Classicism and Romanticism. Classes WNHS-HS-KiRć
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok.
Absolwent będzie miał uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej w okresie 1750-1850, będzie znał
terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii
sztuki.
Absolwent będzie umiał rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki
poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych
informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich
krytyczną ocenę i syntezę. Będzie posiadał umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę
problemów w zakresie historii sztuki
b) dobór metod i narzędzi badawczych,
c) opracowanie i prezentację
wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych. Student będzie potrafił posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Będzie posiadał umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Będzie umiał
przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i
poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Absolwent będzie gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz
środowiska społecznego. Będzie przygotowany do
samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki
poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Term 2023/24_Z:
None |
Term 2024/25_L:
None |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Term 2023/24_Z: (in Polish) 2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz.
samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz. | Term 2024/25_L: (in Polish) 2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz.
samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz. | Term 2022/23_Z: (in Polish) 2 ECTS
30 godzin pracy w sali
15 godzin praca własna
10 godzin przygotowanie do kolokwium
5 godzin konsultacje z wykładowczynią |
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Learning outcomes
2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
uczestnictwo w ćwiczeniach przy wykorzystaniu aplikacji MS Teams: 30 godz.
samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz.
Wiedza.
Absolwent ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna
terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii
sztuki.
Umiejętności.
Absolwent potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki
poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych
informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich
krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę
problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów
in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych,
wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in.
w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację
wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych. Student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie
przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i
poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Kompetencje.
Absolwent jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz
środowiska społecznego. Jest również przygotowany do
samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki
poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Assessment criteria
Studenci przygotowują referaty z prezentacją multimedialną, na zadany uprzednio przez wykładowcę temat. Studenci przygotowują referat w oparciu o lektury wskazane przez wykładowcę. Wygłoszony referat następnie jest oceniany przez wykładowcę. Pozytywną ocenę otrzymuje referat omówiony w sposób wyczerpujący, erudycyjny, zilustrowany prezentacją z bogatym materiałem ikonograficznym. Referat, który nie uzyska pozytywnej oceny, może być poprawiony w wersji pisemnej z aparatem naukowym i literaturą.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Obecność w dniu referatu jest obowiązkowa. Studenci są zobowiązani do gotowości wygłoszenia referatu na zajęciach poprzedzających wyznaczony termin referatu. Jest to spowodowane koniecznością zapobieżenia sytuacji, w której wyznaczona osoba nie pojawia się na zajęciach bądź jest nieprzygotowana.
Niewygłoszony referat należy przedstawić na zajęciach na koniec semestru, lub oddać wykładowcy w formie pisemnej (na wyraźne wskazanie wykładowcy).
Bibliography
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady.
I. Ciseri, Romantyzm, Warszawa 2009.
K. Mikocka-Rachubowa, Canova, jego krąg i Polacy, Warszawa 2001.
The Dictionary of art, ed. J. Turner, London 1996.
dalsza literatura podawana na bieżąco, sprofilowana do tematu
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Term 2023/24_Z:
None |
Term 2024/25_L:
None |
Notes
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Term 2023/24_Z:
None |
Term 2024/25_L:
None |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: