Fluid mechanics WB-IS-35-03-ćw
Course contents:
Fluidity and continuity of fluid. Parameters describing the state of the fluid. Basic physical properties of fluids. Hydrostatics - pressure and hydrostatic pressure, fluid equilibrium equations, swimming bodies. Fluid pressure on flat and curved walls. Basic concepts of fluid kinetics. Differential equation of flow continuity. Bernoulli equation for ideal and real liquids. Laminar and turbulent flow. Movement resistance. Calculation of flows in pipes under pressure. Hydraulic hammer. Liquid jet reaction. The outflow of liquid through the holes and attachments. Transfers. Movement of liquids in channels and open channels. Groundwater movement. Water supply to ordinary and artesian wells, drains and channels. Collaboration of a team of wells. Calculation of the flow and flow of gases. Bernoulli's equation for gases in the adiabatic process. Gas flow through holes and nozzles. Pressure distribution in the atmosphere.
Channel link on MSTeams:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad8297f0b69d24fb5a1e16d900255ecb9%40thread.tacv2/conversations?groupId=e508ffc8-36b4-4015-a523-c0a132037aed&tenant430-1016b3-948716-1051b78-948716-8353
Term 2021/22_L:
None |
Term 2022/23_L:
None |
Term 2023/24_L:
None |
(in Polish) E-Learning
Term 2020/21_L: (in Polish) E-Learning | Term 2019/20_L: (in Polish) E-Learning z podziałem na grupy |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Term 2022/23_L: ECTS exercises: 2
[1 ECTS = 30 hours]
Participation in exercises (direct contact with the lecturer): 30 hours
Preparation for exercises: 5 hours
Preparation of final papers: 20 hours
Consultation: 5 hours
Total: 60 hours [60/30 = 2 ECTS] | Term 2023/24_L: (in Polish) ECTS ćwiczenia: 2
[1 ECTS= 30 godzin]
Udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z wykładowcą): 30 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Suma: 60 godzin [60/30= 2 ECTS]
|
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Learning outcomes
2022/2023
Ćwiczenia IS1P_U01 IS1P_K03
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych [IS1P_U01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych [IS1P_K03]
Efekty uczenia
IS1P_W01 IS1P_U01 IS1P_U10 IS1P_K01
2019:
absolwent zna i rozumie:
IS1P_W03 podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
IS1P_W04 podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej
przedsiębiorczości
IS1P_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska
tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną
teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane
zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu
studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności
zawodowej związanej z ich kierunkiem.
absolwent potrafi:
wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
IS1P_U03 − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,
IS1P_U10 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
IS1P_U12 − wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, w tym komputerowe
IS1P_U15 dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących
rozwiązań technicznych i oceniać te rozwiązania
IS1P_U16 projektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenia, obiekty, instalacje, systemy lub realizować procesy, używając odpowiednio dobranych metod, technik,
narzędzi i materiałów
2020:
absolwent zna i rozumie:
IS1P_W01
w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz
dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi,
stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska
tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną
teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane
zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu
studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności
zawodowej związanej z ich kierunkiem.
absolwent potrafi:
wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
IS1P_U01
− właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
IS1P_U10
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
absolwent jest gotów do:
IS1P_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Assessment criteria
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) w stopniu miernym potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 3 (dst) w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 4 (db) w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 5 (bdb) w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) w stopniu miernym jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 3 (dst) w stopniu dostatecznym jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 4 (db) w stopniu dobrym jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 5 (bdb) w stopniu bardzo dobrym jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych
- wykład: test
- ćwiczenia projektowe: zaliczenie opracowania pisemnego dotyczącego wyznaczonego zadania inżynierskiego
- zalicza co najmniej połowa punktów możliwych do uzyskania w ramach testu
Forma zaliczeniowa w trybie e-learningowym (online) stosowanym w związku z zagrożeniem epidemicznym:
Wykład: sprawozdania na ocenę + kolokwium lub odpowiedź ustna.
Ćwiczenia: sprawozdania.
Forma przesłania prac/złożenia egzaminu/zaliczeń:
Przesłanie przez Moodle, bądź drogą e-mailową, możliwa rozmowa przez Microsoft Teams w ramach ewentualnych odpowiedzi.
Sprawozdania należy przesyłać do końca maja. Egzamin w terminie zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Dziekanat.
Wykład - egzamin w formie pisemnej i w ewentualnej uzupełniającej formie ustnej, po zaliczeniu ćwiczeń, co stanowi warunek przystąpienia do egzaminu.
Ćwiczenia audytoryjne – studenci powinni posiadać kalkulatory i materiały do zapisu ćwiczeń i wykonywania obliczeń.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonywanie pisemnych opracowań wyznaczonych zadań lub zagadnień z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów w trakcie trwania oraz na koniec semestru i ich ustna obrona, a tak zaliczanie wszelkich cząstkowych pisemnych sprawdzianów (co najmniej połowa zaliczonych sprawdzianów).
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
- aktywność na ćwiczeniach, poprawne wykonywanie zadań
- dyskusja na ćwiczeniach
- sprawozdania pisemne z wykonanych ćwiczeń
Zalecana obecność na wykładach ze względu na praktyczny, obliczeniowy charakter materiału wykładów powinna wynosić co najmniej 80%.
Bezwzględnym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na ćwiczeniach we właściwej grupie zajęciowej. Wymagana do zaliczenia obecność na ćwiczeniach: co najmniej 80% zajęć według planu.
Notes
Term 2021/22_L:
None |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: