Informatyka 2 - zastosowanie metod statystycznych w naukach przyrodniczych WF-OB-INFO2
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują:
• zajęcia wprowadzające dotyczące podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z obszaru nauk przyrodniczych/statystyki i praktyczne stosowanie statystycznych metod badawczych
• Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności)
• Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności)
• Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu
• Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju.
• Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji)
• analiza regresji,
• test Chi2,
Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych.
W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski.
W cyklu 2021/22_L:
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. |
W cyklu 2024/25_L:
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
OB1_W10 – student zna narzędzia matematyczne i statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych
W zakresie umiejętności:
OB1_U01 – student potrafi dokonywać pomiarów i wyznaczać wartości oraz oceniać wiarygodność podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych
OB1_U06 – student potrafi przeprowadzać proste obserwacje i pomiary w terenie i w laboratorium pod kierunkiem opiekuna
OB1_U07 – student potrafi interpretować obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciągać poprawne wnioski
OB1_U08 - student potrafi stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach
W zakresie kompetencji:
OB1_K05 - wykazywania ostrożności i krytycyzmu w przyjmowaniu informacji podawanych w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska
Statystyka opisowa w tym:
-zajęcia wprowadzające dotyczące podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z obszaru nauk przyrodniczych/statystyki i praktyczne stosowanie statystycznych metod badawczych (OB1_W10, OB1_U01, OB_U6, OB_U07)
-Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności), obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności), analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu (OB1_W10, OB1_U01, OB1_U06, OB1_U07, OB1_U08, OB1_K05)
Statystyka indukcyjna w tym:
-etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju, parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji), analiza regresji, test Chi2 (OB1_W10, OB1_U01, OB1_U06, OB1_U07, OB1_U08, OB1_K05)
ECTS 2
zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h
zadanie 2: przygotowanie do kolokwiów - 30h
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, kolokwium/zaliczenie praktyczne.
Efekty kształcenia są weryfikowane w formie kolokwiów przeprowadzanych w trakcie zajęć.
W celu zaliczenia przedmiotu student powinien poprawnie rozwiązać zdania statystyczne wykorzystując odpowiednie wzory. Ocena końcowa z ćwiczeń jest wypadkową cząstkowych kolokwiów sprawdzających wiedzę z ćwiczeń. Zaliczenie jest w postaci pisemnego rozwiązywania zadań.
Kryteria oceny:
5,0 - bezbłędne rozwiązanie zadania
4,5 - niewielkie błędy rachunkowe
4,0 Brak postawionych hipotez statystycznych w zadaniu i drobne błędy rachunkowe, poprawna interpretacja
3,5 - brak hipotez, duże błędy rachunkowe i poprawna interpretacja wyników
3,0 - brak hipotez, duże błędy rachunkowe, nie pełna interpretacja
2,0 - brak hipotez, duże błędy rachunkowe, brak interpretacji wyników
Literatura
Literatura uzupełniająca
Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury
1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987.
2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989.
3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016
4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977.
5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005
6. Szostek K., i inni. 2005. Metody opracowania i prezentacji wyników. [w:] Dziecko Żywieckie, K. Kaczanowski (ed.), Wyd. PiT Kraków. pp. 17-19.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
W cyklu 2022/23_L:
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
W cyklu 2023/24_L:
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
W cyklu 2024/25_L:
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: