Pedagogy WT-DNK-PO
Course contents:
Winter semester;
Summer semester - historical aspect, important problems
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
kod przedmiotu MsTeams:
ms7icvz
Nazwa Zespołu: WT_KOPICZKO_Pedagogika_ogólna_sem_zimowy_2020-2021
Student
in the field of knowledge:
- know basic pedagogical terms
- knows the place of pedagogy among other disciplines and can explains specificity of personalistic point of view
- has knowledge about pedagogical methods, techniques and tools
- understand historical determinants of education
In the field of abilities he can:
- use knowledge to analyse pedagogical questions
- indicate connections among pedagogical theory and practice
- explain specificity of the personalistic method
- present in logical and methodological correct way main controversial question in pedagogy
- use information technology
in the field of attitudes:
- is aware that professional and moral norms are in force
- works scheduled and responsible way
ECTS
2 points ECTS (1 ECTS = 25/30 h.)
participation in classes - 30 h.
preparation for reading-matter - 10 h.
preparation for for colloquium - 15
preparation of presentation - 5 h.
sum - 60 h
Assessment criteria
general criterion:
active participation
- ability of discussion and formulating the problems
- ability of critical lecture of pedagogical texts
- ability correct selection and using pedagogical methods
Marks
bad (2) - (student) doesn't know terminology; doesn't understand specificity of the pedagogical methods; can't distinguish between them;
fair (3) - knows some terminology; can use some methods and see basic differences between them;
good (4) - well knows terminology; understand specificity of the pedagogical methods, can use them; explain controversial problems of education;
very good (5) - can properly define specificity and determinants of pedagogy; methods; can thinking critically and judge controversial problem
Bibliography
Literature
1. Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, RW KUL 2002.
2. Dziewiecki Marek, Kochać i wymagać, rozdział II Współczesne mity o wychowaniu, s. 17-37
3. Gordon Thomas, Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223
4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000, wskazane rozdziały
5. Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
6. Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;
7. Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część
8.Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)
9. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998
Secondary literature
1. Baden-Powell R., Wskazówki dla skautmistrzów.
2. Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997
3. Korczak J., Jak kochać dziecko, J. Santorski & Co, Warszawa 1992 (wybrane fragmenty z t. II)..
4. Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Warszawa 2013
5. McLuhan Marshal, Zrozumieć media. Wyd. Naukowo Techniczne, Warszawa 2004
6. Melosik Z., Oblicze młodych w: Kwieciński, Śliwerski, Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, tom 2
7. Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: