Bezpieczeństwo, ergonomia i higiena pracy WF-OB-BHP
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0b24aa20c9a740b5a1a3b3819e8d6f85%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6d9eebd-d386-4b4d-9219-2285c8f2b793&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0b24aa20c9a740b5a1a3b3819e8d6f85%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6d9eebd-d386-4b4d-9219-2285c8f2b793&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0b24aa20c9a740b5a1a3b3819e8d6f85%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6d9eebd-d386-4b4d-9219-2285c8f2b793&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0b24aa20c9a740b5a1a3b3819e8d6f85%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6d9eebd-d386-4b4d-9219-2285c8f2b793&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
W ramach systemowego ujęcia bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów dotyczących bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy w kontekście zarządzania systemowego w zakładzie pracy.
W cyklu 2021/22_Z:
Obowiązki pracodawcy i pracownika. Nadzór nad warunkami pracy. |
W cyklu 2022/23_Z:
Obowiązki pracodawcy i pracownika. Nadzór nad warunkami pracy. |
W cyklu 2023/24_Z:
Obowiązki pracodawcy i pracownika. Nadzór nad warunkami pracy. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student identyfikuje uwarunkowania, strukturę i komponenty procesu decyzyjnego. Student wskazuje praktyczne kwestie w kontekście omawianych zagadnień.
Umiejętności:
Student objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy. Student analizuje praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień. Student klasyfikuje uwarunkowania procesu decyzyjnego.
Kompetencje:
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Student jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki.
ECTS: [30:30(25)=1]
udział w ćwiczeniach - 15 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.,
przygotowanie referatu - 5 godz.,
suma - 30 godz.,
liczba ECTS - 1
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się: ocena z referatu, aktywne uczestnictwo w zajęciach ("plusy za aktywność"), ocena z kolokwium końcowego. Dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione . Weryfikacja - indywidualna ocena aktywności na zajęciach. Wymagania kumulują się w kolejnych stopniach oceny.
Wiedza:
Ocena 3 (dst):student potrafi wyjaśnić, czym jest podejście systemowe w kontekście bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy, klasyfikuje uwarunkowania procesu decyzyjnego, wskazanie praktycznych kwestii sprawia mu trudność.
Ocena 4 (db): student wymienia kluczowe komponenty strategii bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy, prowadzi dyskusje nad uwarunkowaniami tego procesu, analizuje konkretne przypadki.
Ocena 5 (bdb): student precyzyjnie charakteryzuje ujęcie strategii systemowej bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy, potrafi wskazać skutki wdrożenia strategii systemowej zarządzania bezpieczeństwem w zakładzie pracy.
Umiejętności:
Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu analizuje kluczowe zagadnienia w kontekście bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy, proponuje alternatywne rozwiązania praktyczne w kontekście omawianych zagadnień.
Ocena 4 (db): student porządkuje komponenty strategii, analizuje uwarunkowania bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy, dyskutuje nad uwarunkowaniami tego procesu, analizuje konkretne przypadki, poddaje krytyce praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień.
Ocena 5 (bdb): student ocenia, w jakim stopniu podejście systemowe przyczynia się do zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ergonomią, proponuje działania lub rozwiązania zgodne z podejściem bezpieczeństwa i higieny pracy, projektuje prosty model w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kompetencje:
Ocena 3 (dst): student w wielu wypadkach zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, bywa otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki,
Ocena 4 (db): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki,
Ocena 5 (bdb): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, zawsze jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Kodeks pracy
2. Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce, Wydawnictwo ODDK 2024
3. Ryszard Dębowski , Podstawy BHP, Wydawnictwo Politechnika Łódzka 2023
4. Karolina Główczyńska - Woelke, Wypadki przy pracy, Wydawnictwo C. H. Beck 2024
5. Marek Kazimierz, Choroby zawodowe, Wydawnictwo Lekarskie, PZWL 2001
W cyklu 2021/22_Z:
1. Wykowska Maria, Ergonomia, Wydawn. AGH, Krakow 1994 |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Wykowska Maria, Ergonomia, Wydawn. AGH, Krakow 1994 |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Wykowska Maria, Ergonomia, Wydawn. AGH, Krakow 1994 |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Kodeks pracy |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Student zna podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy. Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. |
W cyklu 2022/23_Z:
Student zna podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy. Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. |
W cyklu 2023/24_Z:
Student zna podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy. Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. System prawnej ochrony pracy. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: