Etyka środowiskowa WF-OB-ETYS
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae2f7a4120fb64e17a510bd244f4ed0f4%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ee6c4c0-befb-4adb-85d4-94fab066f510&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AYg8A-0YEIZd3TIiSOEtC7xDvOVEwCK8aGeIH7B4DIWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81d3715b-8b3d-4169-b149-23ffe7ceec60&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AYg8A-0YEIZd3TIiSOEtC7xDvOVEwCK8aGeIH7B4DIWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81d3715b-8b3d-4169-b149-23ffe7ceec60&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
Problematyka wykładu:
1. WPROWADZENIE DO ETYKI
2. ETYKA ŚRODOWISKOWA – HISTORIA I WPROWADZENIE
3. ETYKA ŚRODOWISKOWA W POLSCE
4. ANTROPOCENTRYZM
5. ALTERNATYWY WOBEC ANTROPOCENTRYZMU: ETYKA BIOCENTRYCZNA I HOLISTYCZNA
6. EKOLOGIA GŁĘBOKA
7. ETYKA ŚRODOWISKOWA INSPIROWANA FEMINIZMEM
8. WPROWADZENIE DO ETYKI ZWIERZĄT
9. ARGUMENTY NA RZECZ PRAW LUB POPRAWY DOBROSTANU ZWIERZĄT
10. ETYKA ZWIERZĄT A WYBRANE DZIAŁANIA Z WYKORZYSTANIEM ZWIERZĄT
11. AKSJOLOGIA ETYKI ŚRODOWISKOWEJ – CZĘŚĆ PIERWSZA
12. AKSJOLOGIA ETYKI ŚRODOWISKOWEJ – CZĘŚĆ DRUGA
13. WPROWADZENIE DO ETYKI CNÓT ŚRODOWISKOWYCH
14. KIERUNKI ETYKI CNÓT ŚRODOWISKOWYCH
15. UNIWERSALISTYCZNA, POZYTYWNA I PRAGMATYCZNA ETYKA CNÓT ŚRODOWISKOWYCH
W cyklu 2021/22_L:
Problematyka wykładu: 1. Wprowadzenie do etyki środowiskowej (4 h) |
W cyklu 2022/23_L:
Problematyka wykładu: Problematyka wykładu: 1. WPROWADZENIE DO ETYKI |
W cyklu 2023/24_L:
Problematyka wykładu: Problematyka wykładu: 1. WPROWADZENIE DO ETYKI |
W cyklu 2024/25_L:
Problematyka wykładu: Problematyka wykładu: 1. WPROWADZENIE DO ETYKI |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Cele przedmiotu: Zapoznanie z problematyką etyki środowiskowej i jej głównymi nurtami.
Efekty kształcenia:
Wiedza: Student definiuje przedmiot oraz podstawowe pojęcia z zakresu etyki środowiskowej. Student wymienia, klasyfikuje oraz przedstawia najważniejsze zagadnienia i problemy oraz stanowiska etyki środowiskowej, rozróżnia reprezentatywnych autorów i prezentuje ich poglądy. Student ocenia i uzasadnia, który z poglądów na dany temat jest dla niego najbardziej przekonujący. Student rozpoznaje rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi. Student postrzega, opisuje i interpretuje przyrodę jako zbiór różnorodnych wartości: witalnych, utylitarnych, poznawczych, estetycznych i etycznych, wskazuje i wiąże ze sobą problemy etyczne pojawiające się wraz z rozwojem nauki i cywilizacji ludzkiej.
Umiejętności: Student czyta teksty dotyczące problematyki etycznej, posługuje się słownictwem etycznym, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei etycznych i broniących ich argumentów filozoficznych. Student ocenia i umie uzasadnić wartość różnorodnych sposobów uzasadniania stanowisk etycznych. Student potrafi ujmować postępowanie własne i innych osób wobec środowiska przyrodniczego w kategoriach moralnych. Student rozpoznaje problemy etyczne w życiu codziennym własnym i w wymiarze społecznym, przewiduje skutki nieetycznych działań. Student potrafi posługiwać się wiedzą z etyki w działalności związanej z ochroną środowiska.
Kompetencje: Student słucha, dyskutuje i poprawnie argumentuje, broni własnej opinii. Student uogólnia fakty, dokonuje analizy i syntezy, ocenia i wyjaśnia najważniejsze zagadnienia i problemy etyki środowiskowej. Student wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji, szczególnie potocznych, pochodzących z mass mediów, Internetu, także z literatury naukowej, dotyczących problemów ochrony życia na Ziemi i środowiska. Student wyraża potrzebę osobistej promocji zasad ochrony środowiska, docenia rolę edukacji ekologicznej i zdrowotnej, podejmuje działania w tym zakresie. Student wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi i łączy je ze świadomością konieczności samoograniczania własnych potrzeb na rzecz oszczędnego, zrównoważonego gospodarowania zasobami naturalnymi Ziemi, dlatego broni konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Student rozumie ograniczoność posiadanej wiedzy i nabytych umiejętności oraz potrzebę ciągłego ich rozwijania.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie obecności i oceny z końcowego kolokwium z materiału podanego na wykładach i fragmentów zadanych lektur.
Literatura
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992.
2. Piątek Z., Etyka środowiskowa. Nowe spojrzenie na miejsce człowieka w przyrodzie, Kraków 1998.
3. Tyburski Włodzimierz, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Wydawnictwo UMK, Toruń 2013.
4. Tyburski Włodzimierz, Etyka środowiskowa. Teoretyczne i praktyczne implikacje, PKE, Toruń 1998.
5. Tyburski Włodzimierz, Główne kierunki i zasady etyki środowiskowej, w: A. Papuziński (red.) Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1999, s. 97-132.
6. Dzwonkowska Dominika, Environmental Ethics in Poland, „Journal of Agricultural and Environmental Ethics”, 30(2017)1, s. 135–15, doi: 10.1007/s10806-017-9659-6
7. Dzwonkowska Dominika, Etyka cnót wobec kryzysu ekologicznego, „Przegląd Filozoficzny”, 25(2016)2, s. 57-67.
8. Dzwonkowska Dominika, Filozofia a nauki przyrodnicze – analiza koncepcji Stanisława Kamińskiego i Kazimierza Kłósaka, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2014.
9. Sandler Ronald, Environmental Ethics. Theory in Practice, Oxford University Press, Nowy Jork 2018.
W cyklu 2021/22_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
W cyklu 2024/25_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: