Ekologia kulturowa WF-OB-EKK
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1fc59bffabd5469caed23bd7e461dbfc%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c9e307e-2825-4ffe-820b-0ebc50d93352&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1fc59bffabd5469caed23bd7e461dbfc%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c9e307e-2825-4ffe-820b-0ebc50d93352&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1fc59bffabd5469caed23bd7e461dbfc%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c9e307e-2825-4ffe-820b-0ebc50d93352&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1fc59bffabd5469caed23bd7e461dbfc%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c9e307e-2825-4ffe-820b-0ebc50d93352&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
W ramach zajęć zaprezentowane zostaną następujące zagadnienia:
Część I: Ekologiczne aspekty relacji kultury i natury (6 godziny)
1.1. Kultura a ekologia
1.2. Podstawy ekologii kulturowej
1.3. Lekcje ze strony prehistorycznego "Edenu"
1.4. Postawy wobec środowiska naturalnego
Część II: Od Edenu do Cajamarca (6 godziny)
2.1. Co działo się na poszczególnych kontynentach 11 tysięcy p.n.e.?
2.2. Jak geografia kształtowała społeczności na wyspach Polinezji?
2.3. Dlaczego władca Inków Atahuallpa nie pojmał króla Hiszpanii Karola I?
Część III: Historia produkcji żywności (8 godzin)
3.1. Dzięki czemu powstały strzelby, zarazki i maszyny
3.2. Różnice geograficzne w początkach produkcji żywności
3.3. Przyczyny rozprzestrzeniania się produkcji żywności
3.4. Nieświadoma selekcja pradawnych roślin uprawnych
3.5. Dlaczego ludy w niektórych regionach nie zdołały udomowić roślin?
3.6. Dlaczego większość dużych ssaków nigdy nie została udomowiona?
3.7. Dlaczego produkcja żywności rozwijała się w różnym tempie na poszczególnych kontynentach?
Część IV: Kulturowe strategie adaptacyjne (10 godzin)
4.1. Zbieractwo i łowiectwo
4.2. Pasterstwo
4.3. Kopieniactwo
W cyklu 2021/22_Z:
W ramach zajęć zaprezentowane zostaną następujące zagadnienia: Część I: Ekologiczne aspekty relacji kultury i natury (6 godziny) Część II: Od Edenu do Cajamarca (6 godziny) Część III: Historia produkcji żywności (8 godzin) Część IV: Kulturowe strategie adaptacyjne (10 godzin) |
W cyklu 2022/23_Z:
W ramach zajęć zaprezentowane zostaną następujące zagadnienia: Część I: Ekologiczne aspekty relacji kultury i natury (6 godziny) Część II: Od Edenu do Cajamarca (6 godziny) Część III: Historia produkcji żywności (8 godzin) Część IV: Kulturowe strategie adaptacyjne (10 godzin) |
W cyklu 2023/24_Z:
W ramach zajęć zaprezentowane zostaną następujące zagadnienia: Część I: Ekologiczne aspekty relacji kultury i natury (6 godziny) Część II: Od Edenu do Cajamarca (6 godziny) Część III: Historia produkcji żywności (8 godzin) Część IV: Kulturowe strategie adaptacyjne (10 godzin) |
W cyklu 2024/25_Z:
W ramach zajęć zaprezentowane zostaną następujące zagadnienia: Część I: Ekologiczne aspekty relacji kultury i natury (6 godziny) Część II: Od Edenu do Cajamarca (6 godziny) Część III: Historia produkcji żywności (8 godzin) Część IV: Kulturowe strategie adaptacyjne (10 godzin) |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi;
Student opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach;
Student korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
KOMPETENCJE:
Student wykazuje zrozumienie konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Student jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 30 godz.
lektura tekstów: 10 godz.
wykonanie zadań zamieszczonych w e-learningu: 8 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
konsultacje: 2 godz
Suma godzin (średnio): 60 [60/30(25)=2]
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
WIEDZA:
Ocena 2 (ndst): student nie zna roli i znaczenia środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; nie zna i nie rozumie też związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto nie potrafi opisać zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.
Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; podobnie w ograniczonym stopniu zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto poprawnie opisuje tylko niektóre problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.
Ocena 4 (db): student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto właściwie opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.
Ocena 5 (bdb): student doskonale zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka, doskonale też zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto znakomicie opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.
UMIEJĘTNOŚCI:
Ocena 2 (ndst): student nie stawia poprawnych, opartych na logicznych przesłankach, hipotez dotyczących przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; nie korzysta nawet na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto w dostatecznym stopniu korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
Ocena 4 (db): student właściwie stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto dobrze korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto biegle korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
KOMPETENCJE:
Ocena 2 (ndst): student nie wykazuje zrozumienia dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; nie jest też otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.
Ocena 4 (db): student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; często jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.
Ocena 5 (bdb): student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; jest ponadto bardzo otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach (25%)
opuszczone 1 zajęcia - 5,0
opuszczone 2 zajęcia - 4,5
opuszczone 3-4 zajęcia - 4,0
opuszczone 5-6 zajęć - 3,5
opuszczone 7-8 zajęć - 3,0
opuszczone powyżej 8 zajęć - 2,0
2. Średnia ocena ze wszystkich zadań, jakie zostały zamieszczone w kursie e-learningowym towarzyszącym tym zajęciom (25%)
3. ocena z kolokwium pisemnego w ramach egzaminu końcowego (50%)
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z: obecności na zajęciach (1/4), zadań wykonanych w ramach pracy w e-learnningu (1/4), oraz oceny z egzaminu końcowego (2/4).
Literatura
BATES D. G., Human Adaptive Strategies. Ecology, Culture and Politics, Allyn and Bacon: London - Boston 1998. [rozdz. 3-5; s. 44-110]
DIAMOND J., Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, tłum. M. Konarzewski, Prószyński i S-ka: Warszawa 2000. [rozdz. 1-9; s. 33-218]
HART, T. B., HART, J. A., The Ecological Basis of Hunter-Gatherer Subsistence in African Rain Forests: The Mbuti of Eastern Zaire [w:] D. G. BATES, S. H. LEES (red.), Case Studies in Human Ecology, Plenum Press: New York - London1996, s. 55-83.
MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the Role of Anthropology in Environmental Discourse, Routledge: London - New York 1999. [rozdz. 2; s. 37-68]
REDMAN Ch. L., Human Impact on Ancient Environments, University of Arizona Press: Tucson 1999. [rozdz. 1-5; s. 3-126]
ROSS E. B., Food Taboos, Diet, and Hunting Strategy. The Adaptation of Animals in Amazon Cultural Ecology, "Current Anthropology" 19(1978)1, s. 1-36.
SADOWSKI R. F., Ewolucja poglądów Juliana Haynesa Stewarda na temat ekologii kulturowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 5(2007), s. 61-73.
SADOWSKI R. F. Neolithic Revolution, w: Paul B. THOMPSON, David M. KAPLAN (red.), Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics (Second Edition, on-line edition), Dordrecht: Springer Netherlands 2017, Online ISBN 978-94-007-6167-4 DOI 10.1007/978-94-007-6167-4.
SADOWSKI R. F., Rola ekologii kulturowej w badaniach środowiskowych, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 26(2009), s. 171-184.
SADOWSKI R. F., Źródła antropologii Juliana Haynesa Stewarda, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 4(2006), s. 49-60.
STEWARD, J. H., Theory of Culture Change, University of Illinois Press: Urbana - Chicago 1972. [rozdz. 2; s. 30-42]
SUTTON M. Q., ANDERSON E. N., Introduction to cultural ecology, AltaMira Press: New York - Oxford 2004. [rozdz. 5, 7-8; s. 125-167, s. 187-249]
W cyklu 2021/22_Z:
BATES D. G., Human Adaptive Strategies. Ecology, Culture and Politics, Allyn and Bacon: London - Boston 1998. [rozdz. 3-5; s. 44-110] DIAMOND J., Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, tłum. M. Konarzewski, Prószyński i S-ka: Warszawa 2000. [rozdz. 1-9; s. 33-218] HART, T. B., HART, J. A., The Ecological Basis of Hunter-Gatherer Subsistence in African Rain Forests: The Mbuti of Eastern Zaire [w:] D. G. BATES, S. H. LEES (red.), Case Studies in Human Ecology, Plenum Press: New York - London1996, s. 55-83. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the Role of Anthropology in Environmental Discourse, Routledge: London - New York 1999. [rozdz. 2; s. 37-68] REDMAN Ch. L., Human Impact on Ancient Environments, University of Arizona Press: Tucson 1999. [rozdz. 1-5; s. 3-126] ROSS E. B., Food Taboos, Diet, and Hunting Strategy. The Adaptation of Animals in Amazon Cultural Ecology, "Current Anthropology" 19(1978)1, s. 1-36. SADOWSKI R. F., Ewolucja poglądów Juliana Haynesa Stewarda na temat ekologii kulturowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 5(2007), s. 61-73. SADOWSKI R. F. Neolithic Revolution, w: Paul B. THOMPSON, David M. KAPLAN (red.), Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics (Second Edition, on-line edition), Dordrecht: Springer Netherlands 2017, Online ISBN 978-94-007-6167-4 DOI 10.1007/978-94-007-6167-4. SADOWSKI R. F., Rola ekologii kulturowej w badaniach środowiskowych, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 26(2009), s. 171-184. SADOWSKI R. F., Źródła antropologii Juliana Haynesa Stewarda, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 4(2006), s. 49-60. STEWARD, J. H., Theory of Culture Change, University of Illinois Press: Urbana - Chicago 1972. [rozdz. 2; s. 30-42] SUTTON M. Q., ANDERSON E. N., Introduction to cultural ecology, AltaMira Press: New York - Oxford 2004. [rozdz. 5, 7-8; s. 125-167, s. 187-249] |
W cyklu 2022/23_Z:
BATES D. G., Human Adaptive Strategies. Ecology, Culture and Politics, Allyn and Bacon: London - Boston 1998. [rozdz. 3-5; s. 44-110] DIAMOND J., Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, tłum. M. Konarzewski, Prószyński i S-ka: Warszawa 2000. [rozdz. 1-9; s. 33-218] HART, T. B., HART, J. A., The Ecological Basis of Hunter-Gatherer Subsistence in African Rain Forests: The Mbuti of Eastern Zaire [w:] D. G. BATES, S. H. LEES (red.), Case Studies in Human Ecology, Plenum Press: New York - London1996, s. 55-83. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the Role of Anthropology in Environmental Discourse, Routledge: London - New York 1999. [rozdz. 2; s. 37-68] REDMAN Ch. L., Human Impact on Ancient Environments, University of Arizona Press: Tucson 1999. [rozdz. 1-5; s. 3-126] ROSS E. B., Food Taboos, Diet, and Hunting Strategy. The Adaptation of Animals in Amazon Cultural Ecology, "Current Anthropology" 19(1978)1, s. 1-36. SADOWSKI R. F., Ewolucja poglądów Juliana Haynesa Stewarda na temat ekologii kulturowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 5(2007), s. 61-73. SADOWSKI R. F. Neolithic Revolution, w: Paul B. THOMPSON, David M. KAPLAN (red.), Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics (Second Edition, on-line edition), Dordrecht: Springer Netherlands 2017, Online ISBN 978-94-007-6167-4 DOI 10.1007/978-94-007-6167-4. SADOWSKI R. F., Rola ekologii kulturowej w badaniach środowiskowych, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 26(2009), s. 171-184. SADOWSKI R. F., Źródła antropologii Juliana Haynesa Stewarda, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 4(2006), s. 49-60. STEWARD, J. H., Theory of Culture Change, University of Illinois Press: Urbana - Chicago 1972. [rozdz. 2; s. 30-42] SUTTON M. Q., ANDERSON E. N., Introduction to cultural ecology, AltaMira Press: New York - Oxford 2004. [rozdz. 5, 7-8; s. 125-167, s. 187-249] |
W cyklu 2023/24_Z:
BATES D. G., Human Adaptive Strategies. Ecology, Culture and Politics, Allyn and Bacon: London - Boston 1998. [rozdz. 3-5; s. 44-110] DIAMOND J., Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, tłum. M. Konarzewski, Prószyński i S-ka: Warszawa 2000. [rozdz. 1-9; s. 33-218] HART, T. B., HART, J. A., The Ecological Basis of Hunter-Gatherer Subsistence in African Rain Forests: The Mbuti of Eastern Zaire [w:] D. G. BATES, S. H. LEES (red.), Case Studies in Human Ecology, Plenum Press: New York - London1996, s. 55-83. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the Role of Anthropology in Environmental Discourse, Routledge: London - New York 1999. [rozdz. 2; s. 37-68] REDMAN Ch. L., Human Impact on Ancient Environments, University of Arizona Press: Tucson 1999. [rozdz. 1-5; s. 3-126] ROSS E. B., Food Taboos, Diet, and Hunting Strategy. The Adaptation of Animals in Amazon Cultural Ecology, "Current Anthropology" 19(1978)1, s. 1-36. SADOWSKI R. F., Ewolucja poglądów Juliana Haynesa Stewarda na temat ekologii kulturowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 5(2007), s. 61-73. SADOWSKI R. F. Neolithic Revolution, w: Paul B. THOMPSON, David M. KAPLAN (red.), Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics (Second Edition, on-line edition), Dordrecht: Springer Netherlands 2017, Online ISBN 978-94-007-6167-4 DOI 10.1007/978-94-007-6167-4. SADOWSKI R. F., Rola ekologii kulturowej w badaniach środowiskowych, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 26(2009), s. 171-184. SADOWSKI R. F., Źródła antropologii Juliana Haynesa Stewarda, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 4(2006), s. 49-60. STEWARD, J. H., Theory of Culture Change, University of Illinois Press: Urbana - Chicago 1972. [rozdz. 2; s. 30-42] SUTTON M. Q., ANDERSON E. N., Introduction to cultural ecology, AltaMira Press: New York - Oxford 2004. [rozdz. 5, 7-8; s. 125-167, s. 187-249] |
W cyklu 2024/25_Z:
BATES D. G., Human Adaptive Strategies. Ecology, Culture and Politics, Allyn and Bacon: London - Boston 1998. [rozdz. 3-5; s. 44-110] DIAMOND J., Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, tłum. M. Konarzewski, Prószyński i S-ka: Warszawa 2000. [rozdz. 1-9; s. 33-218] HART, T. B., HART, J. A., The Ecological Basis of Hunter-Gatherer Subsistence in African Rain Forests: The Mbuti of Eastern Zaire [w:] D. G. BATES, S. H. LEES (red.), Case Studies in Human Ecology, Plenum Press: New York - London1996, s. 55-83. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the Role of Anthropology in Environmental Discourse, Routledge: London - New York 1999. [rozdz. 2; s. 37-68] REDMAN Ch. L., Human Impact on Ancient Environments, University of Arizona Press: Tucson 1999. [rozdz. 1-5; s. 3-126] ROSS E. B., Food Taboos, Diet, and Hunting Strategy. The Adaptation of Animals in Amazon Cultural Ecology, "Current Anthropology" 19(1978)1, s. 1-36. SADOWSKI R. F., Ewolucja poglądów Juliana Haynesa Stewarda na temat ekologii kulturowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 5(2007), s. 61-73. SADOWSKI R. F. Neolithic Revolution, w: Paul B. THOMPSON, David M. KAPLAN (red.), Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics (Second Edition, on-line edition), Dordrecht: Springer Netherlands 2017, Online ISBN 978-94-007-6167-4 DOI 10.1007/978-94-007-6167-4. SADOWSKI R. F., Rola ekologii kulturowej w badaniach środowiskowych, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 26(2009), s. 171-184. SADOWSKI R. F., Źródła antropologii Juliana Haynesa Stewarda, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 4(2006), s. 49-60. STEWARD, J. H., Theory of Culture Change, University of Illinois Press: Urbana - Chicago 1972. [rozdz. 2; s. 30-42] SUTTON M. Q., ANDERSON E. N., Introduction to cultural ecology, AltaMira Press: New York - Oxford 2004. [rozdz. 5, 7-8; s. 125-167, s. 187-249] |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: