Pedagogy Workshop: Developmental Dyslexia WH-FP-SP-I-3-DysRozw
Course contents:
1. The most common causes of non-dyslexic school problems.
2. The definition of specific learning difficulties in reading and writing.
3. Presentation of different views on the causes of the emergence of the above. difficulties.
4. Symptoms of dyslexia and the procedure for dealing (pedagogical diagnosis, supplementary diagnosis, provide information to parents, diagnosis and therapy in psychological and pedagogical clinic).
5. The role of the teacher in helping to a child with dyslexia:
- the main principles and attitudes
- most commonly used methods of work
- gaining allies
6. The role and importance of parents in the context of the various children's difficulties, including dyslexia.
7. The legislation currently in force which is governing the support for a child with dyslexia.
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
Objectives of the course: after the course the student:
1. knows terminology, the causes of dyslexia, how to recognize it and the influence on the functioning of the child in school and beyond
2. knows the law regulations of the topic
3. knows the basic principles and techniques of working with a pupil with dyslexia
4. understands the difficulties of the child, is able to provide emotional support to the child and attract parents as allies
Assessment criteria
The final mark, which credits a course can be obtained in two ways:
1. preparing a presentation to the group, summarizing the knowledge obtained (in the form of drama scenes or multimedia
presentation)
2. writing a test- the final exam, which will take place on the penultimate class
The final mark also depends on attendance: 100% attendance and activity in the classroom.
Bibliography
Bogdanowicz M.: O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli.
Wydawnictwo Linea, Lublin 1995
Bogdanowicz M.: Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2002
Brejnak W.: Dysleksja. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
Hannaford C.: Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Oficyna Wydawnicza „Medyk”, Warszawa
1995
Kujawa E., Kurzyna M.: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metoda 18 struktur wyrazowych. WSiP, Warszawa 1996
Davis Ronald D, Braun Eldon M.: Dar dysleksji. Zysk i S-ka, Poznań 2001
Warszewski R.: Jak wyleczyłem dziecko z dysleksji. Tower Press, Gdańsk 2002
Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole. Poradnik dla nauczycieli WSiP, Warszawa 1996
Gąsowska P., Pietrzak – Stępowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. WSiP, Warszawa
1994
Grabałowska K. I wsp.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wydawnictwo Dom
Organizatora, Toruń 1994
Kaja B.: Diagnoza dysleksji. WU AB, Bydgoszcz 2003
Mickiewicz J.: Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym. Wydanie II.
Wydawnictwo TNOiK, Toruń 1997
Opolska T.: Pokonywanie trudności w czytaniu i pisaniu. CMPP – P MEN , Warszawa 1997
Rentflejsz – Kuczyk A.: Jak pomóc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo JUKA, Warszawa 1999
Waszkiewicz E.: Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci 6 – 8-letnich. WSiP, Warszawa 1991
Zakrzewska B.: Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. WSiP, Warszawa 1999
In addition, the class presents a variety of techniques for working with children with dyslexia and found news publishing.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: