Bogowie hinduscy WT-RE-BH
Zakres tematów:
Koncepcja „boga” w religii wedyjskiej;
Główni „bogowie” w religii wedyjskiej;
Koncepcja „boga” w monizmie
Wisznuizm śiwaizm, siaktyzm;
Koncepcja „Boga” w neohinduizmie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1. Na płaszczyźnie wiedzy: adepci wykładów zapoznają się z drogami zbawienia oferowanymi przez Buddę i główne nurty buddyzmu, jakie rozwinęły się w historii tej religii: hinajana, mahajana, wadżrajana.
2. Na płaszczyźnie umiejętności: studenci poprawnie rozróżniają specyfikę i odrębność poszczególnych "ścieżek zbawienia" oferowanych przez różne szkoły buddyjskie: potrafią opracować bardziej szczegółowe tematy z tego obszaru wiedzy; poprawnie korzystają z literatury źródłowej.
3. Na płaszczyźnie kompetencji: adepci wykładów nabierają zdolności w zakresie komparatystyki religijnej; zachowują ostrożność w ocenie buddyzmu jako specyficznego fenomenu religijnego; chętnie dyskutują i podejmują się opracowań zagadnień na temat buddyzmu.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach i aktywne w nich uczestniczenie. Nieobecność będzie miała wpływ na ocenę końcową. Znajomość literatury przedmiotu.
Literatura
M. Jakimowicz – Shah, Metamorfozy bogów indyjskich, Warszawa 1983.
M. Jakimowicz – Shah, A. Jakimowicz, Mitologia indyjska, Warszawa 1986.
J. Jurewicz, O imionach i kształtach Jednego. Monizm indyjskiej filozofii Tradycji, Warszawa 1994.
A. Krawczyk, Mitologia starożytnej Indii, Warszawa 1986.
E. Słuszkiewicz, Pradzieje i legendy Indii, Warszawa 1980.
H. Wałówka, Kult zmarłych w Indiach starożytnych. Studia z etnografii Indii, Wrocław 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: