Socio-cultural determinants of care WNP-PEZ-SKO
1. Opieka w najszerszym znaczeniu i jej składniki. Zakresy opieki międzyludzkiej.
2. Kategorie opieki: fundamentalna pozycja opieki rodzinnej w strukturze opieki międzyludzkiej, opieka jako kategoria moralna, społeczna i prawna.
3.Postawy opiekuńcze.
4. Atmosfera opieki (wyjaśnienie pojęć: nastrój, klimat, atmosfera, pojęcie atmosfery opieki i atmosfery wychowani).
Subject level
(in Polish) Punkty ECTS
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
Student posiada uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkoaniach procesu opieki.
Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesu opieki.
Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych z obszaru opieki, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia opieki.
Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i
umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga.
Assessment criteria
Wykład informacyjny
Na ocenę bardzo dobrą - student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki.
Bardzo dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki.
Student poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach rozwija w sobie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Na ocenę dobrą - student posiada dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki.
Dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki.
Student dostrzega konieczność nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.
Na ocenę dostateczną - student posiada dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki.
Dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki.
Student dostrzega konieczność nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.
Na ocenę niedostateczną - student nie posiada żadnej wiedzy dotyczącej kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki.
Nie angażuje się w poszukiwanie różnorodnych informacji potrzebnych do zajęć na temat zjawisk społecznych
Student nie dostrzega konieczności nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.
Bibliography
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Stan i perspektywy rozwoju, Zielona Góra, 1999.
Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania, Zielona Góra 2001.
Stochmiałek J. (red.), Kierunki rozowju współczesnej pedagogiki opiekuńczej i specjalnej, Częstochowa 1993.
Branka Z., Kuźma J. (red.), Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania w Polsce, Kraków 1996.
Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 1998.
Marzec- Holka K.(red.): Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005.
Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń 1980.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: