(in Polish) Wprowadzenie do logopedii WNP-P-WDL
1. Subject and tasks of speech therapy. Departments of speech therapy and its professional specializations. Scientific foundations of speech therapy, its interdisciplinary character.
2. The formation of the child's speech. Delayed speech development. Speech malformation.
3. The process of linguistic communication and its disturbances. Criteria for the classification of speech disorders. Terminology. Characteristics of individual speech disorders and speech impediments.
4. Causes of speech disorders. prophylaxis in this regard.
5. Recognition of speech disorders and speech impediments - helpful tools for diagnostic tests. Speech therapy documentation. Speech defects and pronunciation errors.
6. Methodology of logotherapeutic procedure in cases of sound substitution (pararala), e.g. in the field of dentalized sounds. devoicing of consonants, lack of velar consonants, lack of r, l, Deformations of sounds and methods of their removal. Stages of corrective work.
7. Phonemic hearing and its improvement.
8. Stuttering, characteristics and therapy.
9. Dyslalia and its reflection in writing.
10. Equipment of the speech therapy office.
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Learning outcomes
W1: knows the elementary terminology used in pedagogy and special pedagogy understands its sources and uses within related scientific disciplines (K_W01)
W2: has knowledge of the needs of people with developmental and psychophysical and/or social functioning disorders, rehabilitation, therapeutic, socialization and resocialization possibilities of these people; has knowledge of legal regulations supporting the development and life situation of a person showing the presence of deviations from generally accepted standards (K_W07)
W3: has elementary knowledge of the methodology of performing typical tasks, standards, procedures used in various areas of special education (K_W19)
Assessment criteria
Written test
Bibliography
Antos D.,Demmel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Warszawa 1967
Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Białystok 1991
Błachino K.: Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa 1989
Błachino K.:Vademecum logopdyczne. Poznań 1992
Błeszyński J.: Mowa dziecka autystycznego, Biuletyn SPOA w Gdańsku, nr 14/94 s.1.
Błeszyński J.: Mowa dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk, 1998
Błeszyński J.: Ułatwiona komunikacja, Dziecko Autystyczne Bochniarz A.: Ogólne wskazania do pracy logopedycznej z upośledzonymi umysłowo, Szkoła Specjalna 1990, nr 4, str 250 -254.
Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989
Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989
Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996
Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994
Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987
Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992
Foniatria kliniczna, p.red.A.Pruszewicza, Warszawa 1992
Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993
Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989
Holinger P. C. Co mówią dzieci, zanim nauczą się mówić. Media Rodzina, 2006
Jastrzębowska G. :Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 1999
Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole 1998
Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987
Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986
Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993
Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977
Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982
Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992
Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992
Kurcz I.: Język a psychologia, Warszawa 1992
Lowaas O.I.: Usprawnianie dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Warszawa 1993
Löwe A.: Wycowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, Warszawa 1995
Maruszewski M.: Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne, Warszawa 1970
Materiały dydaktyczne dla logopedów. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1989.
Minczakiewicz E.: Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1992
Nowak J.: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1995
Nowak J.: Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993
Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992
Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. P. red. H.Rodak, D.Nawrocka, WSiP, Warszawa 1994 - podręcznik i pomoce.
Opieka logopedyczna od poczęcia, p. red. B.Rocławskiego, Gdańsk 1991
Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993
Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989
Pomsta-Porayski J, Diagnoza i terapia w logopedii, Elipsa, 2008
Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986
Rocławski B.: Słownik ortograficzno - ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991
Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991
Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania
Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992
Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994
Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992
Sachajska E.: Latometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych, Logopedia nr 19, str. 47-52
Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992
Sack O.: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 1994
Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990
Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989
Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993
Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3,
Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991
Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979
Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992
Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991
Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991
Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992
Toczyska B.: Kama makama ma ! (wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992
Waszczuk H.: Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa, Gdańsk 1991
Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971
Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991
Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: