Ekologia WF-OB-EKO
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów, drugi blok omawia zależności miedzy organizmami antagonistyczne i nieantagonistyczne na poziomie organizmu. Trzecia grupa tematyczna obejmuje zagadnienie dotyczące wyższych poziomów organizacyjnych: populacji biocenozy i ekosystemu. Doświadczenia prowadzone w ramach zajęć laboratoryjnych obejmują wybrane zagadnienia dotyczące zależności między organizmami i środowiskiem , wzajemnych zależności między organizmami oraz bioróżnorodności, funkcjonowania biocenoz oraz znaczenia korytarzy ekologicznych. Poniżej podano szczegółową tematykę zajęć:
1) zasoby i ich wykorzystywanie;
2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;
3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;
4) biomy;
5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne
Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:
6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);
7) oddziaływania nieantagonistyczne;
8) altruizm.
Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:
9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;
10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;
11) ekosystem – funkcjonowanie
12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;
13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;
14) metabolizm biocenozy
Cykl zagadnień kończy podsumowanie:
15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody
|
W cyklu 2023/24_L:
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: |
W cyklu 2024/25_L:
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: |
W cyklu 2025/26_L:
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów, drugi blok omawia zależności miedzy organizmami antagonistyczne i nieantagonistyczne na poziomie organizmu. Trzecia grupa tematyczna obejmuje zagadnienie dotyczące wyższych poziomów organizacyjnych: populacji biocenozy i ekosystemu. Doświadczenia prowadzone w ramach zajęć laboratoryjnych obejmują wybrane zagadnienia dotyczące zależności między organizmami i środowiskiem , wzajemnych zależności między organizmami oraz bioróżnorodności, funkcjonowania biocenoz oraz znaczenia korytarzy ekologicznych. Poniżej podano szczegółową tematykę zajęć: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Praca własna:
1.Przygotowanie raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 10 godzin
2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin
razem 30 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS | W cyklu 2022/23_L: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Praca własna:
1.Przygotowanie raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 10 godzin
2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin
razem 30 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS | W cyklu 2024/25_L: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Praca własna:
1.Przygotowanie raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 10 godzin
2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin
razem 30 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS
| W cyklu 2023/24_L: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Praca własna:
1.Przygotowanie raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 10 godzin
2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin
razem 30 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS | W cyklu 2025/26_L: Wykład:
bezpośredni udział w zajęciach 30 godzin
udział w zaliczeniach poza zajęciami 2 godziny
praca własna: przygotowanie do egzaminu 28 godzin
Łącznie: 60 godzin 60/2 ECTS
Ćwiczenia:
bezpośredni udział w zajęciach 45 godzin
praca własna -przygotowanie
raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 35 godzin
rozwiązywanie zadań specjalnych 10 godzin
Łącznie: 90 godzin 90/3 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
(OB1_W01) studentka/student zna i rozumie teorie, metody w ekologii oraz złożone zależności zachodzące w przyrodzie
(OB1_W03): studentka/student wymienia: procesy biosfery, uwarunkowania klimatyczne funkcjonowania przyrody oraz zjawiska i procesy występujące w
przyrodzie
(OB1_W04): studentka/student wymienia poziomy organizacji życia w przyrodzie, wzajemne oddziaływania organizmów i środowiska oraz definiuje bioróżnorodność
(OB1_W05): studentka/student wymienia kategorie pojęciowe i terminologię ekologiczną oraz metody badawcze stosowane w ekologii
Umiejętności:
(OB1_U05): studentka/student dokonuje pomiarów, oraz je wyjaśnia i wyciąga wnioski
(OB1_U17): studentka/student planuje laboratoryjne ekologiczne oraz pomiary pod kierunkiem prowadzących
Kompetencje:
(OB1_K08): studentka/student odpowiedzialnie postępuje z powierzonym sprzętem oraz szanuje pracę własną i zespołu
(OB1_K09): studentka/student wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń
Pisemny egzamin test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte
-na ocenę 5 (bdb.) powyżej 90% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów
-na ocenę 4 (db) przynajmniej 71% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów
-na ocenę 3 (dst.) 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów
laboratoria:ćwiczenia praktyczne: podczas ćwiczeń sprawdzana jest obecność, dopuszczalne są 2 nieobecności
Ćwiczenia: ocena raportów w zakresie od 0 do 10 punktów. Punktacja raportów obejmuje: a)cel-1 punkt, b)metody – 2 punkty, c)wyniki – 3 punkty, d)wnioski – 4 punkty (razem 10 punktów) Punkty z raportów są przeliczone na % i pomnożone przez 2; punkty z zadań specjalnych są przeliczone na % i mnożone przez 1. Ocena końcowa jest sumą % za raporty i zadania specjalne podzielone przez 3
>90% - ocena 5
>80-90% - ocena 4.5
>70-80% - ocena 4
>60-70% - ocena 3.5
50-60% - ocena 3
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Weiner J. 2020. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 720 stron
literatura uzupełniająca
Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594
Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568
Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba
Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005
Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004
|
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2025/26_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_L:
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
W cyklu 2024/25_L:
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
W cyklu 2025/26_L:
średnio zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: