Communication theories - exercises for the lecture WT-DKS-P-TKC
During the course the student will learn and be able to use communication theories as a basis for further studies.
Term 2022/23_Z:
During the course, the student learns and is able to use the theories of communication that are the basis for further studies. |
Term 2023/24_Z:
During the course, the student learns and is able to use the theories of communication that are the basis for further studies. |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Term 2023/24_Z: | Term 2024/25_Z: | Term 2021/22_Z: | Term 2022/23_Z: |
Learning outcomes
The student has basic knowledge of terminology concerning the basics of mass communication theory. (W)
The student is able to use terminology concerning the research bases of the theory of mass communication. The student, using adequate tools and theoretical knowledge, independently recognizes the mechanisms of mass communication theory functioning in the paradigm of social theories and appropriately uses the knowledge in the field of widely understood discipline of social communication sciences and media. (U)
Students are prepared to independent work, they complete given tasks carefully and on time, they are prepared for independent and team scientific work in the basic scope of research on the theories of mass communication. (K)
Students complete 5 individual exercises and prepare a research project. The total student workload includes participation in classes, preparation for classes, reading selected texts, for which he/she receives 2 ECTS.
Bibliography
1. McQuail, D. (2012). Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa.
2. Seklecka, A. (2017). Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
3. Piontek, D. (2011). Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce. Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.
4. Szahaj, A. (1991). Główne idee filozoficzno-społeczne tak zwanej krytycznej teorii społeczeństwa szkoły frankfurckiej, Acta UNC Filoz., Z. 12, 141-157
5. McCombs, M. E. (2008). Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
6. Staniszewski, R. (2012). Opinia publiczna-teoretyczny sens i zakres pojęcia. Studia Politologiczne, 25, 108-124.
7. Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., & Kelly, K. (2009). Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
8. Michalczyk, S. (2008). Społeczeństwo medialne: studia z teorii komunikowania masowego. Śląsk.
9. Fleischer, M. (2005). Media w perspektywie konstruktywizmu. 2K–Kultura i Komunikacja, (1-2), 10-33.
10. Palczewski, M. (2011). Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN. Studia Medioznawcze, (1 (44)), 31-41.
11. Zhou, Y., & Moy, P. (2007). Parsing framing processes: The interplay between online public opinion and media coverage. Journal of communication, 57(1), 79-98.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: