Biologia 1 WF-OB-BIO1
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2025/26_Z)
Celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej.
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2025/26_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty dla roku 2025/2026
W_01 - Student nazywa i opisuje podstawowe procesy biologiczne (m.in. podział, rozmnażanie, wzrost, adaptacja, ewolucja, fotosynteza) (zajęcia 1-15)
W_02 - Student identyfikuje i przyporządkowuje żywe organizmy do jednostek taksonomicznych (gatunek, rodzaj, rodzina, rząd, gromada) (zajęcia 2-15)
W_03 - Student nazywa i wyjaśnia kategorie pojęciowe z obszaru biologii komórki, botaniki, zoologii (zajęcia 1-15)
W_04 - Student charakteryzuje gatunki ważne dla zdrowia człowieka ze względów sanitarnych i epidemiologiczne (zajęcia 6, 8, 10-11)
W_05 - Student analizuje informacje biologiczne pochodzące z różnych źródeł, wyprowadza wnioski i dyskutuje na ich temat (1, 5, 12,15)
Efekty stare
EK- 1 student zna zasady podziału taksonomicznego organizmów żywych oraz rozumie związki ewolucyjne między nimi;
EK - 2 zna i opisuje budowę i funkcjonowanie protistów, zwierząt, roślin i grzybów;
EK - 3 zdaje sobie sprawę z ogromnej różnorodności organizmów i konieczności ich ochrony;
EK - 4 potrafi wskazać i opisać gatunki ważne dla człowieka ze względów sanitarnych i ekonomicznych;
EK - 5 ma świadomość zagrożeń jakie niesie nadmierna eksploatacja zasobów żywych dla funkcjonowania biocenoz i ekosystemów.
obecność na wykładzie = 30 godz.
przygotowanie do udziału w dyskusji na wcześniej zadany temat = 30 godz;
przygotowanie do egzaminu = 60 godz;
Suma: 120 godz.= 4 ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie: Egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru w sesji egzaminacyjnej, sprawdzający wiedzy z całego zakresu tematycznego wykładu.
Ocena końcowa na podstawie punktów z egzaminu (max. liczba punktów 100):
60-64 pkt – ocena 3
65-69 pkt – ocena 3.5
70-79 pkt – ocena 4
80-89 pkt – ocena 4.5
Powyżej 90 – ocena 5
Do liczby punktów wlicza się również liczba punktów za aktywność w trakcie dyskusji na wcześniej zapowiadane przez wykładowcę tematy - możliwość zdobycia dodatkowych punktów - od 1-4 pkt (w zależności od liczby odnotowanych aktywności).
Obecność na wykładzie obowiązkowa (max. 2 nieusp. nieobecności). Większa liczba nieobecności skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 1/2 stopnia.
Literatura
Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp.
Szweykowska A., Szweykowski J. 2004 ( i inne wyd.) - Botanika t. 1 Morfologia PWN, Warszawa
Baliński A. et al. 2013. Zoologia. T. 1, Bezkręgowce. Cz. 2, Wtórnojamowce (bez stawonogów) / red. nauk. Czesław Błaszak. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Błaszak Cz. 2014. Zoologia. T. 1, Bezkręgowce. Cz. 1, Nibytkankowce, pseudojamowce / redakcja naukowa Czesław Błaszak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Bednarczuk B. et al. 1994. Tablice biologiczne; red. całości Witold Mizerski. Warszawa: Adamantan
witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania.
https://earthlife.net/
https://www.insectimages.org/
W cyklu 2023/24_Z:
Biologia, jedność i różnorodność 2008, Wyd. Szkolne PWN, 112pp. http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania. |
W cyklu 2024/25_Z:
Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp. Przydatne wydawnictwa encyklopedyczne: http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania. |
W cyklu 2025/26_Z:
Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2025/26_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: