Basics of construction WB-IS-23-26-P
Design exercises: The subject of the design work will be the development of the building concept - selected projections and sections, dimensioning, the concept of partitions and installations.
The project should be carried out systematically during the semester. In the case of the online form - the study should be scanned and sent in the form of files. It is allowed, as agreed during the classes, in electronic form (usually in the form of a print and then scans).
The design must include a technical description, projections, sections and other required parts of the study.
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a73fa2426398b4576a6251a127180d4a6%40thread.tacv2/Podstawy%2520budownictwa%2520-%2520%25C4%2587wiczenia%2520projektowe?groupId=3f92d=5-14d0-4928bd9-14d0-487d=5-1437e98-7d=5-78 -c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lecture:
Basic concepts and definitions in the field of construction. Concepts related to construction in the applicable regulations. Applicable Polish and European standards. Types of buildings. Building materials and products. Basic issues concerning the construction of buildings. Overview of construction installations. Selected issues regarding the location of buildings, including in the context of technical conditions to which buildings and their location should be subject. Energy efficiency and heat and moisture transfer in buildings. Selected aspects concerning the diagnostics of the technical condition of buildings, including the hygrothermal area. Other selected issues concerning technologies used in construction today and methods of building design.
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Term 2023/24_L:
None |
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Term 2023/24_L: (in Polish) ECTS ćwiczenia: 1
[1 ECTS= 30 godzin]
Udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z wykładowcą): 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny
Przygotowanie prac zaliczeniowych: 10 godzin
Konsultacje: 3 godziny
Suma: 30 godzin [1 ECTS]
| Term 2022/23_Z: ECTS exercises: 1
[1 ECTS = 30 hours]
Participation in exercises (direct contact with the lecturer): 15 hours
Preparation for exercises: 2 hours
Preparation of final papers: 10 hours
Consultation: 3 hours
Total: 30 hours [1 ECTS] |
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Learning outcomes
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych [IS1P_W01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie [IS1P_U01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w szczególności specjalistycznego oprogramowania wykorzystywanego w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych [IS1P_U04]
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich związanych z projektowaniem w budownictwie oraz ich rozwiązywaniu: dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania [IS1P_U15]
Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla inżynierii środowiska, a związanych ze współpracą z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską [IS1P_U17]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego [IS1P_K01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, jak również zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami [IS1P_K02]
Assessment criteria
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) Student miernie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania
Na ocenę 3 (dst) Student dostatecznie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania
Na ocenę 4 (db) Student dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania
Na ocenę 5 (bdb) Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami
Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).
Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.
Wykład: Egzamin pisemny. W przupadku testu – zaliczenie uzyskuje się powyżej 50% uzyskanych poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są
inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen
wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Notes
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: