Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24, 2024/25
ECTS credits:
4
Organized by:
Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Related to study programmes:
(in Polish) Pediatria WMCM-LE-PED-4
This course has not yet been described...
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) nie dotyczy
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
(in Polish) WMKL_E.W1
zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;
WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka;
WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:
1) krzywicy, tężyczki, drgawek,
2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,
3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego,
4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,
5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,
6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,
7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,
8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych,
9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
10) zespołów genetycznych,
11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia
układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;
WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci;
WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach;
WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych;
WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych;
Umiejętności
WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;
WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;
WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;
WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe;
WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych;
WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;
WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe;
WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci;
WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta;
WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;
WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi;
WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;
WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi;
WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego);
WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień;
WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych,
6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca
9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;
WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki;
WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne;
WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta;
Kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych;
• kierowania się dobrem pacjenta;
przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
Szczegółowe formy weryfikacji
WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4,
Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.),
Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne
WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38
Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)
- realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja
Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku
Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć
Subject level
elementary
Learning outcome code/codes
enter learning outcome code/codes
Type of subject
obligatory
Preliminary Requirements
(in Polish) Wiedza z zakresu: podstaw anatomii i fizjologii człowieka oraz przedmiotów podstawowych wykładanych na poprzedzających zajęcia latach studiów, znajomość podstawowej terminologii medycznej.
Course coordinators
Term 2024/25: | Term 2023/24: | Term 2022/23: |
Bibliography
Term 2022/23:
None |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: