Basics of construction WB-IS-23-26
Basic concepts and definitions in the field of construction. Concepts related to construction in the applicable regulations. Applicable Polish and European standards. Types of buildings. Building materials and products. Basic issues concerning the construction of buildings. Overview of construction installations. Selected issues regarding the location of buildings, including in the context of technical conditions to which buildings and their location should be subject. Energy efficiency and heat and moisture transfer in buildings. Selected aspects concerning the diagnostics of the technical condition of buildings, including the hygrothermal area. Other selected issues concerning technologies used in construction today and methods of building design.
Channel link on MSTeams:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7fbd90b3afdf47f88f72bd78c48c8564%40thread.tacv2/Podstawy%2520budownictwa%2520-%2520wyk%25C5%2582ad?groupId=3f4928b4-837-487d=d=3f4928b4-837-487d=12837-487d=12 -4816-8163-c7281035b9b3
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Term 2023/24_L:
None |
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Term 2023/24_L: (in Polish) ECTS wykład: 1
[1 ECTS= 30 godzin]
Udział w wykładzie (bezpośredni kontakt z wykładowcą): 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 13 godzin
Konsultacje: 2 godziny
Suma: 30 godzin [1 ECTS]
| Term 2022/23_Z: ECTS lecture: 1
[1 ECTS = 30 hours]
Participation in the lecture (direct contact with the lecturer): 15 hours
Preparation for the exam: 13 hours
Consultation: 2 hours
Total: 30 hours [1 ECTS] |
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Learning outcomes
Subject learning outcomes in terms of knowledge:
Subject effect 1: the graduate knows and understands: at an advanced level - selected facts, objects and phenomena as well as their methods and theories explaining the complex relationships between them, constituting the basic general knowledge in the field of general construction, creating theoretical foundations, structured and theoretically founded knowledge including key issues and selected issues in the field of detailed knowledge concerning the design and construction of building structures, as well as practical applications of this knowledge in the professional activity of an environmental engineer [IS1P_W01]
Subject effect 2: the graduate knows and understands: basic processes occurring in the life cycle of devices, facilities and technical systems occurring in buildings [IS1P_W03]
Subject Learning Outcomes for Skills:
Subject effect 1: the graduate is able to: use their knowledge - formulate and solve complex and unusual problems and perform tasks in conditions that are not fully predictable by the proper selection of sources and information from them, including applicable standards, design guidelines and applicable regulations in construction [IS1P_U01]
Subject effect 2: a graduate is able to: identify and formulate specifications of engineering tasks and solve them: solve practical engineering tasks requiring the use of engineering standards and norms and the use of technologies appropriate for environmental engineering in the area of cooperation between an environmental engineer as an installer, an architect and a construction engineer, using experience gained in an environment professionally involved in engineering [IS1P_U17]
Subject learning outcomes in terms of social competences:
Objective effect 1: the graduate is ready to: critically evaluate his knowledge and received content, including an appropriate analysis of standards, design guidelines, applicable regulations and existing other formal and legal conditions, and appropriate communication with other participants in the construction process [IS1P_K01]
Assessment criteria
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące projektowania i wykonawstwa obiektów budowlanych, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, a także zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych występujących w obiektach budowlanych
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące projektowania i wykonawstwa obiektów budowlanych, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, a także zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych występujących w obiektach budowlanych
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące projektowania i wykonawstwa obiektów budowlanych, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, a także zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych występujących w obiektach budowlanych
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące projektowania i wykonawstwa obiektów budowlanych, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, a także zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych występujących w obiektach budowlanych
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym m.in. obowiązujących norm, wytycznych do projektowania i obowiązujących przepisów w budownictwie, a także potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: IS1P_U17 rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla inżynierii środowiska w obszarze współpracy inżyniera środowiska jako instalatora z architektem i inżynierem budownictwa, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym m.in. obowiązujących norm, wytycznych do projektowania i obowiązujących przepisów w budownictwie, a także potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: IS1P_U17 rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla inżynierii środowiska w obszarze współpracy inżyniera środowiska jako instalatora z architektem i inżynierem budownictwa, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym m.in. obowiązujących norm, wytycznych do projektowania i obowiązujących przepisów w budownictwie, a także potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: IS1P_U17 rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla inżynierii środowiska w obszarze współpracy inżyniera środowiska jako instalatora z architektem i inżynierem budownictwa, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym m.in. obowiązujących norm, wytycznych do projektowania i obowiązujących przepisów w budownictwie, a także potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: IS1P_U17 rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla inżynierii środowiska w obszarze współpracy inżyniera środowiska jako instalatora z architektem i inżynierem budownictwa, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.
Wykład: Egzamin pisemny. W przypadku testu – zaliczenie uzyskuje się powyżej 50% uzyskanych poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są
inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen
wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Bibliography
Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):
- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;
- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;
- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;
- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);
- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)
- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.
Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):
- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;
- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;
- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Term 2023/24_L:
None |
Notes
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: