Biogeografia WF-OB-BGEO
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=38696 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=46003 (w cyklu 2024/25_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=52088 (w cyklu 2025/26_Z)
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z rozmieszczeniem różnorodności zwierząt (i roślin) na kuli ziemskiej (charakterystyka biosfery, biomów, regionów biogeograficznych, wysp kontynentalnych i oceanicznych), zaznajomienie z przyczynami współczesnego rozmieszczenia gatunków takimi jak uwarunkowania klimatyczne, różne procesy biogeograficzne -dyspersja, migracje, specjacja, ekstynkcja, różne procesy geologiczne oraz przedstawienie wpływu człowieka na zmiany w faunie i florze.
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiot wprowadza podstawy rozmieszczenia i różnorodności zwierząt (i roślin) na kuli ziemskiej, pokazuje przyczyny współczesnego rozmieszczenia gatunków. Porusza zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, interakcje międzygatunkowe, procesy geologiczne, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory, biogeografia wysp. 1. Wstęp. Czym zajmuje się biogeografia. Historia biogeografii |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot wprowadza podstawy rozmieszczenia i różnorodności zwierząt (i roślin) na kuli ziemskiej, pokazuje przyczyny współczesnego rozmieszczenia gatunków. Czym zajmuje się biogeografia. Historia biogeografii |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w wykładzie - 30
Konsultacje - 5
Przygotowanie do egzaminu/quizów - 60
Suma godzin - 95 [95/30 (25) = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2024/25_Z: Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta
Uczestnictwo w wykładzie - 30
Przygotowanie do egzaminu/quizów - 90
Suma godzin - 120 [120/30 = 4]
Liczba ECTS 4
| W cyklu 2025/26_Z: Kontakt z prowadzącym Liczba godzin
bezpośredni
- udział w zajęciach 30
- udział w zaliczeniach
poza zajęciami (egzamin) 2
Praca własna
- przygotowanie do zajęć 10
- przygotowanie do zaliczenia
(przygotowanie do 2 quizów i egzaminu) 20
Razem liczba godzin / ECTS 62/2 | W cyklu 2022/23_Z: Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta
Udział w wykładzie - 30
Konsultacje - 5
Przygotowanie do egzaminu/quizów - 60
Suma godzin - 95 [95/30 (25) = 4]
Liczba ECTS 4
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW_01 (OB1_W01) - Student/ka wymienia i opisuje różne zjawiska zachodzące w przyrodzie, w tym uwarunkowania klimatyczne, różne procesy biogeograficzne (dyspersja, migracje, specjacja, ekstynkcja) odpowiedzialne za rozmieszczenie fauny, zarówno historyczne, jak i współczesne (1-8)
EW_02 (OB1_W04) - Student charakteryzuje biomy, regiony biogeograficzne, centra bioróżnorodności, biosferę, wymienia opisuje wzajemne oddziaływania organizmów na środowisko i środowiska na organizmy, przypisuje poszczególne gatunki do fauny regionów zoogeograficznych, wyjaśnia przyczyny odmienności fauny wysp; rozpoznaje i wymienia zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie gatunków (9-14)
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
Egzamin pisemny (test wiedzy), 2 quizy ze znajomości fauny regionów zoogeograficznych
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie punktacji z 2 quizów dotyczących rozpoznawania fauny krain biogeograficznych - każdy po 35 punktów oraz testu końcowego z wiedzy – 40 punktów (pytania wielokrotnego wyboru i pytania otwarte). Łącznie można uzyskać 110 punktów
Quizy będą przeprowadzone na zajęciach (informacja o dacie quizów podana zostanie na pierwszych zajęciach oraz w Moodle). Obecność na quizach obowiązkowa.
Test z wiedzy zostanie przeprowadzony w terminie zerowym na ostatnich zajęciach i/lub w sesji
Ocena 3 (dst.) > 55% z sumy punktów uzyskanych z 2 quizów i testu końcowego
Ocena 3+ (dst+) > 65%
Ocena 4 (db) > 70 %
Ocena 4+ (db+) > 80%
Ocena 5 (bdb) > 85%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Krebs Ch.J. Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN. Warszawa (wybrane rozdziały)
Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa (wybrane rozdziały)
Literatura uzupełniająca:
Kostrowicki A.S. 1999. Biogeografia Biosfery. PWN Warszawa
Umiński T. 1984. Zwierzęta i kontynenty. WSiP, Warszawa
Umiński T. 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP, Warszawa
Umiński T. 1998. Życie naszej ziemi. WSiP, Warszawa
Wtorow P.P., N.N. Drozdow 1981. Biogeografia kontynentów. PWN, Warszawa
Palmer D., P. Barrett. 2009. Ewolucja. Historia życia. MAK, Bremen
Bukaciński D., Bukacińska M. 1994. Czynniki wpływające na zmiany liczebności i rozmieszczenie mew, rybitw i sieweczek na Wiśle środkowej. Not. orn. 35: 79 97.
Bukaciński D., Bukacińska M. 2007. Mewa pospolita Larus canus. W: Sikora A., Rohde Z., Gromadzki M., Neubauer G., Chylarecki P. (red.). Atlas rozmieszczenia ptaków lęgowych Polski 1985-2004. Bogucki Wyd. Nauk., Poznań, s. 230-231.
Bukaciński D., Keller M., Buczyński A., Bukacińska M. 2017. Awifauna lęgowa koryta środkowej Wisły w roku 2009 - zmiany liczebności i rozmieszczenia w ciągu ostatnich 36 lat. W: Keller M., Kot H., Dombrowski A., Rowiński P., Chmielewski S., Bukaciński D (red) Ptaki środkowej Wisły, M-STO, Pionki, ss.97-127
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa (wybrane rozdziały): Bukaciński D., Bukacińska M. 1994. Czynniki wpływające na zmiany liczebności i rozmieszczenie mew, rybitw i sieweczek na Wiśle środkowej. Not. orn. 35: 79 97. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: