Big Data in Family Sociology WSE-BD-BDSR
The seminar provides students with comprehensive knowledge on the applications of the Big Data approach in sociological research on families. The course structure covers key issues within the subdiscipline, analyzing the interplay between family life, processes of datafication, and the development of digital technologies.
Students develop skills in critically evaluating scientific research, interpreting findings, and effectively presenting analyses. The seminar encourages deeper reflection on social and demographic challenges in the digital era, with a particular focus on the functioning of modern families.
The practical component of the course focuses on methods for studying family behaviors and attitudes using Big Data and digital demography tools. Educational materials include Polish-language analyses based on digital traces, social media data, and other sources. Key topics include contemporary changes in marriage, new forms of partnerships, parenting patterns and their visual representations, relationship dynamics and intimacy, the manosphere and violence against women, the gender perspective in the global academic workforce, digital exclusion, and self-tracking phenomena.
1. Digitalization of Family Life and Interpersonal Relationships
2. Dating and Love in the Digital Era
3. Motherhood and Parenting in a Digital Context
4. Using Big Data for Population Estimation
5. The Manosphere Community and Male Narratives Online (I): Film "Coming of Age" (Excerpts)
6. The Manosphere Community and Male Narratives Online (II)
7. Gender Inequality and the "Nordic Paradox"
8. Women in the Field of Data Science
9. Aging, AI, and Digital Demography
10. Self-Tracking as a Cultural Phenomenon
11. Family Patriarchy
12. BigMig: Digital and Analog Traces of Migrants
13. Big Data and Identifying Unique Generational Characteristics
14. Nesting Adults and Intergenerational Relationships
15. Review and Final Assessment
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Bibliography
- Paulina Szymańska – Być (online) czy nie być? Proces cyfryzacji życia rodzinnego w perspektywie psychologicznej. Polskie Forum Psychologiczne, 26(4), 398-420, 2021.
- Maria Ściupider-Młodkowska – Rodziny i więzi międzyludzkie w cyfrowym uwikłaniu. Wychowanie w Rodzinie, 22(1), 241–256, 2020.
- Anna Pawiak – Dualizm implikacji nowych mediów dla współczesnej rodziny. Media i Społeczeństwo, 12(1), 279-291, 2020.
- Joanna Wróblewska-Skrzek – Digitalizacja miłości. Wirtualne randkowanie – szanse i zagrożenia. ORCID: 0000-0002-3262-8682.
- Kamila Kacprzak – Rola nowych mediów w randkowaniu adolescentów.
- Katarzyna Waszyńska – W (nie)rzeczywistej relacji z Innym, czyli miłość i seks w cyberprzestrzeni. Studia Edukacyjne, nr 34, Poznań, Adam Mickiewicz University Press, 2015. DOI: 10.14746/se.2015.34.12.
- Marta Olcoń-Kubicka – Rola internetu w powstawaniu nowego modelu macierzyństwa. DOI: 10.31338/uw.9788323514763.pp.34-61, 2009.
- Ewelina Bańczyk – W poszukiwaniu przyczyn wyrażania niechęci wobec dzieci w internecie. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, Sectio N – Educatio Nova, 9, 221–242, 2024. DOI: 10.17951/en.2024.9.221-242.
- Ewelina Bańczyk – Internetowa madka jako wariant stereotypu współczesnej matki. Język Polski, (2), 71–86, 2021. DOI: 10.31286/JP.101.2.6.
- Małgorzata Gawrońska – Displaying families – wizualne reprezentacje macierzyństwa na Instagramie. Uniwersytet Wrocławski, 2021. [Online] Dostęp: http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/133349/.
- Aleksandra Błasiak – Sharenting – współczesna forma rodzicielskiej narracji. Horyzonty Wychowania, 17(42), 125‑134, 2018. DOI: 10.17399/HW.2018.174209.
- Klaudia Smulnik-Barska – Zjawisko "troll parentingu" – modne macierzyństwo czy forma krzywdzenia dzieci? Kultura i Wychowanie, 1(17), 41-54, 2020. DOI: 10.25312/2083-2923.17/2020_03ksb.
- Paweł Ścigaj – Dokąd prowadzi królicza nora? „Skrzywdzeni” mężczyźni manosfery i przemoc wobec kobiet. Teoria Polityki, nr 9, 99-124, 2024.
- Krzysztof Stawecki – Język w socjolekcie społeczności Black Pillu na portalu Wykop.pl., 2024.
- Marek Kwiek & Łukasz Szymula – Profesja akademicka w ujęciu globalnym: co Big Data mówią nam o udziale kobiet w nauce? Nauka, 2023. DOI: 10.24425/nauka.2023.146057.
- Aleksandra Chmielewska – SILVER TSUNAMI A POSTĘP AI: Aspekty ekonomiczno-prawne starzejącego się społeczeństwa w Polsce. International Journal of New Economics and Social Sciences.
- Martyna Kostrzewska – Senior w mediach społecznościowych. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2020. [Online] Dostęp: http://www.sbc.org.pl/Content/439688/PDF/Wrukowska,%20Kostrzewska.pdf.
- Łukasz Iwasiński – Quantified Self. Self-tracking a problem tożsamości. Zagadnienia Informacji Naukowej–Studia Informacyjne, 55(2), 126-136, 2017.
- Joanna Przeworska & Michał Turzyński – Mieszkaniec, czyli kto? Próba oszacowania liczby ludności w województwie pomorskim w 2019 roku na podstawie danych BIG DATA użytkowników telefonii komórkowej. Konwersatorium Wiedzy O Mieście, 36(8), 81–88, 2023. DOI: 10.18778/2543-9421.08.06.
Grabowska Izabela, Sarnowska Justyna (2017) Transnarodowe wielostanowiskowe jakościowe badanie powtórzone w migrujących społecznościach lokalnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 3, s. 6‒28
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: