Biologia 1 WF-OB-BIO1
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Treści merytoryczne:
1.Budowa i funkcje organelli komórkowych w komórkach zwierzęcych, roślinnych i prokariotycznych. Mitoza i mejoza;
2.Pierwotniaki jako wyspecjalizowane organizmy jednokomórkowe; ich budowa oraz znaczenie ekologiczne i sanitarno-epidemiologiczne;
3.Gąbki jako wielokomórkowe organizmy beztkankowe. Jamochłony, budowa, różnorodność form;
4.Płazińce i obleńce; przystosowania do pasożytniczego trybu życia; cykle rozwojowe tasiemców, przywr i nicieni;
5.Pierścienice; metameria homonomiczna i heteronomiczna;
6.Zróżnicowanie morfologiczne i ekologiczne stawonogów; owady i ich znaczenie sanitarne, ekonomiczne i ekologiczne;
7.Różnorodność budowy mięczaków; ślimaki, małże i głowonogi;
8.Pierwouste i wtórouste; różnorodność szkarłupni; osłonice i bezczaszkowce jako pierwsze strunowce;
9.Ryby i ich przystosowania do życia w wodzie; pierwsze płazy; płazy jako kręgowce amfibiotyczne; metamorfoza płazów, płazy krajowe i ich ochrona;
10.Gady i ich przystosowania do życia w środowisku lądowym; gady krajowe; pierwsze ptaki;przystosowania ptaków do lotu; awifauna krajowa i jej ochrona;
11.Ssaki; charakterystyka morfologiczna i anatomiczna; stekowce torbacze i łożyskowce; przegląd rzędów ssaków;ssaki udomowione;
12.Glony jako polifiletyczna grupa roślinnych organizmów wodnych; ekologiczna rola glonów, bioindykacja;
13.Rośliny telomowe; Gametofit i sporofit mszaków i paprotników;
14.Rośliny nago- i okrytonasienne. Budowa kwiatu i proces zapłodnienia; organy roślin nasiennych; przyrost na grubość;
15.Przegląd roślin jedno- i dwuliściennych; pochodzenie roślin uprawnych.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK- 1 student zna zasady podziału taksonomicznego organizmów żywych oraz rozumie związki ewolucyjne między nimi;
EK - 2 zna i opisuje budowę i funkcjonowanie protistów, zwierząt, roślin i grzybów;
EK - 3 zdaje sobie sprawę z ogromnej różnorodności organizmów i konieczności ich ochrony;
EK - 4 potrafi wskazać i opisać gatunki ważne dla człowieka ze względów sanitarnych i ekonomicznych;
EK - 5 ma świadomość zagrożeń jakie niesie nadmierna eksploatacja zasobów żywych dla funkcjonowania biocenoz i ekosystemów.
obecność na wykładzie = 30 godz.
przygotowanie do udziału w dyskusji na wcześniej zadany temat = 30 godz;
przygotowanie do egzaminu = 60 godz;
Suma: 120 godz.= 4 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- końcowy test sprawdzający w sesji egzaminacyjnej z całego zakresu tematycznego wykładu. Ocena na podstawie punktów:
60-64 – 3
65-69 – 3.5
70-79 – 4
80-89 – 4.5
Powyżej 90 – 5
- obecność na zajęciach (max. 2 nieusp. nieobecności) oraz aktywność w trakcie dyskusji na wcześniej zapowiadane przez wykładowcę tematy - możliwość zdobycia dodatkowych punktów (max. 6 pkt.).
Literatura
Biologia, jedność i różnorodność 2008, Wyd. Szkolne PWN, 112pp.
Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp.
Rajski A. 1983 - Zoologia. t. 1 i 2. PWN Warszawa, 589+620pp.
Podbielkowski Z, Rejment-Grochowska I. Skirgiełło A. 1979 - Rośliny zarodnikowe. PWN Warszawa, 860pp.
Szweykowska A., Szweykowski J. 2004 ( i inne wyd.) - Botanika t. 1 i 2. PWN, Warszawa 343 i 638pp.
A.J. Szweykowscy (red.) 1993 - Słownik botaniczny, WP Warszawa, 800pp.
Radomski J. Jasnowska J.1978 - Botanika. PWN Warszawa 444pp.
Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 - Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp.
Kawecki Z. 1982 - Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp.
Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp.
Stańczykowska A. 1986 (i inne wyd.)- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. WSiP Warszawa.
Przydatne wydawnictwa encyklopedyczne:
Encyklopedia biologiczna, t. I -XIII, 1998-2000 - Agencja Publ. Wydaw. OPRES, Kraków.
Jura Cz., Krzanowska H. 1992 (i inne wyd.) - Leksykon biologiczny. Warszawa, Wyd. Wiedza Powszechna., 793 pp.
Mały słownik zoologiczny. Bezkręgowce 1976. WP Warszawa, 454pp.
Biologia. Encyklopedia szkolna WSiP, 2005 - Warszawa, WSiP S.A., 1044pp.
Tablice biologiczne 2004 - Wyd. Adamantan, 490 pp.
http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org
Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania.
http://biodidac.bio.uottawa.ca
http://www.insectimages.org
http://www.earthlife.net
http://scholaris.pl
http://www.ebiomedia.com
http://tolweb.org
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: