prób niezależnych. 2 godz.
9. Testy t-studenta dla par powiązanych. 2 godz.
10. Testy dla dwóch frakcji. 2 godz.
11. Testy niezależności Chi2 dla tabeli 4 polowej. 2 godz.
12. Testy niezależności Chi2 dla tablicy wielopolowej. 2 godz.
13. Regresja prostoliniowa – metoda najmniejszych kwadratów. 2 godz.
14. Współczynnik korelacji Pearsona. 2 godz.
15. Powtórka i rekapitulacja materiału. 2 godz.
Łącznie godzin: 30
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. |
W cyklu 2024/25_L:
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. |
W cyklu 2025/26_L:
Temat/blok zajęć oraz liczba godzin |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: ECTS 2
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do kolokwiów - 30h | W cyklu 2022/23_L: ECTS 2
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do kolokwiów - 30h | W cyklu 2024/25_L: ECTS 2
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do kolokwiów - 30h | W cyklu 2023/24_L: ECTS 2
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do kolokwiów - 30h | W cyklu 2025/26_L: Opis nakładu pracy studenta w ECTS
1. Bezpośredni kontakt z prowadzącym - udział w zajęciach -30 godz.
2. praca własna - przygotowanie do zajęć, rozwiązywanie zadań zamieszczonych na platformie zdalnego nauczania - 15 godz., przygotowanie do kolokwium, prezentacja -15 godz
Łącznie: 60 godz./2 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe:
W_01 Student objaśnia główne pojęcia dotyczące statystyki oraz dobiera odpowiednie testy statystyczne do problemu naukowego. Tematy zajęć: (1, 6).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Kolokwium
W_02 Student wykonuje weryfikację hipotez statystycznych. Student prawidłowo objaśnia uzyskane wyniki analiz i stosuje wnioskowanie statystyczne. Student prawidłowo wykonuje, interpretuje testy statystyczne i opisuje zjawiska populacyjne. Tematy zajęć: (2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15)
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Kolokwium
U_01 Student opisuje zjawiska populacyjne w środowisku przyrodniczym i kontrolować wiarygodność uzyskanych wyników badań. Student ocenia reprezentatywność próby we wnioskowaniu statystycznym. Tematy zajęć: (1, 2, 3, 4, 5)
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Kolokwium
U_02 Student objaśnia uzyskane wyniki analiz i stosuje wnioskowanie statystyczne. Tematy zajęć: (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15)
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się -Kolokwium
U_03 Student stawia i wykonuje weryfikację hipotez statystycznych. Tematy zajęć: (6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15)
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się - Kolokwium
K_01 Student krytycznie diagnozuje i ocenia błędy statystyczne w badaniach naukowych oraz przedstawia wiarygodne wyniki badań. Tematy zajęć: (1, 2, 6, 13, 14)
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się – Kolokwium
Efekty kształcenia:
W_01 Absolwent zna główne kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru nauk przyrodniczych oraz rozwoju dyscyplin tych nauk i stosowanych w nich metod badawczych
W_02 Absolwent zna narzędzia matematyczne i statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych
U_01 potrafi dokonywać pomiarów i wyznaczać wartości oraz oceniać wiarygodność podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych (OB1_U01)
U_02 Absolwent potrafi interpretować obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciągać poprawne wnioski
U_03 Absolwent potrafi stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń
K_01 Absolwent jest gotów do wykazywania ostrożności i krytycyzmu w przyjmowaniu informacji podawanych w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, kolokwium/zaliczenie praktyczne.
Efekty uczenia się są weryfikowane w formie kolokwiów przeprowadzanych w trakcie zajęć.
W celu zaliczenia przedmiotu student powinien poprawnie rozwiązać zadania statystyczne wykorzystując odpowiednie wzory. Ocena końcowa jest średnią wypadkową ocen kolokwiów cząstkowych i kolokwium końcowego.
Dopuszczalna nieobecność na dwóch zajęciach. Nadrobienie nieobecności jest ustalane z prowadzącym. Przypadki dłuższych chorób będą rozpatrywane indywidualnie.
Kryteria oceniania:
5,0 - bezbłędne rozwiązanie zadania
4,5 - niewielkie błędy rachunkowe
4,0 - brak postawionych hipotez statystycznych w zadaniu i drobne błędy rachunkowe, poprawna interpretacja
3,5 - brak hipotez, duże błędy rachunkowe i poprawna interpretacja wyników
3,0 - brak hipotez, duże błędy rachunkowe, nie pełna interpretacja
Literatura
Literatura uzupełniająca
Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury
1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987.
2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989.
3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016
4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977.
5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005
6. Szostek K., i inni. 2005. Metody opracowania i prezentacji wyników. [w:] Dziecko Żywieckie, K. Kaczanowski (ed.), Wyd. PiT Kraków. pp. 17-19.
W cyklu 2023/24_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2025/26_L:
Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
W cyklu 2024/25_L:
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: