(in Polish) Proza filozoficzna WH-FK-M-I-2-ProzFilo
Reading and analysis of selected philosophical texts, in terms of drawing from them and understanding specific philosophical motives, especially those that have been widely echoed in European spiritual culture.
Choice of texts:
Platon (wybrane dialogi): Apologia, Fedon, Fajdros, Uczta, Teajtet, Gorgiasz, Państwo, Timajos, Listy (fragmenty).
Arystotelesa: Zachęta do filozofii, (fragmenty) Etyki Nikomachejskiej (fragmenty);
Epikur: List do Menojkeusa;
Plutarch (wybór, fragmenty): O E delfickim, O odwlekaniu kary przez bogów, O cnocie moralnej, O zabobonności, O pogodzie ducha, Dialog o miłości erotycznej, O duchu opiekuńczym Sokratesa;
Seneka: Lity moralne do Lucyliusza (wybór); Dialogi moralne (wybór);
Marek Aureliusz: Rozmyślania (fragmenty);
Apulejusz z Madaury: O bogu Sokratesa;
Klemens Aleksandryjski: Kobierce (fragmenty);
Cyceron: O naturze bogów, O najwyższym dobru i złu (fragmenty);
Lukrecjusz: O naturze rzeczy (fragmenty).
Augustyn: Wyznania (fragmenty); O życiu szczęśliwym.
Term 2024/25_Z:
Reading and analysis of selected philosophical texts, in terms of drawing from them and understanding specific philosophical motives, especially those that have been widely echoed in European spiritual culture. |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
Przedmiotowe efekty uczenia się w przeniesieniu na przedmiot Proza filozoficzna
FK1_W02
Zna najważniejsze fenomeny literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Rozumie ich znaczenie dla kultury starożytnej i kultury europejskiej. Zna i rozumie problemy periodyzacji, specyfikę poszczególnych okresów literackich; zna twórczość najważniejszych przedstawicieli poszczególnych epok literackich i jej specyfikę.
FK1_U04
Potrafi wybrać i prawidłowo wykorzystuje dostępne narzędzia badawcze (słowniki, leksykony, bibliografie, konkordancje, bazy danych, etc.)
FK1_K01
Zdaje sobie sprawę z ograniczeń i niepełności posiadanej wiedzy, konieczności jej stałego pogłębiania; zdaje sobie sprawę ze stałej ewolucji tak nauk o literaturze jak i wiedzy o literaturze okresu starożytnego.
Assessment criteria
Classes end with a grade on the basis of the student's overall activity and commitment throughout the semester. There will be no separate examination after the end of the course. Students get grades in class throughout the semester. The final grade is influenced by: presence, activity in class, preparation for classes in the form of readings, possible preparation of a presentation on a given topic. The lowest grade (satisfactory) is sufficient to be present and active in class. For higher grades, you need to be active and committed. For the highest grade, it is required to pass the agreed reading. Detailed comments on the course credits will be given during the classes.
Practical placement
none
Bibliography
Platon (wybrane dialogi): Apologia, Fedon, Fajdros, Uczta, Teajtet, Gorgiasz, Państwo, Timajos, Listy (fragmenty).
Arystotelesa: Zachęta do filozofii, (fragmenty) Etyki Nikomachejskiej (fragmenty);
Epikur: List do Menojkeusa;
Plutarch (wybór, fragmenty): O E delfickim, O odwlekaniu kary przez bogów, O cnocie moralnej, O zabobonności, O pogodzie ducha, Dialog o miłości erotycznej, O duchu opiekuńczym Sokratesa;
Seneka: Lity moralne do Lucyliusza (wybór); Dialogi moralne (wybór);
Marek Aureliusz: Rozmyślania (fragmenty);
Apulejusz z Madaury: O bogu Sokratesa;
Klemens Aleksandryjski: Kobierce (fragmenty);
Cyceron: O naturze bogów, O najwyższym dobru i złu (fragmenty);
Lukrecjusz: O naturze rzeczy (fragmenty).
Augustyn: Wyznania (fragmenty); O życiu szczęśliwym.
Notes
Term 2024/25_Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: