Investment processes in the energy sector WB-IS-35-36-P
Subject:
Basic definitions, applicable regulations, energy sectors, types of entities and investments, location identification, energy and economic analyzes, expert opinions, permits, concessions, contracts, design works, activity phases.
Moreover:
Construction Law, Administrative Proceedings, Public Procurement Law, Environmental Proceedings, Design Works and obtaining a Construction Permit, Construction, Use Permit, Operation
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Term 2023/24_Z:
None |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Term 2024/25_Z: obligatory | Term 2023/24_Z: obligatory | Term 2022/23_Z: optional with limited choices | Term 2021/22_Z: obligatory |
Preliminary Requirements
Course coordinators
Term 2024/25_Z: | Term 2023/24_Z: | Term 2021/22_Z: | Term 2022/23_Z: |
Learning outcomes
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu realizacji procesu inwestycyjnego, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z realizacją procesu inwestycyjnego, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej [IS1P_W01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z przebiegiem procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:− właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, ze szczególnym uwzględnieniem odnawialnych źródeł energii [IS1P_U01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania dotyczące przebiegu procesu inwestycyjnego w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:− dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji [IS1P_U02]
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:− dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych wspierających proces inwestycyjny oraz dotyczących także problematyki energetyki odnawialnej [IS1P_U04]
Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, w tym w zakresie zasad realizacji procesu inwestycyjnego oraz energetyki odnawialnej (i perspektyw rozwoju technologii wykorzystujących OZE) [IS1P_U10]
Efekt przedmiotowy 5: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich dotyczących wybranych etapów procesu inwestycyjnego oraz ich rozwiązywaniu: − wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, w tym komputerowe [IS1P_U12]
Efekt przedmiotowy 6: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: − dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją procesu inwestycyjnego [IS1P_U13]
Efekt przedmiotowy 7: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: − dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich, w kontekście przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście wykorzystania odnawialnych źródeł energii w instalacjach budowlanych [IS1P_U14]
Efekt przedmiotowy 8: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: projektować zgodnie z zadaną specyfikacją i zasadami realizacji procesu inwestycyjnego (w fazie projektowania w tym z wykorzystaniem OZE) i wykonywać proste urządzenia, obiekty, instalacje, systemy lub realizować procesy, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów [IS1P_U16]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z normami, wytycznymi do projektowania i uwarunkowaniami formalno-prawnymi obligującymi inżyniera środowiska do prawidłowej realizacji odpowiednich etapów procesu inwestycyjnego i związanych z wykorzystaniem OZE w obiektach budowlanych [IS1P_K01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w kontekście poszczególnych etapów realizacji procesu inwestycyjnego [IS1P_K02]
Efekt przedmiotowy 3: absolwent jest gotów do: inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, w tym związanych z współpracą inżyniera środowiska z pozostałymi uczestnikami procesu inwestycyjnego oraz we współpracy z przedstawicielami sektora OZE [IS1P_K04]
Assessment criteria
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich
metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska
tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane
zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne
tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich
metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska
tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane
zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne
tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i
teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą
podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia
z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w
działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: WB-IS-35-36, w cyklu: 2022/23_Z, jednostka dawcy:
Strona 2 z 7
02.12.2022 10:08
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich
metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska
tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane
zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne
tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy
inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do
projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w
powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w
szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne,
w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej
czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy
inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do
projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w
powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w
szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne,
w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej
czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy
inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do
projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w
powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w
szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne,
w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej
czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe
problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i
wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w
szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań
inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i
pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych,
użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą
obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do
projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do
inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w
szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami
budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z
analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz
wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również
jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu
inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i
inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą
obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do
projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do
inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w
szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami
budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z
analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz
wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również
jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu
inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i
inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są
inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen
wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie kolokwium/egzaminu w formie pisemnej, bądź ustnej.
Bibliography
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
Industry literature updated on an ongoing basis during classes, information services in the field of energy. |
Notes
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: