Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży WT-SR-D-PSRD2
Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość.
Treści programowe:
1.Przedmiot i zadania i główne działy psychologii rozwojowej.
2.Podstawowe czynniki rozwoju człowieka.
3.Fazy rozwojowe człowieka (koncepcja Hurlock, Żebrowskiej i Eriksona).
4.Okres prenatalny. Nabywanie cech indywidualnych. Rozwój dziecka w łonie matki. Wczesne dzieciństwo wiek niemowlęcy.
5.Średnie dzieciństwo-wiek przedszkolny. Późne dzieciństwo-młodszy wiek szkolny. Dojrzałość szkolna.
6.Adolescencja. Wczesna adolescencja. Późna adolescencja.
7.Fazy dojrzewania płciowego.
8.Wczesna dorosłość.
9.Rozwój poznawczy. Koncepcja Jeana Piageta. Zmienne i niezmienne struktury poznawcze,
10.Stadia rozwoju inteligencji wg J. Piageta
11.Teoria rozwoju poznawczego Brunera.
12.Podstawowe funkcje języka i etapy rozwoju mowy wg Aitchisona, fazy nabywania języka, stosunek czynnika biologicznego do środowiskowego w rozwoju mowy.
13.Rozwój moralny. Związek rozwoju moralnego z rozwojem intelektualnym. Główne teorie jakie wyrosły z badań nad rozwojem moralnym.
14.Stadia rozwoju moralnego według Piageta, Kohlberga i Muszyńskiego. Style wychowawcze wg Hoffmana.
15.Fazy rozwoju emocjonalnego.
16.Rozwój społeczny. Rozwój religijny.
Literatura
Literatura obowiązkowa: Przetacznikowa-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza, Warszawa 1992.Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 1995. Hurlock E. Rozwój dziecka. Warszawa 1985.
Literatura uzupełniająca: Niebrzydowski L. Psychologia ludzkich potrzeb, aspiracji i możliwości. Łódź 1999. Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 1995. Wspomaganie rozwoju dziecka Gas.Z. (red) L 1994. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Żebrowska M (red) Warszawa 1986. Psychologia rozwojowa, Bryant P.E. Colman A.M. (red), Poznań 1997. M. Grzywak-Kaczyńska. Trud Rozwoju. Warszawa 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: