Etyka środowiskowa WF-OB-ETYS
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae2f7a4120fb64e17a510bd244f4ed0f4%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ee6c4c0-befb-4adb-85d4-94fab066f510&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AYg8A-0YEIZd3TIiSOEtC7xDvOVEwCK8aGeIH7B4DIWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81d3715b-8b3d-4169-b149-23ffe7ceec60&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AYg8A-0YEIZd3TIiSOEtC7xDvOVEwCK8aGeIH7B4DIWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81d3715b-8b3d-4169-b149-23ffe7ceec60&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AYg8A-0YEIZd3TIiSOEtC7xDvOVEwCK8aGeIH7B4DIWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81d3715b-8b3d-4169-b149-23ffe7ceec60&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2025/26_L)
Wykład obejmuje tematykę etycznego wymiaru relacji człowiek-środowisko. Dyskusje z obszaru etyki środowiskowej sięgają lat 70. XX wieku, kiedy to zagadnienie kryzysu ekologicznego stało się przedmiotem zainteresowania naukowców różnych dyscyplin, w tym również etyków. W ramach kursu studenci poznają wybrane koncepcje w dyscyplinie, podstawowe zagadnienia związane z etyką zwierząt, aksjologią środowiskową i etyką cnót środowiskowych.
Celem zajęć jest pokazanie studentom, że kryzys ekologiczny ma różne wymiary, jednym z nich jest moralny aspekt działalności człowieka, która wpływa na środowisko naturalne. Zajęcia wpisują się w strategiczny cel kształcenia w obszarze ochrony środowiska w sposób interdyscyplinarny, w tym uwzględniający postawy etyczne i filozoficzną refleksję.
W cyklu 2023/24_L:
Problematyka wykładu: Problematyka wykładu: 1. WPROWADZENIE DO ETYKI |
W cyklu 2024/25_L:
Problematyka wykładu: Problematyka wykładu: 1. WPROWADZENIE DO ETYKI |
W cyklu 2025/26_L:
The lecture covers the ethical dimension of human-environment relations. Discussions in the field of environmental ethics date back to the 1970s, when the issue of ecological crisis became a subject of interest for scientists from various disciplines, including ethicists. As part of the course, students will learn about selected concepts in the discipline, basic issues related to animal ethics, environmental axiology, and environmental virtue ethics. |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 1 ECTS = 30 godzin zajęć
1 ECTS = 30 godzin przygotowania do kolokwium | W cyklu 2023/24_L: 1 ECTS = 30 godzin zajęć
1 ECTS = 30 godzin przygotowania do kolokwium | W cyklu 2024/25_L: 1 ECTS = 30 godzin zajęć
1 ECTS = 30 godzin przygotowania do kolokwium | W cyklu 2025/26_L: 1 ECTS = 30 godzin zajęć i do zaliczenia
1 ECTS = 30 godzin udział w zajęciach |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
OB1_W12 - Zna główne koncepcje etyczne, które zostały wypracowane w kręgu filozofii zachodniej.
OB1_W13 - Zna koncepcje określające relacje człowieka ze środowiskiem (jak np. antropocentryzm, biocentryzm, holizm). Zna również koncepcje określające relacje człowieka z bytami pozaludzkimi.
OB1_W15 - ważność nurtów filozoficznych dla rozważań na temat relacji człowiek- środowisko
OB1_U08 - Potrafi dostrzec problemy moralne w zjawiskach życia codziennego oraz prawidłowo określić wartości/cnoty środowiskowe.
OB1_U10 - Potrafi dostrzec przejawy antropocentryzmu czy gatunkowizmu w zjawiskach kulturowych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z prezentacji (70%) i aktywnego udziału w zajęciach (30%)
Aktywność studenta jest oceniana po każdych zajęciach poprzez przyznawanie punktu za aktywny udziału w dyskusji, w pracy nad studiami przypadku i eksperymentami myślowymi. Na koniec semestru liczba punktów jest sumowana. Studenci z najwyższą liczbą punktów dostają najwyższe oceny za aktywność.
Nieobecności nie są brane pod uwagę przy ocenie końcowej, niemniej każda nieobecność na zajęciach zmniejsza szanse na dostanie punktu za aktywność.
Prezentacja:
Przygotowanie prezentacji multimedialnej w formacie .pptx na temat wybranego problemu/poglądu z obszary etyki środowiskowej. Student przygotowuje prezentację indywidualnie na podstawie samodzielnie wyszukanych artykułów naukowych dostępnych w trybie otwartym. Student jest oceniany za rzetelne przedstawienie tematu (40%) oraz za krytyczną analizę i własną opinię na temat prezentowanego zagadnienia (60%).
Literatura
Obowiązkowa
1. Dzwonkowska D., Wprowadzenie do etyki środowiskowej, Warszawa 2022 – wybrane rozdziały (książka wydana w wolnym dostępie).
2. Dzwonkowska D., Etyka cnót środowiskowych, UKSW, Warszawa 2019 – r. 8 (tekst dostępny u prowadzącego).
Literatura uzupełniająca
1. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996.
2. S. Konstańczak, Wybrane zagadnienia ekofilozofii, Słupsk 2005.
3. A. Papuziński A. (red.), Wprowadzenie do filozoficznych zagadnień ekologii, Bydgoszcz 1999.
W cyklu 2023/24_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
W cyklu 2024/25_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: