Dziedzictwo biblijnej wiary, nadzei i miłości WT-R-DBW
Treści tematyczne:
1. Etyka starożytnej Grecji;
2. Etyka starożytnego Rzymu;
3. Cnoty w świecie helleńskim i rzymskim;
4. Wiara, nadzieja i miłość w kulturze starożytnej;
5. Wiara w Starym Testamencie;
6. Stary Testament o nadziei;
7. Sens miłości w Starym Testamencie;
8. Spotkanie starożytnego świata pogańskiego z judaizmem;
9. Kultura i dziedzictwo w czasach międzytestamentalnych;
10. Koncepcja cnoty w Nowym Testamencie;
11. Wizja wiary w Nowym Testamencie;
12. Nowe Przymierze o nadziei;
13. Miłość jako centralna cnota Nowego Testamentu;
14. Dwumiany fides-spes;
15. Dwumiany spes-caritas;
16. Dwumiany fides-caritas;
17. Fenomen triady cnót teologalnych;
18. Pawłowy Hymn o miłości
19. Dziedzictwo biblijne wiary, nadziei i miłości.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy student:
rozpoznaje treści kulturotwórcze i dziedzictwo wiary, nadziei i miłości;
klasyfikuje różne propozycje, prądy, ideologie i interpretacje oraz autorów tematyki cnót wiary, nadziei i miłości w Starym i Nowym Testamencie.
Na płaszczyźnie umiejętności student:
analizuje treści pojęć: wiara, nadzieja i miłość oraz ich odniesienie do dziedzictwa w kręgu Starego i Nowego Testamentu;
klasyfikuje różne propozycje analizy poznawanego dziedzictwa wiary, nadziei i miłości w przekazie Starego i Nowego Przymierza.
Na płaszczyźnie kompetencji student:
jest wrażliwy na różne propozycje kulturotwórcze w kwestii wiary, nadziei i miłości w Starym i Nowym Testamencie;
jest zdolny do rozmowy na temat cnót wiary, nadziei i miłości w aspekcie etyczno-moralnym, kulturotwórczym z jednoczesnym odniesieniem do fenomenu dziedzictwa.
Kryteria oceniania
Metod:
Egzamin ustny.
Udział:
Ze względu na charakter tych zajęć, obecność i udział są kluczowe dla efektywnego uczenia się;
Nieobecności będą miały wpływ na ocenę końcową.
Konstruktywne uczestnictwo i zaangażowanie w zajęcia zostaną uwzględnione pozytywnie w ostatecznej ocenie.
Składniki oceny końcowej:
Na ocenę końcową podsumowującą składa się:
Zaangażowanie oraz sposób dyskusji na wykładach;
Ocena z egzaminu ustnego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Franciszek, Encyklika "Lumen fidei". Citta del Vaticano 2013;
C. Romanus, Le virtu. Milano 1994;
J. Alfaro, Fides, spec, caritas. Adnotationes in tractatum de virtutibis theologicis. Romae 1968;
A. F. Dziuba, Dynamika wiary. Częstochowa 1997; R. Guardini, Virtu. Temi e prospettive della vita morale, Brescia 1972;
G. Quadrio, Trattato su "le virtu", Monteortone 1966;
H. Langkammer, Wiara w Nowym Testamencie, "Roczniki Teologiczno-Kanoniczne" 22:1972, z. 3, s. 23-31;
G. Lafon, Croire, esperer, aimer. Approchches de la raison religieus, Paris 1983,
G. Abba, Felicita, vita buona e virtu. Saggio di filosofia morale, Roma 1989;
W. Polak, Życie w Chrystusie. Teologiczny wymiar życia moralnego. Gniezno 1997;
J. Ratzinger. Guardare Cristo. Esercizi di fede, speranza e carita, Milano 1989;
Benedykt XVI, Encyklika "Spe salvi", Citta del Vaticano 2007;
A. McIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa 1996;
J. Alfaro, Fides in terminologia biblica. "Gregorianum" 42:1961, s. 463-504;
H. Langkammer. Pojęcie wiary w Starym Testamencie. "Roczniki Teologiczno-Kanoniczne" 21:1974, z. 3, s. 75-80;
D. Mieth, Die neuen Tugenden. Ein ethischer Entwurf. Dusseldorf 1984;
Benedykt XVI. Encyklika "Deus caritas este". Citta del Vaticano 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: