Diagnostics in special education WNP-PS-DPS-CW
1. Multi-system diagnosis (prenatal, natal, postnatal period)
2. How is the future - the prenatal period (embryopathies, fetopathies, conditions, genetic analysis up to 3 generations back, course of pregnancy, TESTS
3. Prenatal - non-invasive (echocardiography, early detection of heart defects, PAPP test, ultrasound, amniocentesis, genetic defects)
4. Invasive (trophoblast biopsy, amniocentesis, cordocentesis).
5. Periods of fetal development (biological and ethical approach in determining the fetal period.
6. Natal period (labor, delivery, newborn up to 4 months)
7. child's health record book
8. Sensory and motor development according to J. Piaget
9. Symptoms of developmental delay (drawing phases, Denver II, Mental Retardation Activities of the Us Sep. of Education and Welfare)
10. Intellectual dysfunctions (GLOBAL PARTIAL)
11. Symptomology of mental retardation - intellectual disability
based on the publications of prof. Marty Bogdanowicz, prof. Janusz Kostrzewski, prof. Jan Pańczyk
12. School maturity, school maturity - Questionnaire for the diagnosis of a child: starting education in the first grade (Iwona Rokicińska)
13. Marianne Frosting and David Horne - Basic Program, Intermediate Program, Higher Program
14. Psychoeducational profile of PEP-R - Development spheres
15. Individual educational and therapeutic program (IPET)
16. AAPEP Psychoeducational Profile for Adolescents and Adults - Example - let's try to describe the case in practice
17. The Method of the Throwing Movement - Marta Bogdanowicz
SCALE OF OBSERVATION OF THE BEHAVIOR OF CHILDREN AND PARENTS PARTICIPATING IN DEVELOPMENT ACTIVITIES
18. SOZ-D - J. Błeszyński
19. COMPLETE THERAPY PROGRAM SAZ THERAPIST'S MANUAL WITH A DVD FOR PERSONS WITH DISEASES WITH THE AUTISM SPECTRUM IN THE DEVELOPMENTAL AGE…. Carolline Turnbull, Julie Knapp
20. Analysis of the results An important element is the records of the effectiveness of therapeutic interventions.
21. Behavioral method - directive method is based on an analysis of the developed skills.
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Assessment criteria
Basics of passing the exercises:
- Participation in classes (at least 80%);
- Activity proving the knowledge of the subject literature - W2, W4, U2, U3
- Preparation of a paper - W2, W3, U1, U3, K1
Passing the written exam - W1, W2, U2, U3
ndst - less than 60%;
dst– 60% -68%;
dst plus - 69% -77%;
db - 78% -85%;
db plus - 86% -90%;
Bibliography
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.
Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.
Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.
Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11
Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9
Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15
Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357
Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34
Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9
Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25
Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32
Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23
Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29
Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: