Conducted in
terms:
2025/26_Z, 2025/26_L
Erasmus code: 08.2
ISCED code: 0221
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Theology
(in Polish) Seminarium z teologii praktycznej WT-SST-STP
This course has not yet been described...
|
Term 2025/26_Z:
None |
Term 2025/26_L:
None |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) nie dotyczy
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Term 2025/26_L: (in Polish) ECTS - 4 punkty, nakład pracy studenta - 120 godzin.
Podstawą uznania nakładu pracy studenta jest najpierw udział w zajęciach i aktywne włączanie się w dyskusję na tematy omawiane w wykładzie. Pod uwagę brane są również osobiste zainteresowania studenta przedstawianej problematyki wykładu prezentowane w czasie zajęć w wybranej przez studenta formie (przygotowany materiał pisemny, prezentacja, głos w dyskusji). Student ma prawo prosić też o osobiste konsultacje z wykładowcą i proponować alternatywne do stawianych wymagań sposoby wykazania znajomości tematu wykładu. W ocenie będzie również uwzględniana praca własna studenta i czas poświęcony na przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, zwłaszcza osiągnięcia w realizowaniu praktyk, projektów i autorskich pomysłów związanych z tematyką wykładu. Do oceny końcowej zaliczane będzie także samokształcenie i wyniki osobistej kwerendy naukowej studenta na temat wykładu. Obowiązkowym zadaniem studenta będzie przygotowanie eseju na temat wybrany z listy zaproponowanej przez wykładowcę, jednak z możliwością przygotowania eseju na zaproponowany przez studenta, oryginalny temat mieszczący się w tematyce wykładu.
Udział w zajęciach dydaktycznych, prezentacje własnych wyników badań: 30 – 1
Kwerenda naukowa: 30 - 1
Praca własna z lekturą przedmiotową: 30 - 1
Przygotowanie eseju jako pracy pisemnej zaliczeniowej: 30 - 1
Nakład pracy studenta w godz.: 120
Liczba punktów ECTS: 4
| Term 2025/26_Z: (in Polish) ECTS - 4 punkty, nakład pracy studenta - 120 godzin.
Podstawą uznania nakładu pracy studenta jest najpierw udział w zajęciach i aktywne włączanie się w dyskusję na tematy omawiane w wykładzie. Pod uwagę brane są również osobiste zainteresowania studenta przedstawianej problematyki wykładu prezentowane w czasie zajęć w wybranej przez studenta formie (przygotowany materiał pisemny, prezentacja, głos w dyskusji). Student ma prawo prosić też o osobiste konsultacje z wykładowcą i proponować alternatywne do stawianych wymagań sposoby wykazania znajomości tematu wykładu. W ocenie będzie również uwzględniana praca własna studenta i czas poświęcony na przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, zwłaszcza osiągnięcia w realizowaniu praktyk, projektów i autorskich pomysłów związanych z tematyką wykładu. Do oceny końcowej zaliczane będzie także samokształcenie i wyniki osobistej kwerendy naukowej studenta na temat wykładu. Obowiązkowym zadaniem studenta będzie przygotowanie eseju na temat wybrany z listy zaproponowanej przez wykładowcę, jednak z możliwością przygotowania eseju na zaproponowany przez studenta, oryginalny temat mieszczący się w tematyce wykładu.
Udział w zajęciach dydaktycznych, prezentacje własnych wyników badań: 30 – 1
Kwerenda naukowa: 30 - 1
Praca własna z lekturą przedmiotową: 30 - 1
Przygotowanie eseju jako pracy pisemnej zaliczeniowej: 30 - 1
Nakład pracy studenta w godz.: 120
Liczba punktów ECTS: 4 |
Subject level
elementary
(in Polish) Punkty ECTS
(unknown)
Learning outcome code/codes
enter learning outcome code/codes
Type of subject
obligatory
Preliminary Requirements
(in Polish) Teologia wypracowuje teorię, która pomaga Kościołowi prowadzić dialog ze światem i musi szukać odpowiedzi na najważniejsze pytania, jakie stawia współczesny człowiek, zarówno wierzący, jak również poszukujący swojej drogi do Boga. Teologia pastoralna korzysta więc z osiągnięć nauk humanistycznych, a także nauk przyrodniczych, ścisłych i społecznych, takich jak: biologia, psychologia, socjologia, nauki pedagogiczne, nauki prawne. W teologicznopastoralnych badaniach sięga się również do filozofii, psychologii religii, socjologii religii, medycyny pastoralnej, a także teorii komunikacji, cybernetyki społecznej, teorii i praktyki medialnej, gdyż każda z tych gałęzi wiedzy pomaga zrozumieć człowieka i do jego potrzeb dostosować metody i środki działalności pastoralnej Kościoła. Są to jednak tylko pomocnicze nauki, dlatego cały ciężar badań nad opracowaniem teorii i praktyki eklezjalnej w zakresie funkcji wychowawczej Kościoła spoczywa na teologii pastoralnej.
Współczesna teologia pastoralna pozwala zinterpretować teologicznie całą rzeczywistość, z jej blaskami i cieniami. Głównym zadaniem teologii pastoralnej jest kształtowanie eklezjologii pastoralnej, której celem jest tworzenie obrazu Kościoła żyjącego i działającego w świecie. którego cechą jest nie tylko „zmienność”, ale również „trwałość i ciągłość”. Nowe ujęcie eklezjologii domaga się, między innymi, uwzględnienia zasady względnej autonomii rzeczywistości ziemskiej, a także związanej z tym humanizacji świata, której źródłem jest godność człowieka odkupionego przez Chrystusa. O tej godności człowiek dowiaduje się z Ewangelii głoszonej przez Kościół.
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2025/26_Z:
None |
Term 2025/26_L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: